nog steeds geen netwerkverbinding met windows XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

psgconsult

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 dec 2008
Berichten
3
Hallo,
Ik wil een windows 7 home premium laptop via een router verbinden met het locale netwerk met allemaal XP=PC's.
Alle PC's en laptop behoren tot 'e'en en dezelfde werkgroep.
Ik werk vanuit de instelling Work-netwerk.
Alle XP's kunnen de shared folders van de win 7 zien, maar omgekeerd niet.
Op de win 7 machine zijn alle XP's wel te pingen of via netwerk mapping in te stellen.
Op de XP PC's is de hotfix van Microsoft geInstalleerd om vIP6 daarop te activeren.
In net view krijg ik de foutmelding error 53.
Ook de geadviseerde acties als reset winsock en netshare opdrachten leverden geen verbinding op via netwerk.
In de netwerkmap zijn alleen de eigen laptop te zien. een wifi printer en – indien ingeschakeld – een andere windows 7 laptop.
Op allerhande fora op het Internet heb ik de onderstaande items gevonden en opgevolgd.
• network discovery is ingeschakeld
• Alle bestanden en printers zijn gedeeld.
• Password protected sharing is ingeschakeld,
• De computers waarmee ik wil verbinden hebben allemaal minstens één gedeelde folder.
• Alle computers zitten in dezelfde workgroup.
• File sharing is overall ingeschakeld.
• De router en de netwerkkaarten hebben alle de meest recente drivers en firmware.
Merkwaardig vind ik dat het Internet vol staat met vragen over dit probleem maar dat geen van de aangedragen antwoorden blijkt te werken.
Is dit een bug in de Home Premium editie en is er eigenlijk wel een oplossing?

pieter
 
Op de xp machines de simply filesharing uitzetten? levert misschien resultaat.
 
oplossing gevonden

Tijdens een nachtje erover slapen bedacht ik nog een laatste mogelijke oplossing: op alle computers de naam van de werkgroep veranderen en kijken wat er dan gebeurt.
Tot mijn verrassing blijkt dat alle verbindingen te herstellen.

Probleem opgelost dus. Het enige wat mij blijft bezighouden is dan wat er met de oude naam aan de hand was.
Een snelle zoektocht over het Internet brengt me op het idee dat er ergens op een van de oude PC's de werkgroepnaam ooit als domeinnaam is ingevoerd (hoewel het locale netwerk nooit als domein is opgezet geweest).

Als iemand daarover nog gedachten heeft: graag.

Intussen dank aan ieder die heeft meegedacht / gereageerd!

Pieter
 
Misschien met kleine letters ingevuld. Altijd werkgroep met hoofdletters invullen.
We zullen het nooit weten daar het probleem er niet meer is,
vraag op opgelost zetten a.u.b.
Succes verder.....
 
werkgroepprobleem weer terug

nadat hete de vorige keeer leek dat het probleem weg was door de naam van de werkgroep te veranderen, bleek de netwerkverbinding weer weg te zijn nadat de laptop in hibernation was gegaan.
ik hoorde via anderen dat het inderdaad een Win 7 Home Premium bug zou kunnen zijn, maar dat zou me verbazen: durft Hr. Gates dat in de markt te zetten?
ik heb het probleem nu ook bij de fabrikant van de laptop (MSI) neergelegd. Kijken wat die ervan vindt.
Ik kom ere nog op terug, tenzij intussen iemand met de oplossing komt!
 
Kan zijn dat na slaapstand de initialisatie voor weer opstarten dan plaats vind op de draad adapter. Dit zou je kunnen proberen door de draad adapter uit te schakelen in de hardware van windows of misschien dat je deze adapter in de bios kan uitschakelen.
Wie niet waagt wie nie ........
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan