Hoe tekst op wazige oude foto leesbaar maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marianne81

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2003
Berichten
16
Dag iedereen,
Ik heb een tif-bestand (4024 x 6174 pixels) van een oude foto waarop heel vaag en op het eerste zicht onleesbaar tekst te zien is (ik vermoed twee woorden > een naam?). In het kader van historisch onderzoek waarmee ik bezig ben, zou ik graag weten of het mogelijk is door beeldbewerking te achterhalen welke tekst er precies op die foto staat. Ik heb zelf al geprobeerd te verscherpen en het contrast te verhogen, maar voorlopig blijft de tekst onleesbaar. Ik ben natuurlijk zelf geen expert. Kan iemand van jullie me een programma of werkwijze aanraden? Zo van "Als het daarmee niet lukt, dan lukt het nergens mee"?
Hartelijk dank,
Marianne
 
Soms, hoe groter de afbeelding hoe waziger alles word, het is eventueel een mogelijkheid om bijvoorbeeld hier de foto te verkleinen, dan word weliswaar de foto kleiner maar heb je meer kans op wat leesbaardere tekst ;)
 
Oplossingen zoals op TV zijn er niet. Er zijn wat filters die kunnen helpen, maar uiteindelijk komt het neer op contrast.
 
Post hier anders de afbeelding, kan ik even voor je kijken wat ik voor je kan betekenen.
 
Zelf de tekst maken en er overheen plakken en met een paar filters weer passend in de foto zetten (adobe Ps)
 
@djangeleone

Dat is het probleem niet, er staat een handgeschreven regel op een zeer oude foto. De bedoeling is om te achterhalen wat er staat geschreven.
 
Het is idd een oude foto met geschreven tekst. Ik denk dat carlotruck alles gedaan heeft wat mogelijk was. Hij kreeg een veel beter resultaat dan ik zelf ooit zou kunnen bereiken (waarvoor dank!!), maar toch blijft het gissen wat er nu precies staat!
 
De scan verscherpen. Eventueel 4X vergroten (2xL en 2xB) met IrfanView omdat dit standaard interpolatie toepast. Interpolatie geeft vergroot het zelfde resultaat. Als het schrift gewoon onleesbaar is zou ik naar de stadsarchieven gaan, soms is een afspraak noodzakelijk om de juiste persoon te spreken te krijgen. Daar hebben ze veel ervaring met oude woorden en handschriften en kunnen ze er mogelijk naar raden en het nog reconstrueren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan