Windows Server 2003 Subnet toepassen in de praktijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

SouhayL

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 nov 2011
Berichten
1
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal vragen over Windows Server 2003 en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen.

In het volgende verhaaltje komen de volgende onderdelen aanbod:
AD installeren
DHCP-scope aanmaken en configureren
TCP/IP configureren
Werkstation toevoegen aan het domein
Dit allemaal wordt uitgevoerd in Virtual PC.

Binnenkort heb ik een examen waarbij ik een domein moet opzetten op Windows Server 2003. In een opdracht moet ik de laatst bruikbare subnet gebruiken van het ip 180.1.0.0 die 14 bruikbare subnets moet hebben. Daarbij moet er ook een DHCP-scope aangemaakt worden waarin dus de ranges staan van de laatst bruikbare subnet. Het eerste bruikbare ip-adres moet worden gebruikt door de server en de laatst bruikbare ip-adres moet gebruikt worden door de router ( Ook al wordt er geen router gebruikt ). Moet de range beginnen met 180.1.224.0 aangezien dit het netwerknummer is of gewoon met 180.1.224.1, omdat het netwerknummer toch niet gebruikt kan worden?

Het laatst bruikbare subnet is dus 180.1.224.0, dus moet 180.1.224.1 gereserveerd worden voor de of moet er een exclusion aangemaakt worden tijdens het instellen van de DHCP-scope?

Waar ik nu vast zit is dus het volgende:
Via Virtual pc heb ik dus 2 virtual machines.
Windows Server 2003
En een werkstation met Windows XP professional.

De TCP/IP instellingen van de server is als volgt:
IP: 180.1.224.1
Subnetmask: 255.255.240.0
Preferred-DNS: 127.0.0.1
Default-gateway heb ik niet ingevuld, want ik weet niet zeker of het in dit geval wel ingevoerd moet worden. Ik neem aan dat hier het IP moet staan van de router en aangezien de laatst bruikbare ip gebruikt moet worden door de router, moet ik 180.1.239.254 invoeren?

De TCP/IP instellingen van het werkstation is als volgt:
IP 180.1.224.2
Subnetmask: 255.255.240.0
Preferred-DNS: 180.1.224.1

Het pingen van het werkstation naar de server en zichzelf lukt wel, maar de server kan niet naar het werkstation pingen. Wel naar zichzelf. Door dit probleem kan ik het werkstation dus niet toevoegen aan het domein.

Weet iemand hier een oplossing? Ik heb misschien nodige informatie vergeten, dus ik hoor het graag als er verdere informatie nodig is om mij te helpen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan