photoshop foto's verkleinen

Status
Niet open voor verdere reacties.

kim1982

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2006
Berichten
138
Hallo!

ik ben een beginneling met photoshop cs5 en heb een vraag (of 10 :p)

De eerste vraag:

ik wil graag een uitnodiging maken met 12 vierkantjes met fototjes van dezelfde formaat.
Hoe krijg ik dit voor elkaar zonder de foto qua proporties te verpesten?
Ik wil alleen het gezicht erop ... en dus allemaal iets van 2x2cm ... snappen jullie mij nog?

Alvast heel erg bedankt,....
 
uhm... eerlijk gezegd.... nee begrijp het even niet meer?

Kun je misschien even snel een schetsje maken in paint ofzo?
 
Vraag is nie echt duidelijk maar is het wel zo dat je aantal fotootjes dezelfde formaat geven wil...toch ??
 
Je wilt gewoon dus 12 even groten vierkantjes met verschillende foto's die standaard allemaal een andere afmeting hebben?
Dar kan je dan het beste de rectangular marqee Tool voor gebruiken (Sneltoets M) Dan in de boven balk staat |feature: 0px anti-alias| Style: Style zou standaard op normaal staan, maar zet deze nu even op fixed size stel de width en de height op de gewenste groten in pixels. klik in je foto en je krijgt een geselecteerd vakje in de foto sleep deze op de goede plek. Daarna Ctrl + X (windows) Command/Appeltje + X (Mac). Nu zie je dat je het appeltje hebt uitgeknipt plak hem op het goede stuk en je hebt wat je wilt.

Is de afbeelding te groot met Ctrl + t/ commando + t kun je hem verkleinen wil je hem gelijkmatig verkleinen houdt dan shift ingedrukt.

Het kan op nog meer manieren. Bijvoorbeeld een nieuwe pagina in het gewenste formaat openen daar de afbeelding in laden en goed schuiven eventueel vergroten/verkleinen.

Met Ctrl + t/ commando + t kan ook nog in procenten de afbeelding worden vergroot dit gaat in de zelfde balk Bij W: en H: klik wel even op het ding in het midden anders rek je hem uit.


Als ik je hele vraag verkeert heb begrepen heb ik dit helemaal voor niks getypt, maar ik hoop dat ik je goed heb begrepen. Anders misschien nog voor iemand anders handig.
 
@rv94 Daar heb je helemaal gelijk in!

zo kan het ook:
2X2 dat moet je dus in 12 hebben is: 24x24
Ctrl+N pixels veranderen in CM en dan 24 bij 24.
Maak er nog eentje aan van 2X2 CM.
Selecteer je gedeelte van je foto dan: CTRL+X
ga dan naar de tab untitled 2 (bovenaan) waar je afbeelding van 2X2 staat.
Doe hiuerin CTRL+V=foto plakken, dan CTRL+T nen versleep de hoeken zodat het past, dan OK en als hij vraagt of je het zeker wilt ogmaals OK.
ga dan naar rechts war de lagen staan en rechts op layer 1(je foto) en kies: duplicate Layer.
Dupliceer deze naar: Untitled 1 (de 24X24).
ag dan via de tabs naar deze en sleep je plaatje nara de linkerbovenhoek.
Dan ctrl en sleep hem naar rechts, dan kopieer je hem en als het goed is zet hij hem automatisch naast als je in de buurt komt.
Doe dit bij elke foto tot je alles hebt opgevut et voila! 12 plaatjes!

Succes!
 
Laatst bewerkt:
kim82

AAAH :cool: top jullie zijn geweldig !

rv94 jij snapte idd mijn vage vraagstelling haha ... dus je hebt het niet voor niets getypt, dank!

Ik heb nog wel wat vragen erover:

Hoe weet ik wat de goede pixel-verhouding is als ik plaatjes wil van 2 x 2 cm ?
Dit is trouwens wat ik uiteindelijk wil maken

http://forum.zappybaby.be/viewtopic.php?f=51&t=227568&start=0&st=0&sk=t&sd=a (even iets naar beneden scrollen daar zie je 2 voorbeelden van uitnodigingen)

Dus dat geeft jullie misschien een wat beter beeld :)

Ik zit met het volgende probleem.. die standaard hokjes/vakjes krijgen met sneltoets M en aanpassen pixels lukt mij nu wel.
Maar de foto die ik erin wil moet ik kunnen verkleinen met cntr T ? dit werkt bij mij niet? als voorbeeldje photoshop 1.jpg ik wil het hoofd in dat kleine mini vakje .. dus de afbeelding moet drastisch verkleinen .. hoe doe ik dat?

Hopelijk ben ik nu iets ehm helderderderder
 
Ik heb nog even bij die opties gekeken ik werk zelf altijd in pixels omdat ik voor websites maak en nog niet echt voor print, maar als je gewoon 2 cm bij breedte en 2 cm bij hoogte dan wordt het gewoon omgezet in cm.

Dat Ctrl + T niet werkt is raar klik je wel eerst op de goede laag?
Ik krijg het dan zo te zien als ik Ctrl + T heb gedaan.

Je moet hem wel even aan klikken anders is het te klein om duidelijk te zien.
 
Kim82

Ben ik weer... gisteravond werkte het forum niet meer bij mij op de comp..grr

Ja ik krijg idd ook dat vakje wat jij laat zien .. dus tot dusver klopt het wel als in cntl + T inklik..
Maar als ik dan het vakje vergoot of verklein.. dat krijg ik niet t effect wat ik voor ogen heb.
Als ik het vakje vergroot krijg ik een vergroting van het deel waar ik op sta, bv de neus ...
test3.jpg wat ik graag wil is dus het hele gezicht in een vakje krijgen ... snap je mij nog?
Dus ik wil dit effect creeeren:

voorbeeld verjaardag1.JPG

Iemand nog een tip hoe ik dat voor elkaar krijg?
Heel erg bedankt :D
 
Hallo, Als ik weer thuis ben zou ik wel even duidelijk uitleggen hoe het moet je even kort eerst hem verkleinend dan pas dat geselecteerde vakje anders krijg je dat alleen wat in het geselecteerde is vergroot.

Daarom doe ik het altijd in nieuwe page dan weet je wat je te zien krijgt.
 
kim82

Bedankt voor je snelle reactie...

dus ik moet eerst alle foto's die ik heb eerst verkleinen ...
ik heb gisteren alle foto's al gecropt.. dus heb nu alleen de gezichten... maar de maat van de foto's is nog groot nu natuurlijk.
Moet ik nu de foto's gaan verkleinen bij afbeelding --> afbeeldinggrootte --> ?
En hoe klein moet ik die foto dan maken als ik het is een vakje wil krijgen (op een kaart) van ongeveer 2x2cm of 1x1 (zie voorbeeld kaart bericht hierboven.. dat wil ik dus ook maken met mijn eigen foto's)

wat ik nu gedaan heb .. is de foto verkleinen tot 2 x 2cm
dan zie ik het plaatje dus nog ieniminie op beeld ... dus zoom in ...
het plaatje lijkt nu slecht van kwaliteit ? komt dit omdat het zover in gezoomd is? of mag dit niet?
Ik druk op sneltoets M
Vul in 2 x 2cm
ik krijg netjes een vakje om mijn foto heen van 2x2cm
Het lijntje blijft vrolijk knipperen ... maar ik krijg het niet bevestigd.. dus niet opgeslagen op deze manier. Ik probeer dubbel te klikken maar dat werkt niet .. als ik naast het plaatje klik is mijn omlijsting (M) weer weg?
Wat doe ik verkeerd?
 
kim82

wat ik mij ook nog afvraag is:

als ik een kaart wil maken met de grootte van 13x18cm
open ik een nieuw bestand en geef ik deze maat aan ... dit klopt toch?

en als ik nu een leuke achtergrond op deze kaart wil... hoe doe ik dat dan?
ik snap wel dat ik moet VULLEN als ik een kleur wil op de achtergrond, ... maar ik heb bijvoorbeeld een plaatje van internet afgeplukt en deze wil ik als achtergrond (hier bovenop dus de foto's) .. dit moet kunnen toch?
En heeft iemand enig idee of 526px × 395px genoeg kwaliteit is als achtergrond plaatje? zijn hier standaarden voor?
(niet dat ik het straks ergens laat uitprinten .. en vervolgens het plaatje/de achtergrond van suffe kwaliteit is, zou zonde zijn).
 
Als het dan geselecteerd is met dat lijntje wat knippert om het goede stuk dan moet je hem uitknippen en in een nieuwe laag plakken en de oude laag verwijderen en dan heb je plaatje 1.

Een plaatje van 13 breed x 18 cm hoog = 369 px breed x 510 px hoog ( px=pixels)
Voor goede kwaliteit om te kijken en op een website te zetten. dit is een resolutie van 72 pixels/inch
Wil je hem gaan printen dan moet je de resolutie naar 300 pixels/inch zetten. Het mag natuurlijk lager, maar dit is een mooie maat om het scherp te krijgen.

Je kunt dus gewoon de achtergrond gebruiken die je op internet hebt gevonden.
Hier heb je verschillende voormaten vakken met toch ongeveer het zelfde ziet. Dit heb ik met ctrl + T vergroot en verkleint om toch in elk vak het zelfde te krijgen.
15gfdlj.jpg

ebon_heath_visual_poetry.png
Originele afbeelding
 
kim82

Ik krijg het niet voor elkaar :-(

Dit is mijn orginele afbeelding .. volgens mij net zo groot als jouw orginele afbeelding
stap 1.jpg

Dan klik ik dus op M er opent bovenin een balk waar ik kan invullen
stijl: vste gr. en dan 2 x 2cm als ik dit dus doe ontstaat er een mini vakje
stap 2.jpg

en hier begint mijn probleem... want ik heb zo'n mini vakje in een mega foto ...


ik zou nu dus op cntr + T moeten klikken en dan zou ik het vakje kunnen uitrekken ?? Ga je dan op de hoek van het vierkantje staan en dan slepen? als ik dat doe vergroot ik dus de neus (in dit geval)
kan ik ook werken zonder de sneltoets? hoe heet deze functie?
 
O ik zie al wat er fout gaat. Je moet eerst Ctrl + T doen en hem dan ongeveer verkleinen. hoe je hem wilt. Daarna doe je M en vul je die dingen in. Dan vergroot/verklein je de afbeelding binnen de selectie niet.

Hoe je het zonder sneltoetsen moet doen is beetje lastig uitleggen omdat jij de Nederlandse versie gebruikt wat ik zag op 1 van je plaatjes en ik de engelse staat het op een andere plek.

Ik denk dat je makkelijker een nieuw bestand kan openen met de maten 2 cm x 2 cm en daar dan de afbeelding in openen je ziet dan precies wat je doet en of alles binnen het vakje zit. Met Ctrl + T verander je daar dan ook de foto.

Als je in dat vakje de foto hebt gebruik je de sneltoets Ctrl + A (alles binnen het vak selecteren) En kopieer je hem naar je uiteindelijke bestand in jou geval 13 x 18 cm.
 
kim82

na 600 keer proberen zie ik wat ik in eerste instantie verkeerd deed.
Ik opende de foto via OPENEN en dan kwam de foto .. vervolgens heette die foto achtergrond (slotje) en kon ik op cntr + T klikken wat ik wilde... het deed niks.
Nu heb ik die foto gedupliceerd en kon ik wel bewerken....
Dus ik kreeg de afbeelding idd verkleind... ole !
Dan denk ik de afbeelding te kunnen opslaan als jpeg (dit moet toch?) maar dan krijg ik deze melding, weet iemand wat ik fout doe? Ik kan 1 laag toch opslaan?
stap5.jpg

ps: ik heb echt weinig verstand van die lagen... dus wie weet doe ik iets verkeerd hoor :)
 
Laatst bewerkt:
kim82

oja .. soms krijg ik het wel opgeslagen maar dan zit mijn foto op een groot wit vlak .. en dat is niet de bedoeling natuurlijk, ik wil alleen de foto opslaan, geen achtergrond.
 
Dan heb je waarschijnlijk de verkeerde laag geslecteerd. Moet ik je anders helpen met een voorbeeld dat je kan zien misschien hoe het zit.
 
kim82

heel graag ... want volgens mij doe ik iets drastisch fout met de lagen....


is het trouwens normaal dat:

als ik iets open .. dat dit opent als achtergrondlaag (ja dit klopt)
maar als ik dan nog iets open.. dat dit dan ook weer als achtergrondlaag wordt geopend... dus 2 naast elkaar ipv laag1 op de achtergrondlaag.

ok dit klinkt misschien vaag ... :)
als het niet begrepen wordt voeg ik straks wel weer een bijlage toe haha. Ik dacht altijd dat een 2e afbeelding geopend word als LAAG1 ipv Weer een achtergrondlaag.
 
Als je een nieuw venster opent met een photo is het inderdaad een achtergrond laag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan