laptop opnieuw instaleren, cd-rom drive kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

vettesmurf

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2011
Berichten
6
goeden middag allen,

ik val maar gelijk met de deur in huis:
de oude laptop van moeders is traag als dikke s....., moeders heeft daarom wat anders en moderners gekocht, maar het oude beestje kan nog wel ff mee.

ik wil daarom compleet formatteren, en alleen de essentiele dingen op de laptop installeren. helaas is de cd-rom drive kapot( draait niet meer) dus instaleren vanaf de xp-cd gaat niet lukken.
nu heb ik nog een externe usb cd-rom drive staan, maar ik heb ook de beschikking over een externe harde schijf, om xp te instaleren.

voordat ik de traag ,maar toch werkende, laptop omzeep help door zomaar wat te proberen, zou ik graag van de heren experts hier willen horen wat zij zouden doen, en waarom. en vooral waarom de andere mogelijkheden niet worden gebruikt.

ik vind het een beetje zonde om de cd-rom te laten herstellen, aangezien het een surf station in de huiskamer wordt.( eventuele andere installaties doe ik later wel via virtuele drives)

mvg
jeroen

het draait hier trouwens om een hp paviljoen zd8000 serie
 
als de hardeschijf het nog gewoon doet zou ik de externe cd-rom drive er aan zetten en xp instaleren
 
@lccookie1992
externe usb-cd-rom drive eraan en gaan.. oké dat klonk mijzelf ook al het lekkerst in de oren. wist alleen niet of dat met een laptopje net zo makkelijk ging als een gewone desktop-pc.

@bertus
ook al zou hij een recovery hebben, ik zou het niet willen gebruiken. er staat zowiezo al te veel fabrikanten troep op, en daar heb ik een hekel aan. ik beschouw dat als verkapte spyware.

ik wil gewone een schone xp-versie. als ik wat meer tijd zou hebben zou ik me in linux verdiepen, het kan me niet kaal genoeg zijn. zeg maar :p
 
Hoi,

Zou je in de bios kunnen zien of hij dus van een usb drive kan opstarten.
 
Hoi Vettesmurf,

Ik heb een leerzame instructie video gevonden waar je wellicht mee uit de voeten kunt. Afhankelijk van het type systeem dat je probeert aan de praat te krijgen, kan het soms best pittig zijn om. Kom je er niet aan uit, dan weet je www.helpmij.nl te vinden ;-)

Vriendelijke groet,

Sander
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

al eens geprobeerd om de laser te reinigen met een wattenstaafje die je gedrenkt hebt in pure alcohol of eventueel dissolvant(nagellakremover).
Voorzichtig over het lensje gaan en mooi laten opdrogen.
Bij mij is het al enkele keer gelukt!


Succes
 
Hoi Vettesmurf,

Ik heb een leerzame instructie video gevonden waar je wellicht mee uit de voeten kunt. Afhankelijk van het type systeem dat je probeert aan de praat te krijgen, kan het soms best pittig zijn om. Kom je er niet aan uit, dan weet je www.helpmij.nl te vinden ;-)

Vriendelijke groet,

Sander

wow wat een moeilijke manier :eek:

je kan ook de bestanden kopieren inpulggen op de andere computer en booten vanaf usb in de bios
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Booten van usb kon dat al met ouder pc/notebook? vraag het me af
 
En anders doe je het via een floppy :p doe je door middel van het floppy de drivers laden voor usb en dan met usb installeren :p
 
Hoi,

Floppy dat is uit de oertijd volgens mij :d:d
 
klopt :p maar je kunt al jaren via usb opstarten dan kan volgens mij al bijna 10 jaar :) dus via usb moet gewoon werken :D
 
Hoi,

Tijd gaat hard maar 10 jaar het zou kunnen heb het niet bijgehouden :d:d
 
Hoi,

Dan maar hopen dat het notebook van na 2003 is :d
 
Hoi,

al eens geprobeerd om de laser te reinigen met een wattenstaafje die je gedrenkt hebt in pure alcohol of eventueel dissolvant(nagellakremover).
Voorzichtig over het lensje gaan en mooi laten opdrogen.
Bij mij is het al enkele keer gelukt!


Succes

al zou ik de lens laten polijsten, als de schijf niet draait lees de laser niet ;-) :p maar bedankt voor het meedenken.

@de rest van de meedenkers:
het is een aantal jaren terug een redelijk kostelijk ding geweest, een floppy-drive zit er al niet meer in, ik heb er alle vertrouwen in dat het ding gewoon via een usb apparaat kan worden geinstalleerd. ik zal de bios eens in duiken en me over mijn laptop-fobie heenzetten.

als het gelukt is laat ik het nog wel weten. alvast bedankt voor het meedenken.:thumb:
 
goed, daar was ik weer.
wat het nu precies is geweest weet ik niet, maar de cd-rom begon het opeens weer te doen. niet dat mijn probleem direct opgelost was.
ik heb zo'n 3 xp en win7 versies in mijn bezit, die niet helemaal lekker reageren op de check dat de cd-rom als eerste boot-device staat.

uiteindelijk een xp-versie gevonden met wel een juiste boot sector.( denk dat het daar aan lag, een corrupte boot opdracht op het cd-tje)

ben er inmiddels achter dat de klapjap uit 2005 stamt, en dat hij, mits goed ingesteld, gewoon vanaf een usb kan opstarten.
dank u voor het mee denken, de zaak is wat mij betreft opgelost.
 
al zou ik de lens laten polijsten, als de schijf niet draait lees de laser niet ;-)


Een cd met een juiste boot sector terwijl de drive niet draait?

Vakwerk zou ik zeggen:thumb::thumb::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan