video geluid bewerken

Status
Niet open voor verdere reacties.

marloes72

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2007
Berichten
333
Ik ben bezig met het maken van een film van een huwelijk. In de geluidinstallatie van de locatie waar dit plaats vond, zat een hinderlijke brom. Die is dus ook opgenomen in het geluid van de video. Is het mogelijk om, bij de opnames waarvan ik het geluid erbij wil houden in de film, op de een of andere manier de brom eruit te halen of te verminderen?
 
Laatst bewerkt:
Dit is toch voor ruis in het beeld? Het zijn uitstekende video opnames. Zowel qua geluid als qua beeld. Daar hoeft niets aan te veranderen. Alleen zou ik graag die brom eruit willen halen. Maar die is niet het gevolg van een slechte opname. Die brom was daar; zat in de geluidsinstallatie die o.a. tijdens de ceremonie gebruikt werd. Hij is logischerwijs dus gewoon mee opgenomen. Maar ik vind hem hoogst irritant.
 
Kun je het geluid op een apart spoor zetten, er dan mee aan de gang gaan en daarna er weer wij montoren (met bv Pinnacle Studio, ik noem maar wat)
 
Je kunt er helemaal, of voor een aardig deel vanaf komen, met behulp van een noise removal plugin. Ik heb geen gratis software gevonden, de goedkoopste, Kleanboy, is bijna €30,-

http://www.elevayta.com/product15.htm

Het is wat extra werk, want dit is een VST plugin. Je moet hiervoor VST compatible software hebben, waarin je die plugin laat werken.

Als je met Adobe Premiere monteert kun je daar in direkt een VST plugin laden. Zo niet, dan moet je de film eerst afmaken, renderen, en het totale geluid als apart bestand opslaan. Dit kun je dan vervolgens importeren in het gratis audio bewerkingsprogramma 'Audacity'. Hierin kun je ook met VST plugins werken.

http://audacity.sourceforge.net/?lang=nl

Naderhand plaats je het nieuwe, schone geluid weer onder je beeldmateriaal, en render je de film opnieuw.
 
Het klonk ingewikkeld, maar ik ben eruit gekomen. Ik heb het met één scène geprobeerd en het lukt. Ik heb het iets anders gedaan dan hier omschreven, maar het zette me op het goede spoor. Ik heb met VirtualDub het avi bestand omgezet naar wav. Toen bewerkt met Nero Wave editor. De ruisonderdrukker haalt de brom er bijna uit. Ik moet hem wel op 100% reductie zetten voor acceptabel resultaat. En hier en daar komt 'ie er toch nog een beetje door, maar dan zal hij wel naar een andere frequentie gaan of zo. Het geluid verandert ook algeheel iets van klank, maar dat hoor je alleen als je beide fragmenten na elkaar afspeelt. Als ik het probeer bij te stellen wordt het eerder erger dan beter, dus ik laat het maar zo. In de film heb ik het geluid van de betreffende scène gedempt en het nieuwe geluid eronder gezet. De moeite waard; het klinkt een stuk beter! Nu de andere scènes nog........ Ontzettend bedankt!
 
Okee! Het verschil met betere ruisonderdrukkers is dat je daarmee een betere geluidskwaliteit overhoud. Daarin kun je ver en erg duur gaan, misschien bij je eigen bruiloft dan..
 
Die komt er niet vrees ik en zeker niet met een brom in de geluidsinstallatie :D. Ik vind het heel wat om voor iets wat waarschijnlijk niet zo vaak voor zal komen software aan te gaan schaffen. Ik moet het eindresultaat even afwachten als ik toch ontevreden ben komt gewoon het originele geluid eronder. Die brom WAS er natuurlijk wel gewoon; hoort een beetje bij de dag. Maar met bewerken ging ik hem steeds irritanter vinden. Vandaar dat ik een poging wil wagen hem eruit te krijgen....... Nogmaals bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan