Network Monitoring Tool

Status
Niet open voor verdere reacties.

quintoo

Gebruiker
Lid geworden
20 jul 2011
Berichten
480
Beste allemaal,

Ik weet niet zeker of dit topic op het juiste forum staat maar ik hoop het.


Ik heb de opdracht gekregen voor een bedrijf een "Network Monitoring Tool" uit te zoeken en te testen of het goed werkt.
Het probleem hier is is dat het internet soms wél snel is en soms totaal niet.
Dit ligt aan het gebruik van het internet en ze willen er achterkomen wat de oorzaak hier voor is.
Al heb ik een site gevonden waar verschillende "Network Monitoring Tool" te vinden zijn al heb ik er moeite mee welke ik moet testen aangezien ik hier niet helemaal in thuis ben.
Het probleem bij de meeste tools is dat het op Windows / Linux werkt.
Aangezien ik een Mac gebruiker ben is het misschien handig als het op mac kan.
Is dit niet het geval is er nog altijd een optie van Virtual Machine.

Zou iemand mij hier verder mee kunnen helpen?

Alvast hartelijk dank.

Mvg,

Robert
 
Als er bij jullie intern netwerk switches worden gebruikt intern ipv. hubs dan kun je vanaf een switch-aangesloten pc géén zinvolle netwerkmetingen doen. Theoretisch zou je tijdelijk de switches kunnen vervangen door een hub, maar ik vrees dan grote achteruitgang in de werking van het lokale netwerk.

Een uitzondering zou zijn als er 1 centrale server wordt gebruikt met (bijv.) Terminal Services of Citrix erop waar iedereen op inlogt en zijn (Internet-)werk daarop doet, zodat je (toch) 1 centrale plek hebt om metingen te gaan doen. Natuurlijk moet je die netwerk monitoring software dan op die centrale server installeren.

Als je metingen wilt doen m.b.t. Internet-gebruik dan zou je dat eigenlijk op de (Internet-)router moeten doen. De meeste geavanceerde (Internet-)routers hebben wel hulpmiddelen beschikbaar (of je kunt ze aanschaffen/downloaden).

Verder kun je kijken in het apparaat van de provider of daar wat informatie te achterhalen zou zijn. Bijv. in het geval van ADSL zou je kunnen kijken of de verbinding (qua signaal-niveau) wisselt in de verbinding met de wijkcentrale of gewoon in het algemeen traag is.

Verder zou je de provider kunnen bellen en een lijnmeting aanvragen, bijv. voor de duur van (minstens) 24 uur.

Wacht gerust nog even af waar anderen mee komen, maar wat hierboven staat geef ik je alvast mee.

Tijs.
 
Qua programma: http://www.wireshark.org/download.html Een van de meest gebruikte en veelzijdige (en vooral gratis) tools.

Tijs heeft al een aantal haken en ogen aangegeven. Indien je managed switches hebt is er nog wel een mouw aan te passen door een virtual route o.i.d. te gebruiken, maar daar je internet verkeer altijd lager zal zijn dan de capaciteit van de switch kun je ook het wel per sectie bekijken.

Let op: je geeft aan dat je wel wat kunt met virtual machines. Dat is maar beperkt waar. Voor veel "sniffing" toepassingen heb je ring 0 toegang tot de netwerk kaart nodig. Daar VM's dit simuleren kun je onvoorspelbare resultaten krijgen. Het gaat niet altijd goed. Overigens is wireshark dus ook voor de mac OS'en beschikbaar (heb ik echter nooit zelf getest)
 
bedankt voor de reacties, maar ik ben er nog niet helemaal uit.
Ik het Intermapper getest, maar dit werkt niet naar behoren.
Heeft iemand nog een network monitoring tool die goed is?
- Op het moment heb ik hier nu een Mac server draaien, dus als het mac ondersteund is het helemaal top.

Mvg,

Robert
 
MAMP server en dan Zabbix installeren, eventueel er naast nog Cacti/MRTG. Werkt allemaal perfect op Osx.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan