Optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk eens in het voorbeeld bestandje; daar zie je vast een tabel [Gebruikers] o.i.d. staan. Hierin leg je vast wie de db in mogen, en met welke rechten. Zo'n tabel moet je dus wel hebben. Maak 'm anders eerst zelf, en voeg 'm toe aan je voorbeeldje!
 
Ik weet alleen niet hoe ik bij het voorbeeldbestand "achter de schermen" kan komen.
Ik krijg de pop-up met wachtwoord maar weet niet wat ik daar moet invoeren.
 
Je moet de db met de <SHIFT> toets ingedrukt openen. Dan zie je een tabel tblPersoneel, waarin achterin de inloggegevens staan. Als je slim bent, check je de namen waarmee je kunt inloggen, en verander je de wachtwoorden. Dan kun je op basis van verschillende gebruikers zien wat ze mogen doen.
 
hoi Michel,

Ik heb nu dit (kijk alsjeblieft niet naar de lay-out dat meot nog :eek:)

Maar zou jij misschien willen kijken hoe ik dit nu het beste kan doorzetten?
Ik loop helemaal vast :)

Groeten

Bekijk bijlage voorbeeldje.rar
 
hoi Michel,

Ben ik heel lastig als ik vraag of je er al naar hebt gekeken?
 
Veel te mooi weer geweest :) Maar het regent, dus ik zal er vanavond een (gedeprimeerde) blik op werpen....
 
Je hebt groot gelijk, het was ook mooi weer!
Maar ik wacht het keurig af :)
 
Ik had ondertussen al gezien dat je wel een paar gebruikers hebt, maar nog geen gebruikersgroepen/niveau's hebt gemaakt. Zonder dat wordt het lastig om te bepalen wie wat mag doen/zien.... Ook heb je voor de Gebruikers een keuzelijst gemaakt (prima!) maar ook voor de wachtwoorden. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Een wachtwoord moet je altijd in laten typen, en dan bij voorkeur een invoermasker (Wachtwoord) op het tekstveld zetten, zodat de invoer verborgen wordt met * tekens. Op basis van inlognaam en wachtwoord controleer je dan of iemand de db in mag of niet, en wat (afhankelijk van het toegangsniveau) hij/zij mag doen. Daarvoor heb je dan eigenlijk een startformulier nodig, dat wordt geopend met knoppen naar de toegestane formulieren.
 
hoi Octafish,

Ik ben heel even vrij geweest dus vandaar dat ik niet had gereageerd.
Maar ik snap er nu even niet zoveel van, ik loop nu echt vast met niveau's e.d.

Kun jij me misschien verder helpen?
 
Ik heb de db nu niet onder handbereik, want ik ben nu eigenlijk op vakantie :cool:
Dus daar moet je nog even geduld voor hebben!
 
Beste Octafish,

Ik hoop dat je een fijne vakantie hebt gehad.
Heb je toevallig al tijd gehad om naar mijn db te kijken?

Groeten Marrit
 
Ben druk genoeg geweest :) Maar ik zal er vanavond weer een blik op werpen!
 
Niet te enthousiast.... ik heb wel vaker iets beloofd :eek:
 
Ik loop helemaal vast op het beveiligen van het bestand op gebruikersniveau.
Ik zou echt niet weten hoe ik aan iedereen rechten moet geven.

Dit wordt dus een personeelsbestand. Nu wil ik graag dat alleen een medewerker zijn eigen gegevens kan inzien en de algemene gegevens van de rest.
Dus dat ik mijn volledige gegevens kan inzien, en de naw gegevens van mijn collega's.
En dat de hoofdgebruiker alles kan zien.

Maar ik loop er helemaal op vast :confused:
 
Er zijn in dit verhaal twee zaken die je moet regelen: de eerste is dat je duidelijk moet maken aan het systeem dat medewerkers hun eigen records mogen zien. Dat is op zich redelijk makkelijk te realiseren, als je alle formulieren kunt filteren op een (bijvoorbeeld) PersoneelsID. Dus een formulier met patientgegevens moet een veld bevatten met het PersoneelsID van de behandelaar bijvoorbeeld. In het hoofdformulier heb je een knop waarmee je het patientenformulier opent die dan een filter toepast op basis van het PersoneelsID. Zoals gezegd: deze filtering is relatief simpel, omdat je dat veld vermoed ik toch al in je tabellen hebt staan.

De tweede variant is een beetje lastiger, maar gebruikt in wezen dezelfde techniek. Alleen heb je nu een tabel nodig waarin je vastlegt in welke groep een medewerker zit. Deze tabel bevat dus de gegevens GroepsID, PersoonsID en eventueel Groepsnaam. Om nu op groep te kunnen filteren, moet je aan de gegevensbron van je formulieren deze extra tabel toevoegen, en uit de tabel dan het veld GroepsID. Je hebt nu dus in je query een PersoonsID, en een GroepsID. Op je hoofdformulier zou je nu een wisselknop kunnen maken, die schakelt tussen Persoonsrecords, of Groepsrecords. In het ene geval filter je het formulier op PersoonsID, in het tweede geval op GroepsID.

De vraag is: heb je deze structuur al gemaakt? En kun je die zo maken?
 
Ik had een paar posts geleden de database toegevoegd hoever ik nu ben. Want nu loop ik echt gigantisch vast, ik heb wel een inlogveld gemaakt.
Maar ik weet echt neit wat ik nu moet doen :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan