printen via netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjirafje

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2011
Berichten
6
Ik heb thuis 2 netwerken (vraag me niet waarom)
dit ziet er als volgt uit:
modem->router1->router2

Aan router2 zit een computer aangesloten met windows xp met een printer
Aan router1 zit een computer aangesloten met windows 7
Nu wil ik graag met mijn windows 7 computer printen.
Iemand enig idee hoe ik dat voor elkaar krijg?
De beide routers delen in een andere range IP adressen uit.
Ik heb printerdelen op de XP computer aangezet.
Alle computers hebben internet.
Maar mijn windows 7 computer kan de printer niet vinden. Ook wanneer ik het directe IP adres opgeef kan hij de computer niet vinden.
 
Hallo,

Je kan dan proberen om de printer eerst op de Windows 7-machine aan te sluiten, en dan de drivers van je printer te installeren. En wat voor printer is het?

Groetjes, WDHBGS
 
De drivers van de printer zijn het probleem niet. Het is een HP psc-1200 die drivers zitten standaard in windows.
Ik ben bang dat het probleem is dat de xp computer in de 192.168.2.x IP range zit en de w7 computer in de 192.168.1.x range zit.
Daarom zal een printserver ook niet werken denk ik.
De netwerkaansluiting in de kamer van de printer komt uit op router2 en de aansluiting in de kamer van de W7 computer op router1. Een printserver zou dus aangesloten worden op router2 terwijl de W7 computer op router1 blijft.
 
Je geeft de oorzaak al aan, de routers geven beide uit een andere reeks de ipadressen weer.
Het is namelijk standaard dat er als subnetmasker 255.255.255.0 gebruikt word bij een 192.168 reeks.
tel daarbij op dat een 192.168. reeks als niet routeerbaar bestempeld word wat dus geeft dat de configuratie waar jij mee werkt niet handig is.

De makkelijkste oplossing (maar mogelijk niet voor jou config haalbaar) is router 2 als switch gaan inzetten.
- oftewel DHCP uitzetten,
- het ding zelf een vrij ipadres geven wat niet in de reeks van router 1 maar wel in het subnet van router 1 valt (dus als router 1 ipadressen 192.168.1.10 tot 100 uitdeelt in zijn dhcp settings geef je router 2 ipadres 192.168.1.101 of hoger)
- kabel van router1 in de lanpoort van router 2 prikken

(stap 2 is niet noodzakelijk maar wel handig als je nog eens wat wil wijziging in de config van router 2)
 
Laatst bewerkt:
Installeer hem eerst op je Windows 7 PC, sluit hem dan wel aan via USB op de Windows 7 PC!
Dan kan je, bij de opties van je printer, een 'poort' aanmaken. Kies dan TCP/IP bij het type.

Nu word ik benieuwd, dus je sluit je printer aan via usb op de windows 7 machine en daarna zeg je tegen de windows 7 machine dat hij hem via een tcpip poort kan bereiken. en dan?
 
Je geeft de oorzaak al aan, de routers geven beide uit een andere reeks de ipadressen weer.
Het is namelijk standaard dat er als subnetmasker 255.255.255.0 gebruikt word bij een 192.168 reeks.
tel daarbij op dat een 192.168. reeks als niet routeerbaar bestempeld word wat dus geeft dat de configuratie waar jij mee werkt niet handig is.

De makkelijkste oplossing (maar mogelijk niet voor jou config haalbaar) is router 2 als switch gaan inzetten.
- oftewel DHCP uitzetten,
- het ding zelf een vrij ipadres geven wat niet in de reeks van router 1 maar wel in het subnet van router 1 valt (dus als router 1 ipadressen 192.168.1.10 tot 100 uitdeelt in zijn dhcp settings geef je router 2 ipadres 192.168.1.101 of hoger)
- kabel van router1 in de lanpoort van router 2 prikken

(stap 2 is niet noodzakelijk maar wel handig als je nog eens wat wil wijziging in de config van router 2)

Mogelijk zijn optie 1 en 2 op termijn wel mogelijk. Maar dat gaat erg tijdrovend zijn omdat er dan allerlei forwards en instellingen aangepast moeten worden.
Van optie 3 begrijp ik de functie niet. En daarvoor zou ik eerst een paar gaten moeten boren.

Ik zat te denken om het met forwards in de routers te regelen, maar dat wil nog niet lukken.

Installeer hem eerst op je Windows 7 PC, sluit hem dan wel aan via USB op de Windows 7 PC!
Dan kan je, bij de opties van je printer, een 'poort' aanmaken. Kies dan TCP/IP bij het type.
Tevens heb je aan http://homecommunity.cisco.com/t5/Print-Servers/WPSM54G-windows-7-instal-print-server/td-p/304009 ook wat.

Ik snap de link met de WPSM54G niet helemaal. Misschien kun je dat even toelichten?

Overigens is het geen enkel probleem om de printer op de w7 pc te installeren. Alleen lukt het me niet om de w7 pc de printer op de XP pc te laten zien.
 
Nu word ik benieuwd, dus je sluit je printer aan via usb op de windows 7 machine en daarna zeg je tegen de windows 7 machine dat hij hem via een tcpip poort kan bereiken. en dan?
Kan je hem (waarschijnlijk) wel via een IP-adres bereiken. Maar wel eerst (voordat je het instelt, maar nadat je hem volledig heb geïnstalleerd) op je XP machine aansluiten!
 
Of je kan het met VLan's (virtuele (verschillende) netwerken op je router) proberen.
 
Ik kan hem dus niet via het IP adres bereiken. (zelfs pingen naar het IP adres lukt niet!) Ik kan prima printen vanaf de XP computer en er is geen ruimte om de printer in de buurt van de w7 computer te zetten daarom is hij op de XP computer aangesloten.
 
Mogelijk zijn optie 1 en 2 op termijn wel mogelijk. Maar dat gaat erg tijdrovend zijn omdat er dan allerlei forwards en instellingen aangepast moeten worden.
Van optie 3 begrijp ik de functie niet. En daarvoor zou ik eerst een paar gaten moeten boren.

De stappen horen bij elkaar, de 3e stap was vanwege mijn aanname dat je de verbinding tussen router1 en router2 via een kabel had lopen

De tijdrovendheid snap ik niet zo aangezien je alleen maar 1 xp machine op router 2 aangesloten hebt staan dus je hoeft maar de forwards voor die machine te gaan vervangen in router 1 verder heb je in router 2 dan helemaal geen instellingen meer benodigd aangezien die als switch fungeert.

Forwarden naar een ipadres wat je niet kan pingen is een beste uitdaging.
stukje uitleg

Jou Windows 7 machine ziet namelijk het andere netwerk niet en zal die ook niet lekker kunnen benaderen.
zodra jij namelijk een ipadres probeert te benaderen kijk je machine in zijn eigen route tabel.
Daarin staan maar 2 mogelijkheden. (iets meer maar dit is de strekking)

- is het ip adres een 192.168.1.x (nog steeds op basis van de aanname dat je subnet 255.255.255.0 is)
- of een ander adres.

in het eerste geval stuurt hij het verkeer naar het ip adres en anders naar de gateway.
Jou gateway is ofwel router 1 of een apparaat van je provider. Geen van beide apparaten kent het 192.168.2.x netwerk waardoor het in het eerste geval naar je provider gestuurd word. Zodra de vraag bij je provider aankomt word het verkeer gedropt en het zal dus nimmer bij je router 2 uitkomen.

- door mijn eerdere oplossing vallen alle apparaten bij jou in huis in hetzelfde netwerk (dus het 192.168.1.x) waardoor het per direct werkt
- een andere oplossing is het ip adres van de 2e router als gateway in je route tabel van je win7 machine of indien mogelijk in router 1 op te nemen voor alle 192.168.2.x verkeer is iets meer prutsen maar je behoud je 2 netwerken
 
Laatst bewerkt:
Mijn excuses. Aan beide routers hangen meerdere machines(sommige daarvan hebben een vast IP wat ík niet kan veranderen)
De wan van router2 zit inderdaad met een kabel aan de lan van router1.

Zou het misschien met iets als hamachi kunnen? (ik neem aan dat er iets dergelijks met onderstaande wordt bedoeld?
Of je kan het met VLan's (virtuele (verschillende) netwerken op je router) proberen.

Maar dan zou ik er wel voor moeten kunnen zorgen dat alleen het printen via hamachi gaat of dat de hamachi verbinding pas geruime tijd nadat de XP computer is opgestart beschikbaar komt.
 
Laatst bewerkt:
Hamachi is geen vlan maar een vpn oplossing. en waarschijnlijk gaat dat wel werken ja :) maar om nou print verkeer via het internet naar de printer te sturen....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan