welke beeldkwaliteit instelling te kiezen (HDR-CX130)

Status
Niet open voor verdere reacties.

bouncer1980

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2006
Berichten
317
ik weet niet precies welke instelling voor beeldkwaliteit te selecteren. Uiteraard zet ik de camera op HD en niet op standaard kwaliteit.

Daarna moet ik echter een framerate opgeven 50i of 50p (er staat bij dat 50i de standaard instelling is en 50p voor nog scherper beeld, ik heb dus de neiging om dan voor het beste te kiezen, maar wanneer is 50p echt nodig?

Daarna de beeldkwaliteit instelling, er zijn 4 opties
- hoogste kwaliteit [FX] (AVC HD 24M)
- hoge kwaliteit [FH] (AVC HD 17M)
- standaard kwaliteit [HQ] (AVC HD 9M)
- lange tijd [LF] (AVC HD 5M)

standaard wordt voor de standaard kwaliteit gekozen, echter ook hier weer de verwarring, waarom niet de hoogste te selecteren?

En ten slotte nog een vraag, ik las dat de camera tijdens filmen automatisch foto's kan maken, van bv gezichten, bij welke standen werkt dit wel en niet?

bij voorbaat dank voor de hulp
 
het is over het algemeen vrij simpel. de beeldkwaliteit duidt simpelweg aan hoe mooi/scherp je beelden worden. voor het filmen gebruikt de hoogste kwaliteit een grotere hoeveelheid data. het is dus hoe hoger, hoe beter/scherper de video zal zijn.

waarom zou je hier niet voor kiezen? simpelweg om ruimte op je opslag te besparen. stel dat je kiest voor de stand lange tijd en je video gebruikt 5mb per seconde, gebruik je voor een filmpje van 10 sec 50 mb. pak je de hoogste kwaliteit, gebruikt deze veel meer mb per seconde, waardoor een filmpje van 10 seconde bijvoorbeeld opeens 200 mb kan zijn... (of de data kloppen laat ik even in het midden, maar puur om aan te geven dat hogere kwaliteit meer data verbruikt).

het hoogste is dus t best, mits je voldoende ruimte over hebt.

je laatste vraag zou ik om eerlijk te zijn niet weten aangezien ik je camera niet ken, wellicht weet en ander dit.
 
dank je wel voor de heldere informatie, het is natuurlijk wel zo dat alle 4 de standen HD kwaliteit zijn, dus of een amateur zoals ik daar nu echt veel verschil in zal zien, geen idee.

Ik denk dat ik eens gewoon begin met de standaard kwaliteit.

m.b.t. de laatste vraag, volgens mij alleen bij de hoogste kwaliteit worden niet automatisch foto's gemaakt, bij die andere 3 wel.
 
het verschil dat je wellicht zal zien zal inderdaad niet in de resolutie liggen, maar bijvoorbeeld uit hoeveel frames je filmpje is opgebouwd. een filmpje van 5 seconde met 10 frames per seconde zal minder 'vloeiend' zijn als een filmpje met bijvoorbeeld 20fps, dit zie je dan bijvoorbeeld bij snel bewegende objecten zoals een voetbal, die zal bij een lage framerate veel minder vloeiend te zien zijn op het filmpje ;)

als je ruimte genoeg heb op je sd kaart kan je gewoon voor de hoogste kwaliteit kiezen. wil je vooral veel filmpjes maken kan je de standaardkwaliteit kiezen.
 
interlaced of progressive. Je kunt via Wikipedia opzoeken wat het verschil is.

Als je rustige camera bewegingen maakt kun je voor P kiezen, als je gaat bewegen met de camera (of een snel bewegend onderwerp hebt) kies je voor i.
P is scherper, maar kan niet goed overweg met snelle bewegingen, het resultaat wordt dan vaak wat schokkerig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan