foto aanpassen naar 6x6 cm

Status
Niet open voor verdere reacties.

SX-SuperFly

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2005
Berichten
219
Hallo,

Ik heb een vierkant fotoblok gekocht... een kubus waar je in elke zijde een foto kunt stoppen.
Hoe pas ik een afbeelding nou aan dat ik het in 6x6 cm kan uitprinten zodat hij in de kubus past??
Ik gewoon uit een afbeelding een vierkant van 6x6 uitsnijden en dit uitprinten.

Met Picasa heb ik al geprobeerd met aangepast beeldverhouding maar dan krijg je 3 keuzes... en als ik dan wil printen kan ik alleen op 10x15cm printen. Ik snap er niks van!
Met word kan ik de grootte niet in 6x6 veranderen want dan wordt de afbeelding uitgerekt en krijg ik niet het gewenste effect! Ik wil gewoon een deel van 6x6 uit de afbeelding snijden.

Dacht dat dit zo ff kon, maar blijkbaar niet dus.

Wie kan me helpen?
 
ik heb het gedownload maar word er niks wijzer van. heb ook photoshop op de pc staan maar daarmee lukt het ook niet, las iets over de 'crop' tool maar ik krijg écht geen 6x6 afbeelding uit de printer :(
 
Als je met photofiltre jouw foto opent en dan naar afmetingen afbeelding gaat, in het menu afbeelding, kan je de foto aanpassen aan de door jouw gewenste grootte.
Dat kan je dus doen in cm en daarna opslaan en afdrukken.
Dus het opgeslaagde afdrukken.
 
Laatst bewerkt:
dat kan niet. Als ik naar 'image size' ga en ik verander de breedte in 6 cm dan wordt de hoogte automatisch in 8 centimeter veranderd omdat de verhoudingen anders niet kloppen.

de verhouding van de afbeelding moet dus gewijzigd worden... ik kan de optie 'optimize' en die andere uitzetten maar dan kloppen de verhoudingen dus niet! dan wordt de foto in de breedte uitgetrokken bijvoorbeeld.

ik moet de afbeelding dus eerste verkleinen (maar hoe ver??) en er dan een stuk van 6x6 cm uitsnijden, maar hoe doe ik dit?
 
Ja Superfly, dat weet ik ook niet zo gauw.
Dan zal je pixels naar cm moeten omrekenen, denk ik.
Ik hoop dat anderen je misschien verder op weg kunnen helpen.
Succes, Peter
 
Voor dat soort dingen zijn meerdere programma's die dat kunnen geschikt. Photoshop en photofiltre waarschijnlijk ook.
Ik heb voornamelijk ervaring met Irfanview omdat dat zo'n makkelijk en klein programma is om (vooral) foto's te bekijken en om te zetten naar een ander file format. En er is een nl versie beschikbaar...

Er zijn echter ook een aantal handige tooltjes aan boord om een foto te bewerken. Een daarvan is het uitsnijden op de gewenste grootte. Het is mijn favoriet omdat het zo simpel werkt!

Een uitsnede maken door het gewenste gebied wat je wil overhouden te kiezen:
Ga met de muiscursor op een plek in de foto staan en druk op de linker muisknop. In de titelbalk verschijnen de coördinaten van dat punt. Ingedrukt houden en verslepen maakt een kader zichtbaar en in de titlebalk verschijnen de lengte en de breedte van de selectie. Sleep ongeveer tot wat je wil. De afmetingen in de titelbalk lopen mee met de beweging. je kunt loslaten maar het geselecteerde blijft staan. Dan kun je eventueel de zijkant aanklikken en verslepen om de afmetingen precies goed te krijgen.
Dan met Crop selection (selektie uitsnijden (ctrl Y)) hou je over wat je wilde.
Opslaan als, en dan hangt het van je printer (print) instellingen af of er aan het formaat nog wat veranderd wordt bi het afdrukken.
Vanuit Irfanview: Bestand - afdrukken - original size.

Zo zou het moeten lukken!

Maar alle hierboven genoemde progjes hebben dergelijke mogelijkheden en instellingen aan boord. Ik weet daar alleen niet zo snel als van iView waar dat dan zit...

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan