Opzet netwerk - gaat dit werken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jazzmatazz

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2007
Berichten
140
Binnenkort ga ik naar een nieuw huis en wil m'n netwerk dan opnieuw indelen. Het is een huis uit 2006 waarin tijdens de bouw al LAN-kabels zijn aangelegd naar praktisch elke kamer. In onderstaand schema heb ik weergegeven hoe ik het netwerk in mijn hoofd heb. Ik wil graag vasthouden aan een bedraad netwerk.

Bekijk bijlage Netwerk layout.docx

Nu is er een aantal onzekerheden voor mij:
1. Ik wil gaan werken met switches omdat er in elke kamer maar één LAN-socket is (dus één kabel), terwijl ik er meerdere apparaten wil neerzetten. Nu heb ik ergens gelezen dat je voor switches crossed-kabels nodig hebt. Ik weet echter niet wat voor type de kabel is die in het schema met A is aangeduid, omdat deze is weggewerkt in de muren van het huis. Zou dit voor problemen kunnen zorgen?
2. Ik heb nu een USB-printer zonder netwerk aansluiting. Op internet vond ik de Eminent USB Printer Server en die wil ik gaan gebruiken zodat ook anderen de printer kunnen gebruiken, zelfs als mijn pc uit staat. Zal dit gaan werken?
3. De kabel die leidt naar de mediaspeler en TV is nog niet aanwezig, maar zal ik zelf aanleggen. Moet dat dan een gewone LAN-kabel zijn of een crossed?

Ik hoor graag jullie opmerkingen en suggesties.

Groet,
Jazzmatazz
 
Bijna alle moderne gigabit switches ondersteunen auto-mdi/x Dat wil zeggen dat elke poort om kan gaan met straight en cross cables. De TV verwacht over het algemeen een straight cable.

*edit* Indien je je NAS ook aan een switch hangt kan je netwerk gebruik maken van jumboframes voor supersnelle doorvoer. Doorgaans word dat echter niet ondersteund door de router. Je router wordt nu de vetragende factor in je netwerk.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Wampier,

Dank voor je reactie. Als ik het goed begrijp maakt het dus niets uit wat voor kabel A is, mits ik een moderne switch koop die auto-mdi/x ondersteunt?

Ik begrijp je "edit" toevoeging niet helemaal. Bedoel je dat je een switch hangt tussen de router en de NAS. Ik zal er wel geen verstand van hebben, maar wat voegt dat toe? Ik heb overigens een Linksys WRT320N router.

Alvast dank weer voor je reactie
 
Jumbo frames: http://en.wikipedia.org/wiki/Jumbo_frames

De WRT320N heeft een maximum throughput van rond de 500 Mb/s. Als je gigabit ethernet hebt betekend dat dus dat alles dat via de router loopt met maximaal de helft van je netwerk snelheid loopt. Bovendien kun je dus geen jumboframes gebruiken voor communicatie voor alles dat door de router moet. Als je veel copieerd van/naar de nas kan dat een paar Mb/s schelen. Voor de duidelijkheid: je netwerk gaat absoluut werken zoals je nu voorstelt, maar als je gigabit gaat gebruiken is het niet de optimale oplossing.
 
OK, dus als ik een up-to-date router met gigabit snelheid zou kopen (zo werd de WRT320N destijds ook gepromoot, maar kennelijk heeft die toch een lagere throughput), dan zou ik er wel optimaal gebruik van kunnen maken? Ik voorzie nl. nogal wat verkeer tussen beide PC's en de NAS en tussen de NAS en mediaspeler.

Zou je nog even willen uitleggen wat die switch tussen de router en NAS precies voor toegevoegde waarde heeft in het kader van jumboframes?
 
1) een router heeft bijna altijd een vertragende werking omdat de router elk pakket moet controleren, terwijl een switch hersenloos pakketten kan versturen. Nieuwe router is ook veel duurder, en voegt waarschijnlijk dus weinig extra toe.

2) routers kunnen alleen omgaan met pakketten van 1500 bytes. Hiervan is bijna 10% overhead. Jumbo frames gaan tot 9000 bytes. Overhead is hier nagenoeg niet van betekenis. Je kunt ook de verbinding beter benutten.

Nadelen jumbo frames:

- alle apparatuur moet er mee om kunnen gaan
- Het is niet mogelijk jumboframes te gebruiken in combinatie met mobiele apparaten.

3) ga voor de goedkoopste gigabit switches. D-link of Sweex of zo. Er is nagenoeg geen verschil tussen switches van 20 euro en 40.

Je moet voor jezelf uitmaken of 10 - 15% performance de extra €20 waard is voor de 3de switch. Als je veel dingen simultaan denkt te doen kan het zeker winst opleveren. Zelfs met de lagere throughput van je router haal je nog steeds ruimschoots genoeg bandbreedte voor het streamen van HD content. Ook is het ruimschoots voldoende voor het volle gebruik van je internet. Alleen als je grote bestanden met je NAS gaat uitwisselen ga je tegen de limiet van de router aanlopen.
 
Sorry, ik was vergeten nog even te reageren,

Wat ik bedoel is:

Internet->modem->router->switch "A"

op switch "A" aangesloten:

- NAS
- switch "TV groep"
- Switch "computer groep"

de router is dus alleen aangesloten op switch "A"
 
Nu is het helemaal duidelijk! Hartelijk dank voor je advies. Much appreciated!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan