Hoe maak ik de harde schijf met 2000 helemaal schoon?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
949
Ik wil de harde schijf van mijn oude laptopje waar nu 2000 professional op draait helemaal leeg maken om dan Kubuntu op de schone schijf te installeren. Ben met tussenpozen al een jaar aan het klooien om een van de lichte linux-versies over 2000 heen te installeren (geen dual boot, maar gewoon 2000 eraf) en dat werkt niet. Ook niet met kundige hulp. De installatie loopt altijd in het laatste stadium vast. Wil het nu eens op een schone schijf proberen, maar hoe maak je die leeg?
 
Je kan het met DBan doen.
Om de schijf weer in topvorm te brengen voer je ervoor en erna Active @ KillDisk uit.
 
heb je een windows install cd?? daarmee kan je formatteren....dan is het echt tot de laatste bit leeg
 
Nee hoor, saneren is beter.
Met formatteren blijft de MBR, de File Allocation Table en het bestandssysteem erop staan.
Dan kan hij sneller traag worden.
 
Saneren gaat verder dan formatteren.
Om je HDD weer in topconditie te brengen, kan je DBan en Active @ KillDisk allebei op een CD branden en dan vanaf de CD booten.
Eerst Active @ KillDisk, dan DBan, en dan weer Active @ KillDisk zorgt voor een volledig lege HDD.
Geen enkele 0 of 1 meer te bekennen.
 
Killdisk heb ik niet gebruikt, want die kreeg ik iedere keer met een error bij het downloaden binnen. Dban downloaden ging prima, maar ik moest hem wel zes keer opstarten voordat ie als bootdisc 'pakte'. Vervolgens werd de schijf keurig schoongemaakt. Alleen vraagt hij aan het einde of je een log o.i.d. wil opstaan op een diskette, of zonder diskette gewoon opslaan via enter intoetsen. Heb ik maar gedaan want ik weet niet of ik anders iets essentieels weggooi. Het werkte dus, alleen is mijn probleem ook met de cleane schijf niet opgelost. Ik kon Ubuntu nu prima installeren, maar na de herstart aan het einde kreeg ik de melding: you need to load the kernel first. Failed to boot default entries. Dat heb ik met iedere Linux versie behalve met Suze Desktop, maar die is te zwaar dus veel te traag voor mijn oude laptopje. Windows 2000 Pro installeert wel goed en werkt goed. Ik zal nog maar eens bij het Ubuntu forum aankloppen alhoewel ze me daar ook nooit een oplossing konden geven. In ieder geval dank voor jullie hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan