Thuisnetwerk aanleggen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Edwindr

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2011
Berichten
5
Beste forumleden,

Sinds kort woon ik met mijn vriendin (allebei vanuit het ouderlijk huis...) samen.
Nu heeft Ziggo hier alles in 1 (TV / Internet / Telefonie) geïnstalleerd. Echter was er geen internetkabel die vanaf de meterkast naar de slaapkamer (waar de PC en TV staat) gaat. Momenteel werk ik dus geheel draadloos. Gezien het feit dat ik bekabeld internet prefereer wil ik nu dus een bekabeld thuisnetwerk realiseren.

Ik heb een laptop, PC en een TV die ik deel wil maken van een bekabeld thuisnetwerk.

In de meterkast hangt nu een Modemrouter "cisco EPC3925". Ik moet nog een kabel trekken vanaf de meterkast naar de slaapkamer maar wil eerst wat advies inwinnen.
De buis vanaf de meterkast naar de slaapkamer heeft plek voor 1 UTP kabel....

Hoe zouden jullie de boel verder installeren? Wat adviseren jullie met het oog op optimale snelheid?

Een switch aansluiten en vervolgens doorpluggen?
Heb ik dan nog een bepaald type switch nodig?
Welke UTP kabel gebruiken? CAT5E of CAT6? FTP of UTP?

Zelf had ik het volgende bedacht:
Een FTP CAT6 kabel trekken vanaf de meterkast naar de slaapkamer. Vervolgens een 4 / 8 poorts switch installeren vanaf waar ik vervolgens 3 CAT5E kabels kan trekken naar de PC / TV en Laptop...

Algemene tips zijn ook welkom!

Gr,

Edwin
 
Switch kan natuurlijk... maar waarom trek je geen coax naar de slaapkamer? Zet het modem daar neer en ga van daaruit de boel verdelen. Lijkt me handiger...
Niet onnodig besparen op die coax kabel. Dus niet eentje van de bouwmarkt, maar gewoon een Hischmann kabel kopen. Kost je uiteindelijk misschien € 10,- meer, maar daar heb je later het plezier van.
 
Hmz daar had ik nog niet aan gedacht....
Echter hoe sluit ik dan mijn telefoon erop aan?
Moet ik dan ook een draad daarvoor trekken? of kan ik ook gewoon een telefoonpunt in de slaapkamer pakken mits ik de kabel aan de andere kant vervolgens aansluit op de binnenkomst van de telefoon?
 
ik heb zelfde situatie als jou
ik heb gewoon de router/modem beneden staan ,daar de telefoon op aangesloten
en utp kabel naar boven,en van daar met een switch van 15 euro de rest aangesloten
is het goedkoopst zo,werkt als een zonnetje
 
bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe.
Ik heb wat gebrainstormt en het idee van madmuppet uitgevoerd:

- de modemrouter via de coaxkabel van de TV via een signaalverdeler in de woonkamer gezet.
Dit levert de volgende problemen op:
- ik kom niet meer uit met m'n telefoonkabel aangezien die vanuit de meterkast verdeeld gaat naar 3 punten in het appartement....
- de modem staat vervolgens in de woonkamer en dan kom ik qua UTP ook niet in de buurt van de PC in de slaapkamer....

Hierdoor val ik toch weer terug op mijn eerste idee:
Echter heb ik 2 opties....

Ik trek vanaf de meterkast optie 1 een COAX optie 2 een CAT6 FTP kabel.

Optie 1 resulteerd in het feit dat:
- de modemrouter in de slaapkamer komt: beter ontvangst draadloos intenet in het huis...
- en ik via het aldaar aanwezige telefoonpunt de overige telefoons in het huis kan aansluiten. ( wat door / om lussen in meterkast van telefoondraaden)
- ik direct vanaf de modemrouter (4 UTP poorten) 4 computers kan aansluiten op bekabeld internet. (en dus geen switch hoef aan te schaffen).

Optie 2 resulteerd in het feit dat:
- Alles qua telefoon blijft zo als het is
- ik een switch moet installeren / ophangen en vanaf daar (in het geval van een 5p switch) 4 pc's kan aansluiten op bekabeld internet.

Welke optie raden jullie mij aan ( rekening houdend met kosten en optimale snelheid van het internet etc?

Klopt het dat het signaal via coax meer gevoelig is voor ruis en dat een coaxkabel gevoeliger is voor "breuk / storing" dan een UTP kabel?

Sorry voor alle vragen, hoop dat bovenstaande nog helder is en dat jullie mij kunnen adviseren!:eek:
 
bedankt allemaal voor de reacties tot nu toe.
Ik heb wat gebrainstormt en het idee van madmuppet uitgevoerd:

- de modemrouter via de coaxkabel van de TV via een signaalverdeler in de woonkamer gezet.
Dit levert de volgende problemen op:
- ik kom niet meer uit met m'n telefoonkabel aangezien die vanuit de meterkast verdeeld gaat naar 3 punten in het appartement....
- de modem staat vervolgens in de woonkamer en dan kom ik qua UTP ook niet in de buurt van de PC in de slaapkamer....

Hierdoor val ik toch weer terug op mijn eerste idee:
Echter heb ik 2 opties....

Ik trek vanaf de meterkast optie 1 een COAX optie 2 een CAT6 FTP kabel.

Optie 1 resulteerd in het feit dat:
- de modemrouter in de slaapkamer komt: beter ontvangst draadloos intenet in het huis...
- en ik via het aldaar aanwezige telefoonpunt de overige telefoons in het huis kan aansluiten. ( wat door / om lussen in meterkast van telefoondraaden)
- ik direct vanaf de modemrouter (4 UTP poorten) 4 computers kan aansluiten op bekabeld internet. (en dus geen switch hoef aan te schaffen).

Optie 2 resulteerd in het feit dat:
- Alles qua telefoon blijft zo als het is
- ik een switch moet installeren / ophangen en vanaf daar (in het geval van een 5p switch) 4 pc's kan aansluiten op bekabeld internet.

Welke optie raden jullie mij aan ( rekening houdend met kosten en optimale snelheid van het internet etc?

Klopt het dat het signaal via coax meer gevoelig is voor ruis en dat een coaxkabel gevoeliger is voor "breuk / storing" dan een UTP kabel?

Sorry voor alle vragen, hoop dat bovenstaande nog helder is en dat jullie mij kunnen adviseren!:eek:
 
hmz net ff Ziggo gebeld, de Coax kabel tussen het punt waar de coax / tv signaal de meterkast in komt en de modemrouter mag maximaal 1 meter zijn.
Anders kan er signaal verlies optreden.

Dan zit ik toch vast aan de optie met een internetkabel ( CAT6 FTP?) trekken en een switch monteren....

Dan wil ik nu nog wel graag weten welke internet kabel ik het beste van de modemrouter naar de slaapkamer toe kan trekken. Is CAT5E ook voldoende of moet ik CAT6 gebruiken?
Ik wil uiteraard de optimale snelheid hebben. Mijn pc en laptop hebben in ieder geval een GigabitLAN.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan