Wie verlost mij van grijzige achtergronden ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wolfgang777

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2009
Berichten
54
Hallo,

Na het aankopen van een nieuwe scanner (Epson V330) heb ik honderden pagina's ingescand. Allemaal zijn het eigenlijk gewone documenten, met vooral tekst erop. Nu staan ze als JPG's op mijn computer. Tot zover alles ok, maar...

ik stel vast dat, ondanks dat de echte documenten een parelwitte achtergrond hebben, op de computer steeds een heel licht grijzige achtergrond te zien is op die jpg's. Dat is enorm vervelend, want ik wil graag dat de witte achtergrond ook wit is.

Nu heb ik Windows Live Photo Gallery als fotobewerkingsprogramma, maar opties als belichting en contrast helpen niet echt omdat dan de letters dan ook lichter worden. Photoshop heb ik ook (beperkte kennis), lijkt het ietsje beter te doen, maar ja, daar moet je foto per foto aanpakken, ook niet wenselijk.

Ik heb dus twee concrete vragen:
a. Zou het kunnen dat de configuratie van de scanner niet optimaal is ?
Staat ingesteld op 48-bit kleuren, 300 dpi, niet verscherpen, niet ontrasteren, geen kleurherstel, geen tegenlichtcorrectie, geen stof verwijderen De dingen die in het rood staan, begrijp ik de betekenis niet echt van.

b. Kan ik de reeds ingescande documenten alsnog een fatsoenlijke witte achtergrond geven ?
 
a. probeer eens zwart-wit/monochroom (hetzelfde) te scannen.
b. converteer ze naar zwart-wit/monochroom.
 
Kan je misschien een voorbeeld sturen? Dan zie ik ook wat er precies moet worden aangepast. Een foto zegt immers meer dan 1000 woorden.
 
owké, hier zijn twee voorbeelden.

In het bestand 'witte achtergrond' heb ik de witte plaat in de scanner (die dus 'achter' het blad zit) gebruikt. Dit geeft een bijna witte achtergrond, maar hier heb je dus doordruk: de andere kant van het te dunne blad is zichtbaar.

In het bestand 'zwarte achtergrond' heb ik een zwart blad erachter gestoken. Dit lost het probleem van de doordruk op, maar helaas enkel in ruil voor een nieuw probleem: de grijzige achtergrond.

zwarte achtegrond.jpgwitte achtergrond.jpg
 
Hmm, ik heb eens wat geprobeert en wat helpt is het contrast op maximaal te zetten en dan op te slaan. Dan heb je zwart-wit. En dat is wat je wilt. Toch?

En voor de edit heb ik de zwarte achtergrond.jpg foto gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Het contrast op maximaal zetten maakt het iets beter, maar niet veel.

Na lang zoeken uiteindelijk de oplossing gevonden door gebruik te maken van een combinatie van twee programma's:

1. Photoshop: pipet gebruiken om de grijzige kleur aan te duiden en dan met de kleurvervanger deze grijzige kleur vervangen door een puur witte kleur.

2. Aangezien dit ook de algemene helderheid te sterk maakt en de letters minder zichtbaar worden, vervolgens met Windows Live Photo Gallery kiezen voor 'automatisch bijwerken'.

3. Tenslotte, ook met Windows Live Photo Gallery de vierde van de negen vooringestelde belichtingsopties kiezen om de letters opnieuw pikzwart te maken.

Met deze handelingen heb je opnieuw het origineel, misschien zelfs iets scherper zelfs.

mrHenkie, toch bedankt voor de tijd die je erin stak !
 
Kan je de scanner niet op 1-bit kleuren instellen? Dan zou de scanner het zelf moeten doen.
 
Ik zie twee keer 1x1pixel staan, bij densitometertestgebied en oogdruppelaarstestgebied.
Staat dus ok zo te horen. Ik heb wel geen flauw idee wat beide begrippen betekenen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan