DVD-resolutie: 352x576 of 352x288?

Status
Niet open voor verdere reacties.

WiskeWis

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2011
Berichten
5
Hallo,

ik zou graag een DVD vanaf mijn computer op schijf willen branden.
Het gaat om meerdere filmbestanden (tv-reeks), wat natuurlijk maakt dat er ook meer geheugen voor nodig is.
Nu heb ik een programma waarmee je de instellingen wat kan aanpassen, zodat er uiteindelijk toch meerdere afleveringen op één disk passen.
Een mogelijkheid om de bestandsgrootte te reduceren is onder andere de resolutie wat aanpassen. Maar aangezien ik toch niet zo'n kenner ben, weet ik eigenlijk niet goed welke ik best kan kiezen: 352x576 of 352x288?

Hoe groter de resolutie, hoe beter de kwaliteit die je krijgt op je tv-scherm dacht ik. Klopt? In die zin zou ik dus het best 352x576 aanduiden.

Maar toen begon ik mij vragen te stellen: Is dat geen heel vreemd formaat? Wil dat niet zeggen dat de hoogte dan groter is dan de breedte? Als je bijvoorbeeld bij google een foto zoekt van dat formaat, krijg je lang uitgerokken beelden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik dat op mijn tv-scherm te zien krijg.
Maar het kan ook zijn dat ik nu totaal fout zit??

Dus; welke resolutie is het best voor een 'standaard tv-scherm'?
 
352x288 is dan sowieso beter aangezien je een beeld hebt dat waarschijnlijk breder is dan dat hij hoog is.
 
Hallo WiskeWis,

Nee hoor je zit niet totaal fout.
Maar met hoe groter de resolutie, hoe beter de kwaliteit denk ik dat je teleur gesteld zal zijn.
Die filmbestanden hebben een eigen resolutie die vaak kleiner zal zijn dan de resolutie van een DVD.(720x576 voor PAL 720x480 voor NTSC)
De resolutie breedte X hoogte zijn het aantal beeldpunten (pixels).
Als je die resolutie gaat vergroten dan moeten er pixels worden toegevoegd ,maar die data bestaat niet meer en wat wordt toegevoegd zijn pixels zonder data en hebben dus geen kleur ,je ziet dan dat de film wat mistig en faal wordt.

Als ik jou was zou ik de DVD niet meteen door het brandprogramma op de schijf laten branden maar het brandprogramma eerst een image op de hardeschijf laten branden ,op die manier kun je de DVD image op je computer afspelen om het zo te testen of het goed genoeg voor je is en dan pas op een schijf branden.
 
Bedankt voor de snelle respons!

Ik heb zoals gezegd eens met een DVD image getest of de bestanden op 352x288 een voldoende resultaat geven voor mij.
Ik was sowieso toch van plan om niet groter dan 352x576 te gaan, wegens de beperkte geheugenruimte.
Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik toch nog niet overtuigd was, dus ik ga gewoon proberen dezelfde hoeveelheid op een disk van 8.5GB te zetten i.p.v. 4.7. Als ik het programma dat ik gebruik dan nog eens de films laat aanpassen aan het beschikbare geheugen, zal de kwaliteit van elke aflevering normaal wel in orde moeten zijn denk ik.

Goede tip was dat van die virtuele disk! Ik had er niet meer aan gedacht dat dat ook mogelijk was.
 
Laatst bewerkt:
WiskeWis,

Ik weet niet waar je DVD voor wil branden of anders gezegd voor welke DVD speler je hem gaat gebruiken want die hem natuurlijk kunnen afspelen.
Daar voor wordt DVD authoring software voor gebruikt.
Waarmee dan ook meestal een menu mee kunt maken om zo dan de verschillende afleveringen van zo'n tv-reeks te starten.

De kwaliteit (of de kwaliteit verlies) en grote of zo als jij dat zegt de geheugenruimte van zo als nu met een DVD wordt voor het grootste gedeelte bepaald door de Bitrate.
Die bitrate is de snelheid van data die per seconde verwerkt wordt.
Dus hoe hoger die bitrate van een film die op de DVD staat is hoe gegevens er door de speler verwerkt wordt die je dan het scherm te zien krijgt.
Het zit hem dus hier in dat je de laagste bitrate neemt met hoogste kwaliteit.

Ik maakte daarvoor eerst één of meer testen of die bitrate te bepalen.
Om daarna het geheel met minimaal een 2-pass of anders met een 3-pass encoding om te zetten.
Maar heel meschien gaat dat iets te hard voor je om het goed te kunnen volgen.

Ja zeker natuurlijk met gewoon uitproberen gaat ook wel lukken.

Ik wens je in ieder geval veel succes.:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan