Bas tonen scheiden van andere tonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jeffrey01

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2011
Berichten
7
Boksen: Logitech Z2300 (sub+2speakers)
Laptop: Toshiba Satellite A110 153
Systeem: windows xp

Ik heb een probleempje.. Wanneer ik muziek afspeel worden de bastonen niet gescheiden van de rest van de tonen. Waardoor mijn subwoofer alle tonen uitzendt, en de speakers zelf ook. Ik zou dit graag willen scheiden van elkaar. Dat de subwoofer, bastonen speelt en de speakers de overige tonen.

Ik heb een laptop en de speakers zijn aangesloten op de koptelefoon ingang. Ik heb verder geen drivers gekregen bij aankoop van de boksen.

Iemand een idee hoe ik deze tonen kan scheiden? Evt via een extern apparaatje of wat dan ook?
 
Laatst bewerkt:
laptop's hebben meestal geen geluidskaart die subwoofer ondersteunt, da's ook wel logisch als je daarbij nadenkt, je zou hooguit kunnen kijken of er aan je laptop een bas-jack zit, waarschijnlijk niet.
Anders zou je het via een suround radio moeten doen, of boxen met dat systeem ingebouwd.
 
Een bas-jack zit er inderdaad niet op. Wat bedoel je met surround radio? Een programma? Of dat ik gewoon muziek met een ander apparaat moet afspelen dan m`n laptop? Bedankt voor je reactie trouwens =)

Als ik muziek afspeel via een mp3 speler of mijn telefoon zijn de tonen wel gescheiden.
 
nou kijk: het ligt 't 'm in het feit dat jouw mp3 speler en telefoon daarvoor gemaakt zijn, je laptop niet. Daar zit gewoon een goedkope made in China geluidskaart in. Om de simpele rede dat een laptop maar 1 of 2 speakers heeft. Een mp3 speler wordt vanuit gegaan dat die een keer op een grote stereo wordt aangesloten.
Surround radio bedoel ik mee, of je niet een radio hebt staan(het liefst surround), die je kan aansluiten op de pc, als je een klein beetje technisch bent, kan dat in princiep met elke radio, ook die waar niet de goede aansluitingen op zitten. (een niet surround radio kun je namelijk met kabeltjes aan je speakerset aansluiten.)

Het kan een lange weg worden, maar meestal zijn dit soort dingen wel mogelijk.

Nog een ding ff voor alle zekerheid controleren: zet het liedje dat het op je mp3 wel doet op je pc, dan weet je of het niet aan de mp3-files ligt.
 
Kan het niet laten hier toch even op te reageren.
Jeffrey01, je speakerset is een stereo setje. (Geen surround)
In de bas box zit een scheidingsfilter welke de lage tonen (als het goed is) scheidt en door de grote speaker weergeeft. (Let wel, meer weergeeft. Andere tonen zullen ook wel wat doorkomen.)
De overige tonen worden door de twee (stereo) luidsprekers weergegeven. (Met een beetje bas)
De hoeveelheid bas is (vaak) te regelen. (Op control)
Afhankelijk van hoeveel bas de muziek bevat wat je afspeelt zal hij dit ook weergeven.

Bij surround (bijvoorbeeld 5.1) worden 5 afzonderlijk kanalen weergegeven en 1 (de .1) voor de bas.
Maar� dan moet de bron ook 5.1 zijn. (En geen stereo)
Bij een stereo bron zal een 5.1 set weer gaan filteren om iets te scheiden.

De kwaliteit van jou made in China geluidskaart zal niet onder doen aan de (gemiddelde) mp3 speler.
(Trouwens als je echt van kwaliteit houdt luister je niet in mp3 formaat.)
Je speakerset verwacht gewoon een stereo audio input (ongeacht waar je hem op aansluit.)

Voor een betere weergave heb je of
Betere speakers nodig of
Als je surround wil een echte surround set met surround bron.
(5.1 DTS, 5.1 wav of AC3 surround)
 
Yep bikerbill64 heeft gelijk.

"Trouwens als je echt van kwaliteit houdt luister je niet in mp3 formaat." Het best kun je flac-bestanden nemen, want uit de mp3 zijn de hele lage bastonen uitgehaald. (alle hoge en lage tonen zijn afgevlakt)

Opzich voldoet een radio waar een subwoofer op aan te sluiten is ook, dan zet je de pc aan de radio, de radio aan de subwoofer en boxen. Helaas heeft niet elke radio dat.(de meeste zelfs niet)
 
Heb wat moeite met "Radio". Begrijp dat je versterker bedoeld. :)
 
of surround set, of iets dergelijks. Of in iedergeval een apparaat waar een in en output aanzit :D
(een uitgebreide radio dus)
 
Ik weet het, het is zwak dat ik hier op inga maar goed ik MOET het ff kwijt! :p
ok ok.... probeer jij maar eens een radio te kopen die ALLEEN dat kan.
Ik heb het over een "normale radio"
Dan heb ik het miss meer over wat jij een home cinemaset of audioset noemt.
http://tweakers.net/pricewatch/256658/lenco-mc-141.html
of
http://tweakers.net/pricewatch/268014/lg-xa14.html
gewoon wat uit deze lijst:
http://tweakers.net/pricewatch/cat/...7L8MG7wVV1AKUmOP7zJdsor08Fh2Jm6oPAjnKvtr8F0Pw


Radio's worden tegenwoordig niet meer verkocht ;)

PS: lijkt me zinvol om met deze discussie te stoppen :D
 
Ik ben aan de slag gegaan met het radio idee. Ik heb een oude versterker van m`n moeder gepakt en op mijn laptop aangesloten:

Koptelefoon uitgang laptop --aangesloten op---> Tuner "input" vd versterker.
Aansluiting vd boksen --aangesloten op---> Koptelefoon "outpout" vd versterker.

Dit werkte een aantal minuten.. mooi geluid, goede bastonen etc. zoals ik het wilde. Alleen begon op een gegeven moment mijn radio versterker te storen en te stinken. Ik belde mijn opa, hij vertelde dat je de versterker nooit onbelast mag laten draaien. Er moeten altijd nog boksen aangesloten worden op de "eindbrug" (dat gedeelte waar je de lossen draden in vast klempt) van de versterker zodat hij zijn energie kwijt kan.

Mijn boksen kon ik niet aansluiten op de achterkant van de versterker omdat de aansluiting met plugjes is (van de boksen). De output van de versterker gaat met losse draadjes die je vast moet klemmen tussen schroeven. Hierdoor moesten ze op de koptelefoon uitgang aangesloten worden.

Kan iemand dit verhaal bevestigen? Dat daarom mijn versterker ging stinken/roken?

PLAN B:
Opa vertelde dat hij een hoofdtelefoon versterker heeft.. Dan zou dit wel moeten werken? Dan heb je ik in principe de zelfde opstelling, alleen zonder de eindbrug van een normale versterker wat ik dus nodig heb. Dit geldt alleen als bovenstaand verhaal waar is van het onbelast laten draaien.
 
je versterker is doorgebrand (misschien dan niet helemaal). Was ik idd vergeten te zeggen, ik zie ook dat het om een oude versterker gaat, die hebben daar nog geen beveiliging voor(sorry, was ervan uit gegaan dat het niet het geval was).

dat "PLAN B" zou theoretisch werken, tenminste, wel ff overleggen met je opa of dat met die versterker wel kan...
 
Maakt niets uit. Had deze van zolder geplukt, er was al iets mis mee werd me verteld. Ben net gaan zoeken op internet en had inderdaad gevonden dat dit kan gebeuren bij de oudere versterkers. Ik ga het proberen met de hoofdtelefoon versterker. Als dit niet lukt, en mijn laptop is over een tijd toe aan vervanging, zorg ik gewoon dat er een hele goede geluidskaart in komt te zitten. Nogmaals bedankt, heb toch weer het een en het ander geleerd!
 
in een nieuwe laptop hoef je geen HEEL goede geluidskaart te hebben, dat is allemaal standaard.... sub-woofer ondersteuning is vrij normaal tegenwoordig!
 
Kan het (weer) niet laten.
Wat is: sub-woofer ondersteuning?
Verder, heb je al geprobeerd met een (software) equalizer? (weet niet waarmee je je muziek afspeelt op de laptop)
Maar zelfs windows mediaplayer heeft er één.
wmp11_equalizer1.PNG

Dat hele uitgang > ingang > uitgang > luidsprekers (welke ook weer een versterker hebben) gedoe zal (bij toeval) misschien beter klinken maar komt de kwaliteit (ruis) niet ten goede.
En wil je niet bang maken maar je loopt zelfs kans om de ingangen van je speaker set kapot te maken.
 
Laatst bewerkt:
met "sub-woofer ondersteuning" bedoel ik wat de TS met zijn topic-title bedoelt: "Bas tonen (kunnen) scheiden van andere tonen" :p
 
tegenwoordig zit dat zelfs op mp3 spelers, dus kan dat ook in een laptop, en het kan met beide nieuwe laptops die ik hier thuis heb staan, en niet met de laptop van 5-6 jaar oud die hier staat. (Niet dat ik weet hoe oud TS's laptop is, maar het is dus iets van de laatste jaren.) DUS: leek het mij vrij voor de hand liggende dat het gewoon de geluidskaart is :p


en:
"En wil je niet bang maken maar je loopt zelfs kans om de ingangen van je speaker set kapot te maken."
Als het een moderne set is, dan zit daar een beveiliging voor op, en anders kun je er zelfs een klein weerstandje tussen zetten voor de zekerheid. (moet je ff uitrekenen hoeveel ohm... denk ergens tussen de 5 en 50 en kan alleen voor testen want het gaat ten koste van je geluidskwaliteit)

PS: waarom verander je je hele post? Waarom post je dan niet een nieuwe, want als nu iemand de discussie leest, heeft die geen flauw idee waar het over gaat. ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan