NAS server

Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Berichten
304
Hallo, *

ik beheer het netwerk van een klein streekmuseum, en ik moet nadenken over de inrichting van een NAS server. Het moet betrouwbaar zijn, RAID is een vereiste; en 2Tbyte gaan we wel nodig hebben. Je moet het in een 100 Mbit Ethernet kunnen hangen, en het moet samenwerken met Windows XP-werkstations.
Ik heb al wat gegoogled, en je komt nogal verschillende prijzen tegen. Wat het moet kosten, mag het kosten, maar we zijn een klein streekmuseum, en geld speelt wel een rol. Heeft iemand hier suggesties t.a.v. merk, leverancier e.d.?
 
Ik heb onlangs een Synolgy DS1511+ voor een bedrijf ingezet. Erg mooi ding. kan Raid5 aan en heeft een heel erg gebruiksvriendelijke interface.
 
Het meeste, zo niet alles wat je opnoemt kan door de meeste NAS'sen wel worden uitgevoerd, dus dan blijft alleen de budgetaire vraag over, hoeveel heb je er ongeveer er voor over. Je moet er namelijk rekening ermee houden, dat veel NAS'sen gelevert worden zonder de disken erbij ..

Suc6! ;)
 
Synology is toch wel een van de prettiger nas oplossingen, als ik jou was zou ik zeker eens kijken naar de mogelijkheden. Vooral de 400 serie lijkt mij een goede kanshebber, al kan ik het helemaal mis hebben!
Zomaar een willekeurige (maar goede) Synology dealer... De link geeft het hele assortiment, van 1 en 2 schijfs "home" en "small business" tot 4 en meer schijfs bedrijfsoplossingen.
 
Het meeste, zo niet alles wat je opnoemt kan door de meeste NAS'sen wel worden uitgevoerd, dus dan blijft alleen de budgetaire vraag over, hoeveel heb je er ongeveer er voor over. Je moet er namelijk rekening ermee houden, dat veel NAS'sen gelevert worden zonder de disken erbij ..
Dat van die disks was me ook al opgevallen, ja. En dat staat er vaak niet expliciet bij :-(
Hoeveel we ervoor over hebben? Zoals ik al zei: geld speelt beslist een rol voor ons museum. Maar het moet wel goed, en vooral betrouwbaar zijn. En verder zo voordelig mogelijk.
 
Het meeste, zo niet alles wat je opnoemt kan door de meeste NAS'sen wel worden uitgevoerd, dus dan blijft alleen de budgetaire vraag over

Akkoord wat betreft feature ondersteuning, maar bij een bedrijfsmatige inzet geldt ook beheersbaarheid, ondersteuning en garantie.

Synology en QNAP brengen vaak nog software-updates uit tot 4-5 jaar na release. Indien mogelijk wil je, met de huidige harddisk prijzen, ook kunnen kijken naar systemen die 2x 2TB ondersteunen, ipv 3x1TB in raid 5. Sommige goedkopere oplossingen ondersteunen nog geen 2TB disks.
 
Akkoord wat betreft feature ondersteuning, maar bij een bedrijfsmatige inzet geldt ook beheersbaarheid, ondersteuning en garantie.

Synology en QNAP brengen vaak nog software-updates uit tot 4-5 jaar na release. Indien mogelijk wil je, met de huidige harddisk prijzen, ook kunnen kijken naar systemen die 2x 2TB ondersteunen, ipv 3x1TB in raid 5. Sommige goedkopere oplossingen ondersteunen nog geen 2TB disks.
Ik denk sowieso aan 2x2TB. Daarmee kunnen we jaren vooruit, voorzover we nu kunnen inschatten. Gaan we daaroverheen, dan kunnen we (neem ik aan) altijd nog een tweede SAN unit in het net hangen. Toch?
Wat die ondersteuning en garantie betreft, daar heb je een punt. Maar hoe zwaar weegt dat? Een museum is natuurlijk geen "echt" bedrijf, maar we proberen wel professioneel te werken, al speelt geld, i.t.t bedrijven wel een rol. Als er een disk uitvalt, steek je er gewoon een nieuwe in. Dat is, pak 'm beet, 150 euro, daarvoor kun je het wel geloven met garantie. Als de hele eenheid uitvalt heb je een probleem, want dan ligt je server eruit. Dan heb je ws ook niet zoveel aan garantie, tenzij ze binnen een paar uur kunnen repareren, en wat dat kost kan ik me wel voorstellen :-( . In dat geval zou ik eerder een computer van de zolder halen, de schijven erin pluggen en zo snel mogelijk weer een soort NAS-service optuigen, denk ik.
Dat brengt me trouwens wel op een ander puntje: gaan er gewone standaard (IDE of SATA) schijven in, of ben je specifiek op een bepaalde leverancier aangewezen voor vervanging?
 
Sata schijven. Het verschil is ook verbruik. Een NAS gebruikt maar een paar Watt. Dat betaald zich snel terug over een aantal jaren. PC is ook veel groter en standaard vaak niet ingesteld voor veiligheid en eenvoudig gebruik.

Producten van QNAP en Synology leveren oplossingen, geen doosje met twee schijven.
 
Sata schijven. Het verschil is ook verbruik. Een NAS gebruikt maar een paar Watt. Dat betaald zich snel terug over een aantal jaren. PC is ook veel groter en standaard vaak niet ingesteld voor veiligheid en eenvoudig gebruik.
Daar had ik nog niet aan gedacht... inderdaad, ik heb ooit eens een PC-based firewall vervangen door een Fritz!Box, ook om die reden.

Nog een andere vraag trouwens. Er zit een Ethernet aansluiting op, maar "praten" deze dingen ook SMB over het Ethernet (dit i.v.m. Windows sharing)? Ik neem eigenlijk aan van wel, maar jij weet dat allicht...
 
Ja je kunt de mappen gewoon met windows benaderen.
 
Bedankt voor alle reacties tot dusverre. We gaan waarschijnlijk vanmiddag de knoop doorhakken. Zelf denk ik in eerste instantie aan de Synology DS212j. Dat is een van de goedkoopste, maar hij lijkt alles te doen wat we willen. Nog iemand op-of aanmerkingen, suggesties? BIj voorbaat dank.

O ja, ik heb nog niet kunnen uitvinden of ik hier gewoon standaard SATA-disks (2x2TB RAID) in kan steken of dat er speciale merkgebonden disks in moeten. Als iemand dat toevallig weet, houd ik me ook aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb destijds een DS210J aangeschaft en nooit gelet op de fabrikant van mijn HDD's. Volgens mij maakt dat ook niet uit.
Ik kan er in mijn gebruikershandleiding ook niks over vinden.
 
Oeps, die heb ik nooit gevonden. Dan heb ik aardig mazzel gehad.
 
Het is wat mij betreft opgelost. We kopen een DS212j.

Overigens, wat de bruikbaarheid van willekeurige schijven betreft: dat lijkt een RAID probleem te zijn. Als bij een "gewone" schijf een slechte sector gevonden wordt gaat de schijf in "deep recovery" om de data terug te winnen, en dat kan wel een paar minuten duren. In een RAID is dat uiteraard onnodig, en kan ertoe leiden dat de RAID controller denkt dat de schijf defect is.
Wij kopen dus wel geschikte schijven, maar voor thuisgebruik is dat waarschijnlijk niet nodig. Enige is dat je RAID incidenteel een van de schijven eruit gooit, en dat je die er weer in moet voegen. Als dat vaak gebeurt, moet je waarschijnlijk over vervanging gaan denken.

Iedereen hier, bedankt.
 
Veel plezier met je aanschaf. Ik heb er hier iig veel aan gehad.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan