Klein bedrijfsnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

JaapHuisman

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2010
Berichten
48
Beste lezers,

Graag zou ik een netwerkje maken met de volgende functionaliteiten:

- Centraal opslaan van bestanden
- Bestanden zowel lokaal als via internet, op afstand benaderbaar maken.
- Printen, zowel lokaal als via internet, op afstand
- Zowel Windows (ongeveer 3) als Mac (2) moet er mee kunnen werken

Het gaat om filmprojecten van rond de 5-8 gig. Vrij grote bestanden dus.

Wat denken jullie dat de beste manier is? Ik dacht dat het handigst is om een computer te kopen en daar server 2008 op te installeren en die op locatie te zetten. De computers kunnen dan gewoon d.m.v. router/switch verbinding met de server maken. Zijn er suggestie's?

Bedankt!
Jaap
 
Wellicht is het interessant om naar een goede nas te kijken zoals bijv van synoloy.
Deze bieden zowel lokaal als op afstand beveiligd toegang tot je bestanden en uitgebreide modellen bieden al snel een printserver.

Zo heb je bijvoorbeeld de "ReadyNAS NV+ RND4000" van Netgear, gaat voor ongeveer €220 over de toonbank, bied ruimte voor 4 schijven en heeft een ingebouwde printserver .
Met 4 schijven van 3TB in Raid 5 heb je de beschikking over 8GB aan opslagruimte met de garantie dat als een schijf stuk gaat er geen data verloren gaat (alleen de defecte schijf moet vervangen worden waarna alles hersteld wordt).

Kostenplaatje?
NAS: €220
4x 3TB: €520
Totaal: €720
 
Bedankt voor je super snelle antwoord! Klinkt inderdaad mooi. Wat dan natuurlijk niet mogelijk is (wat ook niet in het lijstje stond, maar wat ik me nu bedenk) is om gebruikers aan te maken, met verschillende rechten. Of is daar wel wat op te verzinnen?
 
Ja dat kan zeker,users met verschillende rechten,quota's enz enz
Zelf doe ik het met een QNAP,deze is vergelijkbaar met de Synology
 
Je weet zeker dat dat ook met de NAS kan die Mr_Fixit aandroeg? Wat is de voorwaarde dat een NAS dat kan? Hoe benader je het apparaat op afstand?

Even wat vragen :rolleyes:
 
De Nas benader je van afstand via FTP. Eventueel kun je de FTP server als driveletter mappen, mochten applicaties (of mensen :)) daar problemen mee hebben. Je ziet dan gewoon een driveletter waarop je je data kunt opslaan.
 
En hoe ga je dan gezamelijk je email afhandelen?

Hou daarnaast eens ernstig rekening met je uploadsnelheid, want bij dit soort bestanden ga je niet vrolijk worden met je standaard abonnemenenten.

Er zijn daarnaast nog wel een paar zaken om rekening mee te houden. Echter voor bedrijven geef ik zelf hier geen gratis advies, omdat er simpelweg te veel variabelen zijn die je op afstand niet kunt overzien, maar die wel grote gevolgen kunnen hebben voor een bedrijf.
 
Mail via Imap of wellicht is office 365 gedeeltelijk ook nog een optie. Lekker alles in de cloud, kun je daar op feestjes ook nog stoer over praten :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan