Storing signaal firewire?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ludwich

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2010
Berichten
40
Beste forum Bezoeker,

Aangezien ik muziek produceer is het van belang dat audio hardware/software perfect met elkaar moeten communiceren om het beste reslutaat te halen.

Ik heb dus een probleem en ik weet niet waar het vandaan komt of veroorzaakt. Vandaar dat ik dit forum vraag voor hulp.

Het probleem is dat ik digitale geluiden hoor door mijn speakers. Ik hoor dus harde schijf/processor bewerking door mijn speakers. Ruis is het niet echt, het geluid klinkt een beetje als een printer die aan het printen is. Klinkt misschien gek maar weet anders ook niet hoe ik het moet formuleren.

Mijn systeem specificaties zijn:


Processor:
Intel(R) Core(TM) i7 CPU 950 @ 3.07GHz

Memory:
triple-channel OCZ 6GB DDR3 1600 GOLD

Hard Drive:
Samsung 250 GB
Samsung spinpoint 1 TB

Video Card:
NVIDIA GeForce GTX 460

Monitor:
Samsung SyncMaster - 27 inches

Sound Card:
Motu 828 mk3 Firewire

Speakers:
KRK Rockit 6 actief

Keyboard:
apple

Mouse:
Logitech MX518

Operating System:
Windows 7 Ultimate x64

Motherboard:
ASRock X58 Extreme6

Mijn Geluid word aangestuurd door een externe geluidskaart (motu 828 mk2) en zit aangesloten met een Firewire kabel aan de pc.

Nu heb ik me laten vertellen dat firewire storing kan veroorzaken, dus ben ik op onderzoek uitgegaan om het probleem te vinden.

Wat ik al heb onderzocht zijn:

- Bekabeling speakers/firewire/voeding.
- Alle kabels gesorteerd. Dit is gedaan omdat trafo's en andere omvormbronnen ook storingen kunnen veroorzaken.
- Interne geluidskaart in Bios uitgezet
- Andere stekkerdoos geprobeerd in ander stopcontact (woon in nieuwbouw en alles in goed geaard
- Extern pci firewire kaartje gekocht
- Andere muis
- Dect telefoon uitgezet
- Nieuw firewire kabeltje gekocht

Ik zal waarschijnlijk nog wel iets vergeten zijn, maar dit alles bij elkaar heeft de storing nog niet weten te kunnen verhelpen.

Het vreemde is dat ik deze storing niet had op mijn oude pc. Dus eigenlijk is de firewire kabel, speakers en externe geluidskaart uitgesloten en komt het probleem van mijn nieuw systeem.

Graag jullie hulp...

Alvast bedankt.
 
Een kantenklare oplossing heb ik niet, maar je kan proberen: geluid via koptelefoon apspelen: heb je nog de storingen of niet meer?

Waarom het je een extern pci firewire kaart gekocht? Hoe sluit je deze aan?

Ik zal de externe geluidskaart verwijderen en de interne aanzetten en kijken of je dan ook die storingen hebt. Dit alleen om de achterhalen waar het misgaat.

Heb je een laptop of een groot desktop systeem?
 
(extern) pci firewire is misschien niet de juiste benaming. Het is gewoon een pci kaartje waar 2 firewire aansluitingen op zitten. Prik je dus gewoon in je moederbord.
Deze heb ik gekocht omdat het misschien aan de firewire aansluiting van mijn moederbord lag.

Als ik via mijn koptelefoon luister is de storing niet aanwezig.

Ik heb een desktop pc gebouwd in een 19 inch serverkast.

Ik kan mijn speakers niet via de interne geluidskaart afspelen omdat deze niet de juiste aansluiting heeft (2x stereo jack gebalanceerd)
 
Laatst bewerkt:
Waar sluit je je koptelefoon aan? Op de externe geluidskaart of op de computer? Hoe stuur je de luidsprekers aan? Is dat gebalanceerd of asymmetrisch? Wat voor kabels zitten tussen de geluidskaart en de speakers?

Hebben de luidsprekers een netstekker met randaarde?
Wat je nog kan testen: Sluit de computer en alle randapparatuur op hetzelfde stopcontact aan. Soms helpt het, de netstekker 180 graden gedraaid in te prikken.

Je probleem klingt als krijg je inductieve storingen in de speakers. Hoeveel afstand heb je tussen de computer en de speakers (meer dan 1m of minder)?

Het ligt zeker niet aan je ingebouwde firewire aansluiting.
 
Waar sluit je je koptelefoon aan? Op de externe geluidskaart of op de computer? Hoe stuur je de luidsprekers aan? Is dat gebalanceerd of asymmetrisch? Wat voor kabels zitten tussen de geluidskaart en de speakers?

Hebben de luidsprekers een netstekker met randaarde?
Wat je nog kan testen: Sluit de computer en alle randapparatuur op hetzelfde stopcontact aan. Soms helpt het, de netstekker 180 graden gedraaid in te prikken.

Je probleem klingt als krijg je inductieve storingen in de speakers. Hoeveel afstand heb je tussen de computer en de speakers (meer dan 1m of minder)?

Het ligt zeker niet aan je ingebouwde firewire aansluiting.

Koptelefoon sluit ik aan op externe geluidskaart (motu)
Luidsprekers stuur ik aan met de Motu 828 mk2 en zitten met een gebalanceerde Jack plug aangeloten.
Alle stekkers, stopkontacten zijn voorzien van aarde.
Computer en speaker staan 1 meter van de pc af. heb ze al verder gezet maar ook dat hielp niet.
Heb in mij pc wel een speciale processor cooler geplaatst...kan het daar van komen???
 
Hoi Ludwich,

nu wordt het pas interessant. Ik mag kennis opgraven wat ik 20jaar geleden heb geleert en helemaal was vergeten.

Ik neem aan dat je al hebt getest alle apparaat uit een verlengsnoer te voeden en dat het anders om inprikken van de netstekkers geen verbetering heeft gebracht.

Stel je koppelt de luidsprekers los en gebruikt alleen het koptelefoon. Werkt dan alles naar behoren?

Indien van wel moet het probleem of in de luidsprekerkabels of in de luidsprekers zitten.

Gebruik je trouwens XLR stekkers of toch echt 6,3mm stereo stekkers?
 
Ook al zijn mijn speakers aangesloten of afgesloten, uit de koptelefoon heb ik gewoon goed geluid zonder storing.

Ik gebruik echte stereo Jack pluggen (TRS balanced)

Wat ook vreemd is, is als ik het volume verhoog de storing niet met het volume mee omhoog gaat. De storing heeft een constante volume.
 
Laatst bewerkt:
Hetgeen betekend dat de firewire bus ergens de kabels naar je luidsprekers stoort.

Indien wij ervaan uitgaan, dat de geluidskaart balanced uit heeft en de luidsprekers balanced in, vraag ik mij af of de kabels wel voor balanced TSR zijn bedoelt. Gewoon stereo kabels zijn dat niet, en zouden de storingen kunnen oppikken.

Schrijf eens wat voor kabels je gebruikt, misschien wordt ik uit de specs wijzer.

Oplossing: probeer eens het firewire kabel met aluminium folie af te schermen en kijk of dat iets uitmaakt. In plaats van aluminium folie kan je ook met een koperen pijp (in de bouwmarkt voor gas of water verkrijgbaar) als afscherming. Dit is alleen een lapmiddel om het probleem verder te onderzoeken.

In het Engels is er veel over studion apparatuur en 60Hz humm te vinden.:thumb:
 
Het gekke is dat mijn speakers en geluidskaart + kabels eerst aangesloten waren op mijn oud systeem. Toen had ik deze storing niet, dus ik betwijfel het eigenlijk dat het daaraan ligt.
 
Firewire komt in verschillende smaken ( http://nl.wikipedia.org/wiki/FireWire ). Kan je misschien de snelheid terugzetten tot Firewire 400? Gezien jouw problemen zou ik ieder apparaat van voeding voorzien. Je kan ook kijken, of de interne firewire aansluiting kwa snelheid te beperken is en de extra kaart weer verwijderen.

Het enige wat ten opzichte van je oud systeem anders is dat je nieuw systeem een ander firewirepoort heeft en ik vanuit de afstand niet kan zien welke specs de oude firewire aansluiting had en wat de nieuwe heeft.:thumb:
 
Ik volg je topic, en sta ook een beetje met de back vol tanden..

Er worden meer problemen gemeld met die Motu interface: Zie bijv. een topic hieronder op Gearslutz.

http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/330010-motu-828-mk3-problem.html

Tips in het kort:
- een mog. firmwareupdate van Motu installeren.
- checken of je Firewirekaart een TexasInstruments chipset heeft.

Zoals jij over dat stoorsignaal schrijft denk ik eerder aan klok/timingfouten die door Motu of Firewire worden veroorzaakt, dan aan een aardeprobleem..

Je kunt je vraag ook nog posten op www.homerecording.be , een NL-talig forum voor muzikanten en studiotechneuten, waar de Motu ook nog wel eens langs komt..

http://www.homerecording.be/forum/search.php?searchid=423783
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan