foto formaat aanpassen met behoud van scherpheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

yutiop

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2011
Berichten
122
hallo allemaal!

ik had een vraagje:

ik heb een foto in de bestands indeling png(?) van het format 96 bij 96.
hoe kan ik de foto vergroten zonder dat hij onduidelijk wordt?
het liefst een normaal formaat.
als ik met format factory de indeling verander naar bijv. jpeg wat moet ik verder doen om het formaat te vergroten?
iemand tips?

ik heb verder geen extra fotoshop progamma's.

alvast bedankt!

groeten yuri
 
Dat ligt eraan wat je bedoeld met een normaal formaat. 96x96 pixels is erg klein en zal bij 2x zo groot al erg onscherp worden.
Daar kun je niks aan veranderen.
 
Moi yutiop,
Het vergroten van digitale foto's kan dus wel heel goed. Dit proces heet interpolatie. Deden mensen dat maar vaker. Aan de andere kant, foto's op Internet zouden dan nog kleiner gemaakt worden. :confused: Het heeft mij ook een prima bureauachtergrond opgeleverd.

Twee gratis programma's hiervoor zijn Image Analizer en Irfan View, bij de overbekende laatste is interpolatie standaard toegepast wanneer je de afbeelding vergroot. Image Analizer biedt meerdere sample technieken maar geeft doorgaans hetzelfde resultaat en is daarom alleen interessant als het echt af moet zijn en je veel tijd hebt om naar het scherm te staren. Het meest bekende interpolatieprogramma heet PhotoZoom, waarvan een uitzonderlijk goed beveiligde tryout te downloaden is die gewatermerkte resultaten levert. Een bekende Nederlandse softwaremaker heeft iets gehad dat groter zou kunnen vergroten als alle andere (Domus?) maar er werd nooit meer iets van vernomen. Er moet dan haast wel een soort schilderij effect overheen want iets wat er niet is aan beeldinformatie, dat kan je ook niet maken...

Wat kan je verwachtten? Een afbeelding kan het beste twee maal de hoogte en twee maal de breedte gemaakt worden en dat is ook meteen het maximaal geloofwaardige. Ik heb hier twee keer een paar voorbeelden gepost maar op een hoog resolutie beeldscherm is het verschil moeilijk te zien, je zult die pagina mogelijk ver moeten inzoomen. Het gekartelde van een gewoon vergrote foto geeft daarbij een verscherpend effect. Je zou onderaan de snavel van het vogeltje kartels moeten zien ter hoogte van een pixel, deze zitten in de foto langs alle lijnen maar zul je in de met interpolatie vergrootte foto niet tegenkomen. De onderstaande foto werd vergroot met PhotoZoom en toont aan dat er totaal geen vreemde elementen in een 4X vergroting zitten maar dat het niet altijd leuk is om de details te zien. Toch zie je op afstand weer het zelfde. De foto kan natuurlijk nog worden verscherpt of ontdaan van ruis na de vergroting, als dat nodig is. Doe er je (gratis) voordeel mee.

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/388112-vergroot-probleem?highlight=interpolatie



 
PhotoZoom zou ook mijn keuze zijn en evt later met bv NoiseNinja ruis verwijderen
 
oke heel erg bedankt ik denk dat ik idd photozoom ga gebruiken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan