Beeld vervormd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chargeotto

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2007
Berichten
147
Heb met mijn "Sony Bloggie" http://www.youtube.com/watch?v=Ih2FFPsNbtw dit gefilmd, en wat me heel erg opvalt is dat het beeld nogal vervormd...
Als bijv. er een paal van de bovenleiding langskomt, en je zet hem op pauze ziet het er een beetje maf uit.
Iemand enig idee hoe dit komt?
 
Hallo. sk16sk

Leuk station in Voorschoten. De beelden naar mijn mening zijn toch enigszins redelijk goed te noemen. Het komt door de snelheid van de trein waar mee jij als zittend figuur opnames maakt en de digi met beperkingen denk ik zo, gezichtsbedrog enz enz

Wel leuk deze vraagstelling. Ik las dit artikel ook nog even. :p

http://streamingmedia.uva.nl/docs/videostroom.pdf
 
Je verhaal doet me denken aan de tijd dat er voor het eerst bewegende objecten (race auto's) gefotografeerd werden. Bij de ingestelde sluitertijd was het object al weer verschoven op het moment dat het laatste deel van de film (nu: sensor) belicht werd. Vooral bij gebruik van een spleetsluiter of gordijnsluiter had je daar last van. Welke camera heb je gebruikt?
Ik vond op een forum de volgende beschrijving:

In de meeste camera's is er sprake van een opnameformaat dat breder is dan hoog. In die gevallen zal een horizontaal aflopende sluiter meer tijd nodig hebben om de belichting te voltooien dan een verticaal aflopende. Meestal gaat het om 2 'gordijnen' die vlak na elkaar vertrekken; het eerste gordijn maakt een opening waardoor het licht op de film kan vallen en het tweede gordijn wordt weer dichtgetrokken om de belichting te stoppen. Deze 'spleet' trekt als het ware van boven naar beneden of van rechts naar links over het filmvlak. De film wordt dus niet over de gehele oppervlakte op hetzelfde moment belicht. Met name bij snelbewegende voorwerpen kan er daardoor vertekening optreden. Een wiel van een racewagen is bijvoorbeeld niet meer rond maar ovaal.
 
Oeps! wist niet dat daarmee een camera bedoeld werd! ( ik denk bij "camera" eerder aan een Red...)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan