RGB naar CMYK

Status
Niet open voor verdere reacties.

solange

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2008
Berichten
68
Hallo,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem. Ik heb in Adobe Fireworks een lay-out gemaakt voor een visite-kaartje (300 dpi). Ik gebruik deze software omdat ik vooral met websites bezig ben en weinig met drukwerk. Nu wil ik echter het visitekaartje laten drukken, maar na veel opzoekingswerk op internet ivm drukkers ben ik te weten gekomen dat RGB kleuren niet aanvaard worden. Ik moet dus mijn werkje afleveren in CMYK kleuren. Fireworks ondersteunt dit niet en in mijn Paint shop pro programma heb ik wel gevonden hoe ik moet opsplitsen in kanalen (al is dat latijn voor mij) maar nog niet hoe ik dan uiteindelijk kan saven met de juiste kleurcombinatie.

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen ?
De drukkers melden ook dat bestanden in RGB door hen zelf wordt omgezet in CMYK, maar dan op eigen risico. Krijg ik dan geheel afwijkende kleuren ? Als ik het bestand zelf afprint ziet het er in elk geval uit zoals ik het wil.

alvast bedankt en groetjes,
solange
 
Als je in photoshop een nieuw project opent kun je kiezen voor CMYK kleuren. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt maar ik zou eens proberen om een new project te openen, jou lay-out in dat projest plaatsen en dan te saven...
weet niet zeker of het op die manier werkt maar ik zou dat proberen..
 
Bedankt voor je reactie ! Ik weet via wat rondgooglen gisteren dat het in photoshop moet lukken, maar ik heb geen photoshop :-(
Ik heb de goedkopere Paint shop pro en daar lijk je wel iets te kunnen doen met kanalen splitsen, maar je kan (voor zover ik het begrijp) niet saven in cmyk.
Vandaar mijn vraag hier. Hopelijk is er dus een andere oplossing....zonder te moeten investeren in de toch zeer geprijsde photoshop. Heb vorige maand net Adobe Fireworks gekocht, dus ...running out of budget ;-)

Bedankt alvast !
groetjes,
solange
 
Wat je mogelijk kunt doen is: een PDF vanuit FireWorks genereren. En dan kijken of je deze in Acrobat Pro kan converteren in CMYK. Daar zitten heel wat mogelijkheden in.
Kijk voor de zekerheid (en voor andere aandachtspunten) ook hier even op.
PDF drukgereed aanleveren voor drukwerk.
 
Bedankt ! Zal eens uitproberen. Heb nog niets gevonden tot nu toe (tenzij photoshop aanschaffen :-(

Bedankt en groetjes,
solange
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan