Genest Ongewenst Bootmenu

Status
Niet open voor verdere reacties.

Alfred 2

Meubilair
Lid geworden
6 apr 2007
Berichten
5.930
Hallo, Als ik een computer opstart met XP en Vista kom ik in een bootmenu dat ik kan aanpassen met EasyBCD en waar ik geen problemen mee heb. Kies ik voor XP, dan kom ik even later in een ander bootmenu met de keuzes XP, Vista en Ubuntu. Ubuntu is lang geleden al verwijderd en het menu blijft een tijdje staan. Hoe kan ik het tweede overbodige bootmenu, dat door Ubuntu werd gemaakt, bewerken of uit XP verwijderen? Ik kan hierover echt nergens informatie vinden. Met dank. Alfred
 
Je kunt nu m.i kiezen uit 1 v/d 2 volgende opties:
Windows XP:
  • Stel in je BIOS in om te booten van cd of dvd
  • Doe je Windows XP installatie cd in de cd drive
  • Start je pc op en start op vanaf cd
  • Wanner het gevraagd wordt, kies “repair” en start fixmbr. Dit vervangt GRUB met de Windows bootloader.
  • Herstart je pc


Windows Vista :
  1. Stel in je BIOS in om te booten van cd of dvd
  2. Doe je Windows Vista installatie cd in de cd drive
  3. Start je pc op en start op vanaf cd
  4. Selecteer een taal, tijd, valuta, toetsenbord en klik Volgende.
  5. Klik op Repair your computer.
  6. Klik op het OS dat je wilt repareren en klik op Volgende
  7. In de systeemherstelopties, klik Command Prompt.
  8. Type Bootrec.exe /FixMbr, en ENTER.
  9. Reboot your computer
 
Het heeft niet geholpen maar ik kreeg wel de melding dat de bootsector was gerepareerd. De opdrachten Fixboot en Fixmbr halen het tweede menu niet weg. Hulpprogramma's voor bootmenu's zien alleen het eerste menu. Met opstarten onder Vista is er geen probleem. Het komt alleen zo'n tien seconden nadat XP wordt geselecteerd. Het moet in een bestand van XP zitten. Bootrec.exe is een Vista opdracht.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, dit is het probleem niet.
Het boot.ini bestand van XP lijkt veranderd te zijn. Het volgende staat er in.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\Windows
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\Windows="Vista Ultimate" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Pro" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
c:\wubildr.mbr="Ubuntu"

Kan ik dit aanpassen zodat er geen tweede bootmenu verschijnt? Bij mijn computer is de inhoud als volgt:

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN

Dit weekend zal ik het met deze tekst proberen want dat is waarschijnlijk het dood-spoor dat ik nodig heb en daarna laat ik het nog wel even weten. Als de fout in bootloader van Vista staat dan kan ik voorlopig de timeout op 1 zetten nadat ik XP de enige optie gemaakt heb.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, dit is het probleem niet.
Het boot.ini bestand van XP lijkt veranderd te zijn. Het volgende staat er in.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\Windows
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\Windows="Vista Ultimate" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Pro" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /NOEXECUTE=OPTIN /FASTDETECT
c:\wubildr.mbr="Ubuntu"

Kan ik dit aanpassen zodat er geen tweede bootmenu verschijnt? Bij mijn computer is de inhoud als volgt:

;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN

Dit weekend zal ik het met deze tekst proberen want dat is waarschijnlijk het dood-spoor dat ik nodig heb en daarna laat ik het nog wel even weten. Als de fout in bootloader van Vista staat dan kan ik voorlopig de timeout op 1 zetten nadat ik XP de enige optie gemaakt heb.

Je kunt idd de vetgedrukte regel verwijderen...
 
Nee, het tweede onnodige bootmenu na de keuze XP, bij Vista of XP, wordt nog steeds weergegeven, en altijd 30 seconden, wat ik ook met de tekst van XP's boot.ini doe. Er zijn dan wel wat warrige regels in het menu toegevoegd als tekst. Ik denk niet dat het zo gemakkelijk is. De hulpprogramma's die ik heb zijn EasyBCD en VistaBootPro maar die zien dit menu dus niet.

Ik ga nu proberen om de Ubuntu bootmanager te verwijderen vanuit Vista http://wiki.ubuntu-nl.org/GrubVerwijdering
 
Laatst bewerkt:
Het is gelukt om de tekst van boot.ini in de XP partitie te vervangen door een andere. Daarna heb ik de reparatieopdrachten Bootrec.exe /FixBoot en Bootrec.exe /FixMbr vanaf de Vista schijf gegeven. Het weghalen van de regel met Ubuntu laat het, tweede, Ubuntu bootmenu dan niet meer verschijnen. Bedankt allemaal.

:thumb:
 
Onder voorbehoud dat Windows Vista even later opnieuw telefonisch geregistreerd moest worden na het geven van deze opdrachten. :) Alfred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan