webcam krijgt geen ip toegewezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

waarom

Gebruiker
Lid geworden
6 nov 2006
Berichten
37
Beste,

Allereerst de vraag of ik in de juiste catagorie zit...maar ik hoop dat jullie wellicht hier een antwoord op hebben..

Dit is de uitdaging (althans voor mij) heb een netwerk cam, en deze krijgt geen ip toegewezen..het nummer dat ie krijgt is 169.254.115.***...heb na onderzoek begrepen dat dit aangeeft dat de router dus geen ip adres..(kan) aanlevert. Bij het subnetmasker valt iets op en dat is dat deze bestaat uit 255.255.0.0..Als ook hier weer een middagje google op los gegooid en dan blijkt dit de reden te kunnen zijn dat de cam geen ip toegewezen krijgt omdat het subnetmasker niet in dezelfde range zit.

Nu de vraag..Hoe krijg ik deze weer op één lijn..let op...ik kom met geen mogelijkheid, ook niet via IE en door middel van reset, toegang tot de webcam.

Graag jullie reacties en alle andere ideeen van harte welkom!
 
Ik neem aan dat op de webcam staat welk zgn. MAC-adres die heeft. Ook ga ik er hier vanuit dat de webcam bedraad verbonden is met je thuisrouter, dus niet draadloos.

Heb je het MAC-adres, dan kun je net doen alsof de webcam in je lokale netwerk staat.
Voorbeeld: MAC-adres staat op het apparaat als 00-80-CB-03-EA-B6
Je lokale netwerk is 192.168.1.X
Je kunt dan het apparaat bereiken via het volgende:
a. Maak een snelkoppeling naar CMD.EXE en rechtsklik daarna op die snelkoppeling waarbij je kiest voor "Als Administrator uitvoeren"
b. In het CMD-venster: arp -a 192.168.1.234 00-80-CB-03-EA-B6
Je zou (in dit voorbeeld) hierna via http://192.168.1.234 de webcam moeten kunnen bereiken, vooropgesteld dat die niet een of ander verbindingsprobleem heeft.
Lukt, dat, stel dan direct een vast ip-adres in op de webcam dat niet wordt uitgegeven aan apparaten die automatisch een ip-adres krijgen van de router. Natuurlijk ook niet op de webcam het ip-adres van de router zelf instellen. Meestal is eindigend op .234 wel een veilige keuze als toe te kennen vast ip-adres (dat ip-adres natuurlijk maar 1x toekennen).

Succes,

Tijs.
 
Ik neem aan dat op de webcam staat welk zgn. MAC-adres die heeft. Ook ga ik er hier vanuit dat de webcam bedraad verbonden is met je thuisrouter, dus niet draadloos.

Heb je het MAC-adres, dan kun je net doen alsof de webcam in je lokale netwerk staat.
Voorbeeld: MAC-adres staat op het apparaat als 00-80-CB-03-EA-B6
Je lokale netwerk is 192.168.1.X
Je kunt dan het apparaat bereiken via het volgende:
a. Maak een snelkoppeling naar CMD.EXE en rechtsklik daarna op die snelkoppeling waarbij je kiest voor "Als Administrator uitvoeren"
b. In het CMD-venster: arp -a 192.168.1.234 00-80-CB-03-EA-B6
Je zou (in dit voorbeeld) hierna via http://192.168.1.234 de webcam moeten kunnen bereiken, vooropgesteld dat die niet een of ander verbindingsprobleem heeft.
Lukt, dat, stel dan direct een vast ip-adres in op de webcam dat niet wordt uitgegeven aan apparaten die automatisch een ip-adres krijgen van de router. Natuurlijk ook niet op de webcam het ip-adres van de router zelf instellen. Meestal is eindigend op .234 wel een veilige keuze als toe te kennen vast ip-adres (dat ip-adres natuurlijk maar 1x toekennen).

Succes,

Tijs.

Dag Tijs, helemaal top dat je even de moeite neemt om te reageren..echter, het probleem is dat er geen ip adres wordt vrijgegeven..hierdoor vind ik ook geen mac adres terug..(is ook niet vindbaar op de verpakking en op de cam zelf.) Is er een andere manier om achter het mac adres te komen?..

Dit is hem in ieder geval... Foscam FI8918W Wireless/Wired Pan & Tilt IP Camera,Apple Mac and Windows ...

P.s. Heb een mac adres gevonden via internet..wellicht mogelijk, maar krijg dan de melding; arp: onjuist argument: [het mac adres]


Alvast bedankt voor de moeite.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor merk/type ipcam is 't?

naamloos...(schiet lekker op)...op de doos staat; ip wireless/wired camera...
na een beetje zoeken heb ik wel een plaatje gevonden en een merknaam, echter is de merknaam niet zichtbaar op mijn webcam..

Foscam FI8918W Wireless/Wired Pan & Tilt IP Camera,Apple Mac and Windows ...

Heb een andere tip ontvangen over het vinden van mac-adres om zo verder te komen, echter omdat ik al geen ip adres krijg, kom ik dus ook niet achter het mac-adres..

Hoop graag van je te horen.
 
ik heb een programmaatje van 1,8mb genaamd ipcamfinder om op je netwerk te zoeken naar ip cams
misschien dat je dat eens kan proberen...


heb m geupload
 
Laatst bewerkt:
als je m nou vind kan je met Qtools proberen de instellingen te wijzigen....
 
@FTWLTG: Lijkt mij dat die tool van jou alleen werkt als de ip-cam een (voor het lokale netwerk) geldig ip-adres heeft.
@topic-starter: Handleiding .e.d. hier.
Zie dat pagina 3 van de volledige handleiding duidelijk zegt waar de MAC-adressen staan van de draadloze en bedrade verbinding, namelijk op stickers onder op het apparaat.
Verder lijkt het erop dat de bijgeleverde software het apparaat kan vinden o.b.v. MAC-adres (indien bedraad aangesloten). Je zou dan dus een vast ip-adres kunnen instellen in de juiste reeks van je thuisnetwerk (niet vergeten ook het juiste subnetmasker + het juiste Default Gateway adres goed in te vullen). Zie pagina 6 t/m 8 van de volledige handleiding.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een programmaatje van 1,8mb genaamd ipcamfinder om op je netwerk te zoeken naar ip cams
misschien dat je dat eens kan proberen...


heb m geupload

Beste, dank dat je wil helpen maar om nu al 3 euro te moeten betalen via een betaalsite..lijkt mij een vreemde aktie om iemand te willen helpen.

Bedankt!
 
@FTWLTG: Lijkt mij dat die tool van jou alleen werkt als de ip-cam een (voor het lokale netwerk) geldig ip-adres heeft.
@topic-starter: Handleiding .e.d. hier.
Zie dat pagina 3 van de volledige handleiding duidelijk zegt waar de MAC-adressen staan van de draadloze en bedrade verbinding, namelijk op stickers onder op het apparaat.
Verder lijkt het erop dat de bijgeleverde software het apparaat kan vinden o.b.v. MAC-adres (indien bedraad aangesloten). Je zou dan dus een vast ip-adres kunnen instellen in de juiste reeks van je thuisnetwerk (niet vergeten ook het juiste subnetmasker + het juiste Default Gateway adres goed in te vullen). Zie pagina 6 t/m 8 van de volledige handleiding.

Tijs.

Beste, dat is idd de oplossing, echter, er zit geen sticker met een mac adres op!!..ook via cam software, diverse geprobeerd, wordt er geen ip of webcam of mac adres gevonden..mijn gevoel zegt dat ik het moet vinden in het aanpassen van het subnetmasker omdat deze nogmaals niet in lijn loopt (via CMD en Ipconfig)...en daardoor ook geen ip nummer wordt verstrekt.

Hoor graag van je!
 
[...]een netwerk cam, en deze krijgt geen ip toegewezen..het nummer dat ie krijgt is 169.254.115.***...heb na onderzoek begrepen dat dit aangeeft dat de router dus geen ip adres..(kan) aanlevert. Bij het subnetmasker valt iets op en dat is dat deze bestaat uit 255.255.0.0..Als ook hier weer een middagje google op los gegooid en dan blijkt dit de reden te kunnen zijn dat de cam geen ip toegewezen krijgt omdat het subnetmasker niet in dezelfde range zit.[...]

gecombineerd met:
[...]mijn gevoel zegt dat ik het moet vinden in het aanpassen van het subnetmasker omdat deze nogmaals niet in lijn loopt (via CMD en Ipconfig)[...]

roept een vraag op:
Hoe weet je dat de ip-cam 169.254.115.*** met subnetmasker 255.255.0.0 heeft? Ik begrijp dat je helemaal geen toegang krijgt tot het apparaat, dus hoe weet je dan dat de ip-cam dat ip-adres heeft?
Of bedoel je dat de pc/laptop die de ip-cam moet configureren dat ip-adres heeft?

En welk ip-adres heeft je pc/laptop als die Internet-toegang heeft? (CMD -> Ipconfig)

Tijs.
 
gecombineerd met:
[...]mijn gevoel zegt dat ik het moet vinden in het aanpassen van het subnetmasker omdat deze nogmaals niet in lijn loopt (via CMD en Ipconfig)[...]

roept een vraag op:
Hoe weet je dat de ip-cam 169.254.115.*** met subnetmasker 255.255.0.0 heeft? Ik begrijp dat je helemaal geen toegang krijgt tot het apparaat, dus hoe weet je dan dat de ip-cam dat ip-adres heeft?
Of bedoel je dat de pc/laptop die de ip-cam moet configureren dat ip-adres heeft?

En welk ip-adres heeft je pc/laptop als die Internet-toegang heeft? (CMD -> Ipconfig)

Tijs.

Sluit hem aan rechtstreeks met een udp kabel op mijn laptop..via cmd en inconfig, krijg ik de gegevens welke toegewezen worden aan de webcam...Daaruit blijkt dat er geen ip adres vanuit de laptop wordt gegeven...wel krijg ik te zien dat hij toedeeld...169.254.115.*** met subnetmasker 255.255.0.0
 
Dat verklaart een hoop: Je laptop gaat zélf op zoek naar een DHCP server, maar die vindt hij natuurlijk niet op het 'mini-netwerk' tussen ip-cam en laptop.
Vandaar dat de laptop dan een APIPA-adres zichzelf toekent (=169.254.x.x ip-adres).
De ip-cam krijgt ook geen ip-adres automatisch toegekend op dat moment, want de laptop is geen DHCP server.

Over een mogelijke oplossing:
a. Ken je laptop een vast ingesteld ip-adres toe in de reeks van je 'normale' thuisnetwerk op zijn bedrade LAN-netwerkverbinding. Stel ook subnet-masker correct in.
b. Koppel de laptop aan de ip-camera via UTP kruiskabel, dus niet een gewone netwerkkabel. Gebruik de CAM-software op de laptop om te zien of je de ip-cam dan wel kunt 'zien' op dit privé netwerkje. Indien ja, stel op de ip-cam een vast ip-adres in in de reeks van je 'normale' thuisnetwerk, met het juiste subnetmasker + standaard gateway. Let erop (zoals ik eerder al aangaf) dat je niet een ip-adres toekent dat door een ander apparaat gebruikt zou kunnen worden in de toekomst, dus kies voor de ip-cam (bijv.) een ip-adres dat eindigt op .243 of .242
Zie in de volledige handleiding vanaf 1.4.2, punt (4) wat er in de IP-cam software te zien zou moeten zijn.
[Noteer ook meteen op welk MAC-adres de ip-cam gevonden werd (dit omdat er blijkbaar geen sticker op je ip-cam zit).]

Sluit daarna je ip-cam op je 'normale' bedrade netwerk aan (hierbij kun je weer wel een gewone UTP kabel gebruiken), stel ip-instellingen van je laptop weer in op "Automatisch een ip-adres verkrijgen" en "Automatisch een DNS-server adres laten toewijzen" en test daarna of je de ip-cam kunt bereiken op het ip-adres dat je eerder had ingesteld.

Succes,

Tijs.
 
Dat verklaart een hoop: Je laptop gaat zélf op zoek naar een DHCP server, maar die vindt hij natuurlijk niet op het 'mini-netwerk' tussen ip-cam en laptop.
Vandaar dat de laptop dan een APIPA-adres zichzelf toekent (=169.254.x.x ip-adres).
De ip-cam krijgt ook geen ip-adres automatisch toegekend op dat moment, want de laptop is geen DHCP server.

Over een mogelijke oplossing:
a. Ken je laptop een vast ingesteld ip-adres toe in de reeks van je 'normale' thuisnetwerk op zijn bedrade LAN-netwerkverbinding. Stel ook subnet-masker correct in.
b. Koppel de laptop aan de ip-camera via UTP kruiskabel, dus niet een gewone netwerkkabel. Gebruik de CAM-software op de laptop om te zien of je de ip-cam dan wel kunt 'zien' op dit privé netwerkje. Indien ja, stel op de ip-cam een vast ip-adres in in de reeks van je 'normale' thuisnetwerk, met het juiste subnetmasker + standaard gateway. Let erop (zoals ik eerder al aangaf) dat je niet een ip-adres toekent dat door een ander apparaat gebruikt zou kunnen worden in de toekomst, dus kies voor de ip-cam (bijv.) een ip-adres dat eindigt op .243 of .242
Zie in de volledige handleiding vanaf 1.4.2, punt (4) wat er in de IP-cam software te zien zou moeten zijn.
[Noteer ook meteen op welk MAC-adres de ip-cam gevonden werd (dit omdat er blijkbaar geen sticker op je ip-cam zit).]

Sluit daarna je ip-cam op je 'normale' bedrade netwerk aan (hierbij kun je weer wel een gewone UTP kabel gebruiken), stel ip-instellingen van je laptop weer in op "Automatisch een ip-adres verkrijgen" en "Automatisch een DNS-server adres laten toewijzen" en test daarna of je de ip-cam kunt bereiken op het ip-adres dat je eerder had ingesteld.

Succes,

Tijs.

Dag Tijs, Wederom dank voor de moeite, dit zou hem idd moeten zijn...ben tot het weekend even afwezig maar ga er zeker mee aan de slag. Ik geef je daarna even een reactie!
 
Gebruik je wel de door Foscam geleverde software om de FI8918W te benaderen en instellingen te doen? Elke andere webcam software zou ook moeten werken maar de eigen bijgeleverde software werkt meestal het makkelijkst......
Heb je ook de gebruiksaanwijzing voor de instalatie gebruikt, anders downloaden van de site.

Heb deze camera ook, installatie was paar min. werk. Kan hem overal benaderen, ook via m'n telefoon.

Greetz
 
Gebruik je wel de door Foscam geleverde software om de FI8918W te benaderen en instellingen te doen? Elke andere webcam software zou ook moeten werken maar de eigen bijgeleverde software werkt meestal het makkelijkst......
Heb je ook de gebruiksaanwijzing voor de instalatie gebruikt, anders downloaden van de site.

Heb deze camera ook, installatie was paar min. werk. Kan hem overal benaderen, ook via m'n telefoon.

Greetz
Beste,

Het klopt volledig met wat je zegt...hij heeft het ook in eerste instantie prima gedaan...vervolgens met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen. Wederom de software gedownload, incl de drivers, en een volledig schone installatie gedaan. KRIJG HEM NIET AAN DE PRAAT!. Nu met een cross cable..begreep dat je dan wellicht rechtstreeks vanuit de laptop naar de cam toe kan maar ook hier geen succes. zie nog steeds een ip adres; 169.254.115.199 verschijnen in cmd/ipconfig. met een afwijkend subnetmasker van 255.255.0.0...(ten opzichte van mijn laptop.. 255.255.255.0) maar kom ook via IE niet in de cam terecht...Kan iemand mij uitleggen dat ALS ik in de cam zou komen, ik het subnetmask kan wijzigen??

Wederom dank!
 
Dag Tijs, Wederom dank voor de moeite, dit zou hem idd moeten zijn...ben tot het weekend even afwezig maar ga er zeker mee aan de slag. Ik geef je daarna even een reactie!

Beste,

Ook met een cross cable krijg ik geen access tot de cam, tenzij ik iets niet goed doe..kun je mij uitleggen hoe ik via een cross cable contact zou moeten krijgen?...nu aangesloten en rechtstreeks gelinkt vanuit mijn laptop..zie hier in cmd/ipconfig dat ik nog steeds een ip nummer krijg als 169.254.115.199..subnetmasker 255.255.0.0...

Hoor graag van je.
 
Het staat toch duidelijk in mijn instructie:
Ken je laptop een vast ingesteld ip-adres toe in de reeks van je 'normale' thuisnetwerk op zijn bedrade LAN-netwerkverbinding. Stel ook subnet-masker correct in.
Oftewel: Kies de eigenschappen van het IPv4 protocol (Vista/Windows 7) bij de Eigenschappen van je netwerkkaart in Netwerkverbindingen en stel het in. Oftewel: Je gebruikt tijdelijk het Automatisch toewijzen niet.
Op dezelfde manier ga je daarna (via de kruiskabel) met de CAM-configuratie-software de webcam te detecteren en ook die webcam te voorzien van zo'n vast ip-adres ipv. Automatisch toewijzen.

Dit is een kleine toelichting op de instructie eerder.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan