Een laptop invoegen in bestaand netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

CorVerm

Redacteur
Lid geworden
11 mrt 2005
Berichten
5.192
Beste mensen,

Aan mij de schone taak om een laptop (Windows XP) bekabeld te verbinden in een reeds bestaand netwerk. Maar hoe?

Ik zou in een computer die reeds in het netwerk verbonden is kunnen kijken naar de naam van het netwerk?
Ik zou een nieuw ip-adres (die ik overigens bij de provider nog moet aanvragen) in moeten voeren?
Hoe zou ik eventueel het wachtwoord van de netwerkverbinding kunnen achterhalen?

Graag tips op voorgaande vragen.
 
Volgens mij lopen er even een aantal zaken door elkaar. Ik probeer ze in een logische volgorde weer te geven.

-Het verbinden van een laptop aan een netwerk is niet lastiger dan het insteken van de kabel in het netwerk.
-Waarschijnlijk wil je nog met een server of ander apparaat verbinden. Daar heb je dan wel weer een wachtwoord voor nodig. Vraag eens rond, vaak staat het antwoord op een geel briefje.
-Een extern IP heb je niet nodig en is zelfs zeer onverstandig. Als dit bij jou toch zo moet zijn dan adviseer ik met nadruk om het netwerk te laten aanpassen naar een minder gevaarlijke en onbeveiligde situatie.
 
Alle computers zijn aangesloten op een router. Als ik de laptop op diezelfde router aansluit maakt het geen verbinding met het netwerk.

Dat is het probleem.
 
Krijg je een IP adres van de router?

Indien ja. Is dat toevallig in de reeks 169.......

Indien nee. Krijgen de andere pc's wel een IP adres van de router? Of is dit handmatig ingesteld.
 
Ik krijg wel een IP adres van de router, maar heb er niet op gelet of dat begint met 169
Morgen zal ik daar naar kijken.
Als het wel met 169 begint wat dan?
 
Ik verwacht dat je een IP adres krijgt dat begint met 192... of 10... . In het geval van die 169... is er een ander probleem.

Een eerste test (als je een 192... of 10.... adres krijgt) is om:
- via start >uitvoeren cmd.exe in te tikken.
- In het dos venster wat dan verschijnt geef je het commando ipconfig /all .
- In de lijst informatie die dan voorbij zoeft staat ergens bovenaan je default gateway genoemd.
- Het adres achter de default gateway type je in in een browser. Als je dan een login pagina van je router ziet dan is de verbinding tot daar in orde.
 
Ah, zeer nuttige info RogerS, ik zal morgen zien hoe of wat en laat het weten.

Tot zover hartelijk dank.
 
Inderdaad begon het IP adres met 169, met behulp van de provider is een ander IP adres toegewezen en de verbinding werkt.

Maar... ik kan van geen kant op het internet komen en ook Windows livemail wil geen verbinding maken. Alle instellingen (zoals in de firewall) nagelopen maar geen oorzaak kunnen vinden.

Heb jij daar een idee over hoe dat kan?
 
@Cor. Fijn dat het is opgelost. Maar ik maak me toch nog even zorgen over de beveiliging. Normaal gesproken is het zo dat je pc's beschermd worden door de firewall functie van je router. Het feit dat je een extern IP adres lijkt te hebben gekregen van je provider doet mij vermoeden dat de router in een stand staat dat de firewall niet meer aktief kan zijn. Dit betekent dat je pc rechtstreeks aan het internet hangt zonder enige vorm van beveiliging (anders dan de standaard windows firewall).

Meestal heeft je internetverbinding een IP adres van de provider. De router zorgt dan meteen voor een scheiding tussen internet en je computers. Dit is veiliger en je hoeft niet bij iedere nieuwe computer de provider te bellen.
 
Wat fijn dat je nog gereageerd hebt, ik vind dat heel attent.

Het klopt wat je zegt, maar het is mij nooit duidelijk geworden hoe het er bij die provider aan toe gaat. Het betreft Lesage die zich bezig houdt met internet op het medische vlak. Ofwel: huisartsenpraktijken e.d.

Nu heb ik wel gejuicht dat de verbinding met de router tot stand is gekomen, maar ik kom van geen kanten op het internet. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de firewall? Ik denk van wel. Omdat ik alleen op woensdagmiddag aan de slag kan (dan is die praktijk gesloten en 's avonds de provider niet bereikbaar) had ik inderdaad nog willen vragen naar het feit dat er geen daadwerkelijke verbinding is met de "buitenwereld". 't Was even uit m'n gedachte.

Graag hoor ik jouw mening.
 
Kijk het verschil zit vaak in de details. Dit verklaard een hoop. Hiermee is mijn vorige opmerking over beveiliging e.d. niet echt meer relevant.

Het systeem zoals ik het ken bij huisartsen is vaak nogal strak en streng ingesteld. Misschien is men bij Lesage vergeten om ook de toegang tot internet open te stellen voor jouw werkplek. Dat zou ik eerst eens controleren.

Je kunt eens proberen om vanaf je werkplek het commando -> ping 62.69.184.24 te geven. Dit is 1 van de servers van nu.nl. Deze geeft antwoord op ping.

Eventueel kun je ook nog het commando -> tracert -d 62.69.184.24 uitvoeren. Dit doorloopt de route naar nu.nl in stapjes. Je kunt dan precies zien waar op de route je een probleem hebt.
 
Dank hiervoor.
Ik zal het morgen aan Lesage voorleggen en laten weten wat de uitkomst is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan