Advies thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henri506

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 nov 2011
Berichten
1
Goedeavond,

Ik ben onlangs verhuisd van een apparatement naar een eengezinswoning waar ik op de zolderkamer de computerkamer wil realiseren.
Op dit moment heb ik een ADSL van de KPN (één van de eerste basis abonnementen met een verouderde modem), maar dat moet natuurlijk meer van deze tijd worden.

Wij hebben 2 desktops PC en in de nabije toekomst komt daar een laptop bij. Wij willen overstappen naar Internet + Bellen van KPN waarbij wij volgens de site een draadloze modem krijgen.
Nu heb ik via verschillende sites vernomen dat je met een draadloze modem slecht bereik hebt op zolder.
Ik wil graag advies over hoe ik op zolder de beste verbinding kan krijgen.
Moet ik een UTP kabel (cat5) trekken van de benendenverdieping naar zolder, waar ik een router plaats. Zo ja welke router is dan de beste keuze?
Of is er een andere manierom op zolder een goede stabiele internetverbinding te krijgen.
Graag lees ik jullie adviezen want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Gr. Henri
 
De ervaring leert dat WLAN en betonnen vloeren niet goed samen gaan. Hetgeen betekend dat je wel op de eerste verdieping (dus door een betonnen vloer heen) wel bereik hebt, maar niet door 2 vloeren heen. Je kan overwegen, om op de eerste verdieping een WLAN router te plaatsen, die je per netwerkkabel bedraad op je modem kan aansluiten.
Dan kan je de computer op zolder draadloos aansluiten.

Een ander mogelijkheid is via powerline adapter een netwerkverbinding tussen modem en computer te realiseren.

Zelf heb ik het modem in de meterkast hangen. Op de begane grond heb ik bereik van mijn WLAN. Op de eerste verdieping heb ik kabel liggen, en de laptop heeft nog bereik, maar weinig snelheid (tot 24Mbps). Op zolder heb ik nog 2Mbps.
 
de beste en meest stabiele verbinding op een zolder krijg je nog altijd door een cat5-e kabel te trekkken naar zolder en daar als je meerdere apparaten gebruikt een switch neer te zetten waar je alles op aansluit.
en dan wel een cat5-e kabel om (later) gebruik te kunnen maken van gigabit ethernet.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan