Netwerk met SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aenigma

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2005
Berichten
60
Goedemorgen,

Voor mijn thuiskantoor wil ik drie nieuwe desktops kopen en die in een klein netwerkje zetten. Twee 'werkstations' en één 'servercomputer' die gebruikt wordt om alle bestanden op te slaan. Hij zal geen dienst doen als mailserver, alléén voor bestanden en eventueel remote access. Ik heb drie vragen:

- Ik wil de werkstations uitrusten met een SSD waar Windows op draait, + een gewone HD ernaast. Is dit ook handig voor de servercomputer? Of maakt het voor de snelheid van het netwerk helemaal niets uit of de servercomputer zijn Windows vanaf een SSD draait? Zelfde vraag ook voor de processor en geheugen: de werkstations worden i7's met 6 of 8 GB geheugen. Is dit voor de servercomputer ook aan te raden?

- Is voor een dergelijk simpel netwerkje Windows 7 Home voldoende? Of heb ik meer aan Windows 7 Professional? Zo ja, wat zijn dan de voordelen?

- Ik heb nu in mijn kantoortje netwerkkabels liggen, waar mijn huidige netwerk op draait. Deze kabels zijn zeker vijf jaar oud. Is het verstandig om, voor optimale snelheid, deze kabels te vervangen? En welke kabels moet ik dan hebben?

Alvast hartelijk dan voor jullie antwoorden!
 
voor data opslag is ssd een dure optie. tuurlijk is het via die weg sneller om een bestand op te vragen, maar meestal zal de laadsnelheid van de gebruiker toch een stuk langzamer zijn dan die van een normale harddisk. het lijkt mij dus redelijk overbodig. ditzelfde geldt voor de processor en werkgeheugen.

home moet voldoende zijn, professional lijkt me weinig extra functionaliteit bieden voor wat je wilt (http://www.websonic.nl/pctips/windows7/verschillentussenversies.php zie hier de verschillen)

het zou wel verstandig zijn om zogenaamde cat6 kabels te halen. deze kosten niks meer tegenwoordig en zijn gigabit. waarschijnlijk heb jij nog cat5 kabels liggen die slechts tot 100mb/s gaan.
 
SSD is overbodig in deze. Zeker voor de server.

De kabels vervangen is ook niet nodig. Je kunt ook 1GB over je huidige kabels halen. Daarvoor hoef je niet naar cat. 6. Kabels vervangen voor nieuwe heeft alleen zin als je ook je switch en verbindingskabels vervangt.
 
En als je geen mailserver wilt draaien. Koop dan i.p.v. de server een NAS. Veel goedkoper en eenvoudiger.
 
Dank voor jullie antwoorden. Een NAS klinkt erg interessant, ik heb wel eens gehoord dat de producten van Synology erg goed zijn.
Kan ik gewoon een NAS kopen, een HD inbouwen en gaat de rest vanzelf?

Zouden jullie zelfs voor de werkstations geen SSD nemen? Ik ben van plan er de hele dag op te werken, het mag best wat kosten. Maar als het onzin is doe ik het natuurlijk niet.
 
Dat hangt er een beetje vanaf wat je werk is. Bij moderne computers is er genoeg geheugen aanwezig en staat het meeste daarin. De extra snelheid van SSD merk je dan alleen bij het opstarten. Enig verschil merk je als je met hele grote of heel veel programma's tegelijk werkt.

Voor normaal gebruik is het de extra prijs niet waard.

Synology is meer dan prima. Je steekt er inderdaad een schijf in. Het beheer doe je via een webpagina (vergelijkbaar met bijv. een router). Hier bepaal je welke gebruikers waar toegang hebben etc. Toegang tot je bestanden vanaf internet is daarmee ook meteen geregeld. Eventueel kun je nog een camera aansluiten etc.....

Bijv. een DS212+ is uiterst geschikt. Tip. Als je 2 flinke schijven neemt, dan kun je ook een backup van je pc's opslaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan