Bestanden naar DVD-extensie zonder te groot formaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

WiskeWis

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2011
Berichten
5
Hallo hier,

ik was van plan een reeks, waarvan ik avi-bestanden op mijn computer heb staan, op een DVD te zetten.
Ik weet al hoe ik mijn bestanden moet omzetten naar de juiste extensie, maar zit dan wel een beetje verveeld met de bestandsgrootte die hiermee aanzienlijk vergroot: ongeveer 4x de originele grootte...
Ik heb al ontdekt dat hier het programma DVDShrink voor bestaat, maar dan blijven mijn bestanden nog steeds dubbel zo groot en is de kwaliteit echt aanzienlijk slechter.

Dus wat ik mij allereerst afvraag, zijn er niet nog betere (gratis) opties?
Er vanuit gaande dat deze moeilijk te vinden zullen zijn, heb ik zelf nog wel iets anders bedacht.
Het is mij al duidelijk geworden dat mkv-bestanden wat betreft kwaliteit min of meer overeenkomen met die van de avi-bestanden, maar deze een nog kleinere bestandsgrootte hebben (ongeveer de helft).
Als ik dan mkv-bestanden zoek van mijn afleveringen en die omzet naar dvd, zouden die bestanden dan ook ongeveer half zo groot zijn als mijn dvd-bestanden van de avi's, of is dat verloren moeite?

Aangezien het om een vrij lange reeks gaat, zou ik echt liefst zo veel mogelijk afleveringen op één disk krijgen, want anders heb ik er zo'n 10 nodig en dat vind ik toch wat overdreven. Ik heb echter alleen disks van 4,7 GB.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Aangezien je gaat converteren naar dvd formaat, kom je automatisch uit op die bestandsgrootte.

Je wilt een andere optie door middel van meerdere afleveringen op 1 dvd! Kan ook.

Download dvdflick Gratis!
Download hier de handleiding, helaas niet in NL.
Je kan de episodes dan ook afzonderlijk afspelen via het menu.
 
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Nu is DivX jammer genoeg geen optie voor mij, omdat onze DVD-speler dat niet ondersteunt.
Ik heb die speler echter nog eens goed bekeken, en ik zie wel "mpeg4 video multi audio" staan. Wil dat dan zeggen dat ik mijn afleveringen gewoon kan converteren naar mp4-bestanden en ze dan gewoon zo op een DVD-r kan branden? Zou de reeks dan probleemloos afgespeeld kunnen worden?
Het lijkt me eigenlijk nogal sterk dat DivX niet werkt, maar mpeg4 dan wel, want is DivX ook geen vorm van mpeg4?..

Die DVDFlick houd ik voorlopig als tweede optie, voor als mpeg4 ook niet gaat.
Maar zouden jullie dus aub even willen bevestigen of een mp4-DVD mogelijk lijkt?
 
Laatst bewerkt:
postnr #1
als je meer dan 2 uur film op een dvd gaat zetten krijg je problemen met de kwaliteit
maar dat had je al gemerkt met dvdshrink, dit is zo wie zo een progje dat alleen interessant is om wat overbodige zooi te verwijderen en ietsje te verkleinen.
wil je meer dam moet je je verdiepen in bavaria dvd rebuilder, maar verwacht ook hier geen wonderen.

helaas gaat je redenatie over mkv niet op, het is dan weliswaar verder en beter gecomprimeerd, het moet ook weer gedecomprimeerd en dan zit je weer op 100% grootte.

in het kort loop je gewoon altijd tegen het probleem aan dat de mpeg2 codec (dvd = mpeg2) niet zo een heel erg goede is naar moderne maatstaven.


postnr #4
mpeg-4 kan 2 dingen zijn
1 het is een bepaalde standaard en deze kan gebruikt worden bij avi bestanden maar ook bij mkv bestanden
2 het gaat over een mp4 bestand en hier zit (meestal) video in gecomprimeerd met een 264 codec (zelfde als mkv)

welke van de 2 de fabrikant van de dvd speler bedoelt ??????

maar je kan het altijd proberen
gewoon een avi of een mp4 maken, als data branden op een dvd en in de dvd speler
ja een mp4 dvd is dus mogelijk
 
Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Maar ik heb ondertussen ontdekt dat het antwoord eigenlijk al die tijd gewoon al op mijn computer stond...
Mijn vader heeft ooit het programma Roxio Creator gekocht om zijn oude platen op cd's te kunnen zetten, en nu blijkt dat je nog veel meer met dit programma kan, zoals efficiënt DVD's branden dus!

Het programma zet automatisch eender welk videobestand dat je toevoegt (mp4, avi, wmv, ...) om naar de juiste extensie om het op je DVD-speler te kunnen afspelen. Dat zal mpeg2 wel zijn denk ik.
Om het geheugen dat in beslag genomen wordt te reduceren, kan je gewoon andere instellingen gebruiken voor de kwaliteit. Ik heb al eens een test gedaan met bestanden die aangepast werden aan de beschikbare 4.5GB op mijn disk. Dat gaf (uiteraard) nog steeds niet hetzelfde resultaat als bij een HQ-video, maar het is goed genoeg voor mij en zeker veel beter dan de aangepaste versies bij DVDShrink.

Bovendien kon ik met dit programma ook een mooi menu voor mijn DVD maken. Ik ben er echt heel tevreden over!

En dankzij jullie heb ik nu wel veel bijgeleerd over al die filmformaten. :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan