Bestanden verplaatsen over netwerk extreem langzaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

crazyniels

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2010
Berichten
63
beste,

Ik heb een nas server in het netwerk hangen met daarop wat lichte Bestanden.
maar als ik een bestand wil overzetten naar mijn pc duurt dit veel te lang. de overdracht snelheid is gemiddeld 500kb/sec. maar het vreemde is als de verplaatsing net aan staat word er snelheden gehaald van 2mb/sec, en dit word steeds langzamer tot soms wel onder de 500kb/sec.

Ik doe dit vaak in de avond als er weinig gebruik word gemaakt van de interne netwerk.

Zijn er mensen die dit probleem ook hebben of hier een oplossing voor weten?


Alvast bedankt,
 
Laatst bewerkt:
gebruik je wireless? Gaat al je verkeer via een router of direct via een switch?
 
ja ik gebruik wireless maar de verbinding is goed tot uitstekend.

dit is een klein schemaatje hoe het netwerk er uit ziet als ik van mijn nas iets naar mijn pc wil verplaatsen:

---(1) ------------------------(2)------------------------(3)----------------(4)
nas server - router (die functioneer als switch) - sitecom router - via wlan naar laptop

(2) de ethernet kabel die vanaf (3) komt zit niet in de wan poort maar in een lan poort zodat deze werkt als switch

(3) bij de sitecom komt de internet verbinding binnen dan ziet het netwerk als volgt uit:

3 gaat draad gebonden naar 2 en van 2 naar 1
3 gaat draaloos naar 4

ik hoop dat dit duidelijk is zo niet hoor ik het graag
 
Duidelijk. Als je de nas direct op de sitecom aansluit gaat het dan wel goed? Vaak zijn dit soort problemen toch een beetje zoeken. Vooral met routers ertussen willen er wel eens buffers vollopen en gaat iedereen op elkaar staan wachten terwijl er genoeg bandbreedte is voor het verkeer. Ook al heb je nr 2 als switch geschakeld "leest" deze router nog steeds alle pakketten. De sitecom doet hetzelfde.

Is de laptop windows 7 of xp?
 
okay ik wist niet dat de router (2) dan ook pakketen leest. dat is idd een goede optie om te testen. een een echte switch leest die ook pakketen?

verder dingen om nog te weten:

ik heb vista
als ik tijdens het verplaatsen bij taakbeheer kijk en dan bij netwerk zie ik dat er maar maximaal 15% van het netwerk word gebruikt.
dus dit zou misschien komen dat de switch (2) 85% tegen houd?
 
ik heb de server getest zonder switch (2) en de nas maakt nu rond de 20% gebruik van het netwerk bij een verplaatsing van 1.20 mb/sec. volgens de handleiding van de nas server zou het veel sneller kunnen werken. zijn er nog manieren om dit te optimaliseren?

om de switch weg te halen is een goede tip de snelheid is al verdubbeld en constanter :thumb:

Tot zover bedankt ;)


update van vorderingen:

als ik nu dezelfde verplaatsing bekijk (die nog bezig is) zie ik dat de snelheid nu al lager is 1mb/sec en uit ervaring weet ik dat dit nog wel verder zal afnemen. is hier een reden voor?
 
Laatst bewerkt:
De enige manier om het zeker te weten is echt te testen met twee laptops (of iets dergelijks). Ik weet ook niet wat de interne doorvoer is van die sitecom.

Indien het een window probleem is kan je proberen in een command prompt (met admin rechten) het volgende uit te voeren:

netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

of

netsh interface tcp set global autotuninglevel=highlyrestricted

Indien het niet werkt kun je de setting weer terug zetten met:

netsh interface tcp set global autotuninglevel=normal

Mogelijk heb je ook een conflict in de NAS, makkelijkste is om dan eens de laptop bekabeld aan de NAS te hangen en direct te testen. Een gewone switch geeft bijna altijd de volle snelheid. De meeste moderne routers geven ook maximum doorvoer in switch mode, maar omdat je me het type niet gaf ging ik maar uit van de slechtste situatie ;)
 
De doorvoer van de sitecom is draadgebonden 100mb/sec en draadloos 130mb/sec.

als ik de opdrachten uitvoer krijg ik de melding:

De opdracht set global is mislukt op ipv4 u hebt niet de benodigde bevoegdheid voor deze bewerking

Ik ben de enige gebruiker op de laptop en er staat geen fuctie bij: uitvoeren als admin.

verder zal ik morgen me laptop aan de nas hangen.
 
Ik heb net even me laptop rechtstreeks verbonden met mijn nas server en dat leverde opvallende resultaat op.

Ik had nu geen 100mb/sec verbinding maar een 1000mb/sec verbinding.

En als ik nu documenten verplaats gaat dat nu 10mb/sec.

Dus als ik dit goed begrijp kan mijn huidige sitecom router de snelheid niet aan?
 
Zeer wel mogelijk. throughput van sitecoms is (vooral bij de iets oudere series) nogal bedroevend.

Hoewel 10Mb (mega bit) nog steeds wat aan de lage kant is voor een directe verbinding. Of bedoel je 10MB(yte)?

(NB: je kunt priviledged mode command prompt draaien door CTRL-SHIFT-click op het zwarte dosschermje te doen ipv alleen click)
 
Sorry voor de verwarring er moet MB staan dat is volgens mij Megabyte.
welke router zou je me kunnen adviseren om het netwerk beter/sneller te laten werken?

Ik krijg nog steeds dezelfde melding als ik ctrl-shift-klik doe
 
vreemd, mogelijk staat je UAV (of hoe heet die irritante betweter prompt ook al weer) wat strakker.

De meeste huidige routers hebben een gigabit switch. de TP-LINK 1043 en linksys e2000 in het lager budget segment, hebben beide gigabit. Indien je ook wat meer eisen in het algemeen hebt (of wireless specifiek) is er een heel scala aan routers die een goede keuze kunnen vormen. Een handige site om eens te bezoeken is http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/bar/76-total-simul .

Ik heb zelf een netgear WNDR3700, maar die is bijna twee maal zo duur als de tp-link en heeft een hoop features die de meeste gebruikers nooit gebruiken. Ben er echter, na 3 andere routers versleten te hebben de afgelopen 10 jaar, wel erg blij mee
 
Wampier,

bij deze wil ik je hartelijk bedanken voor je tijd en hulp.

Ik denk dat ik voor de netgear WNDR3700 ga.

Hier hoef je toch geen 4 jarige opleiding voor gedaan te hebben om deze router in te stellen?
 
Nee hoor.

Een aantal features waarom ik heb gekozen voor deze:

-Zowel 2.4 ghz als 5 ghz banden bechikbaar ; alle "oude" apparaten zitten op 2.4, de "N" apparaten zitten op 5.
-gast netwerk, zodat je anderen toegang kunt geven tot internet, maar niet je eigen netwerk kunnen verstoren.
-Goede WAN/LAN performance
-Veel simultane connecties (handig voor torrents en algemene stabiliteit)
-Goed wifi bereik
-Goed onderhouden firmware en ondersteuning

Er zijn ook veel andere routers die je kunt kiezen natuurlijk. In de tijd was dit de meest betaalbare met de juiste features.

Houd er wel rekening mee dat je altijd wat performance verlies gaat hebben via een router en wi-fi tov directe aansluiting.
 
Laatst bewerkt:
ja daar ben ik me van bewust.

Die punten die je opnoemt zijn voor mij ook van toepassing.
En router word op veel sites nog steeds goed beoordeeld.
 
daar ben ik weer.

ik heb inmiddels de netgear WNDR3700 binnen en aangesloten en werkt goed.

nu is het volgende, mijn pc gebruikt draadloos en dat gaat tot 300mb/s maar de router kan draad gebonden 1000mb/s aan dus ik denk ik koop een 1g switch zodat ik op mijn kamer ook 1000mb/s verbinding heb.

dus ik koop linksys se2500 switch. maar nu heb ik het zelfde probleem. als ik bestanden verplaats van me server naar me laptop shiet ie in begin naar 20mb/s en dan binnen een minuut verplaatst ie nog maar bestanden van een snelheid van 1mb/s.

dus dan zal ik denken licht aan de switch. alleen hoe moet ik dit instellen in de routen en of switch

ps: ik heb ook gemerkt dat na het plaatsen van me switch de draadloze verbinding een stuk langzamer is

alvast bedankt
 
Laatst bewerkt:
Heeft het mogelijk te maken met de QOS functionaliteit van de switch? die switch is namelijk niet een volledig passief element. Heb je eventueel ook QOS settings op je router geactiveerd?
 
de switch is QOS geschikt. ik had het alleen nog niet goed in de router gezet. de server stond op normaal en heb ik nu op hoogste prioriteit gezet en blijft tot nu toe nog op een gelijke snelheid. met ziggo speed test kom ik nu uit op 41.6 Mbit/s met een ping van 15ms. nogmaals bedankt :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan