Photoshop CS4 - hoekige afbeelding uitsnijden

Status
Niet open voor verdere reacties.

sasjaB

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2009
Berichten
37
Hoi allemaal,

Ik wil graag in photoshop een hoekig plaatje uitsnijden en opslaan als losse afbeelding, zodat ik geen loze witte vlakken meer heb in die afbeelding (zodat ik deze weer in andere applicaties kan invoegen).
Met uitsnijden kan ik alleen wat van de randen afhalen maar ik kan geen hoekje van mijn afbeelding afknippen.
Weet iemand hoe dit moet?
Alvast bedankt!

Groetjes sasja
 
Lukt niet :)

uitsnijdtool, beetje ervaring erbij, dan lukt het wel.

Hoi, bedankt voor je reactie :)
Het probleem is alleen dat ik me helemaal suf heb zitten piekeren met de uitsnijdtool.
Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om iets anders dan een vierkantje 'uit te snijden'.
Als ik het op de een of andere manier om kon draaien, dat ie het stuk dat ik met de uitsnijdtool selecteer weggooit, dan zou het wel lukken. Maar zo'n optie kan ik niet vinden en ik weet ook geen omweg. :eek:
 
Hoi, bedankt voor je reactie :)
Het probleem is alleen dat ik me helemaal suf heb zitten piekeren met de uitsnijdtool.
Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om iets anders dan een vierkantje 'uit te snijden'.
Als ik het op de een of andere manier om kon draaien, dat ie het stuk dat ik met de uitsnijdtool selecteer weggooit, dan zou het wel lukken. Maar zo'n optie kan ik niet vinden en ik weet ook geen omweg. :eek:
 
Hoi Sasja,

Als je het uisnede tool aanklikt zie je bovenin onder de regel Bestand - Bewerken etc, het logootje staan van het uitsnede tool met daarachter Breedte... - Hoogte... en Resolutie... pixels/inch.
Voor het uitsnede maken van een foto type je bijvoorbeeld bij Breedte: 800 px en bij hoogte 600 px (veel op het internet gebruikte fotoformaat) Resolutie kun je leeg laten. Je kunt ook cm (centimeters) gebruiken, maar let dan wel op dat hij niet te groot gaat worden.
Als je de maten hebt ingegeven ga je met de cursor (uitsnede tool) op de foto staan, sleep over de foto heen en je ziet dan dat er een kader ontstaat.
Dit kader is nog te verplaatsen, als je met de cursor in het kader gaat staan en je sleep het kader een stukje dan zul je zien dat hij verplaatst.
Heb je het uitsnede kader op de goede plek staan, klik dan een van de gereedschappen aan, dan krijg je de melding: Bijsnijden - annuleren - Niet bijsnijden. klik dan op bijsnijden en de foto wordt uitgesneden op het formaat wat jij hebt wilt.

ps: ctrl + z kun je altijd ongedaan maken.

Suc6

Fred
reeds 34 jaar ervaring met PS
 
Hoi Sasja,

ben je eruit gekomen? Is er anders een mogelijkheid om de foto ergens te zien?
Kan je 'm uploaden en de URL doorgeven?
Misschien kan ik je helpen.

Groet van Janneke
 
Hoi Sasja,

ben je eruit gekomen? Is er anders een mogelijkheid om de foto ergens te zien?
Kan je 'm uploaden en de URL doorgeven?
Misschien kan ik je helpen.

Groet van Janneke

Hoi Janneke, nee ik ben er nog niet uitgekomen. Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd. Ik wil graag een afbeelding maken waarbij alleen de figuur aan de bovenkant en de rechter zijkant bewaard blijft. Het witte vlak linksonder wil ik eruit. is dat mogelijk? logo_factsheet.jpg
Alvast bedankt voor je hulp :)
Groetjes sasja
 
Bovenaan schrijf je dat je deze figuur wilt gebruiken voor andere applicaties.
Dat is goed mogelijk.
Je opent in Photoshop de applicatie waarin deze figuur moet komen. Dan open je de figuur die je meestuurde.
Dat figuur selecteer je vervolgens met een daarvoor geschikt gereedschap. Ik heb het even gedaan met de toverstaf en dat ging snel en goed. Daarna keer je de selectie om. (Selectie - omkeren). Vervolgens selecteer je het verplaatsgereedschap (zit rechts bovenaan - het pijltje). Druk op alt en dat pijltje, dan kopieer je de selectie in het andere document en blijft je oude figuur intact. Plak 'm daarna in je applicatie en klaar.
In de applicatie moet je dan wel even de lagen samenvoegen en daarna kan je je nieuwe kunstwerkje opslaan.
Succes,
en groet van Janneke.

(ps: het figuur zonder de omgrenzing (wit) opslaan is denk ik niet mogelijk).
 
Een afbeelding heeft altijd een rechthoek formaat, hoeveel je knipt maakt daarbij niet uit. Wat je wel kunt doen, is in Photoshop het hoekje er uit knippen (Selecteren met de Rechthoek selectietool met Doezelaar van 0 zodat je een scherpe rand krijgt) en dan opslaan als een png bestand, of een Gif bestand. Deze twee bestandsformaten kennen transparantie, zodat het uitgeknipte deel niet wordt 'ingevuld' met wit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan