brom van camera verwijderen uit audiospoor met behoud van stem

Status
Niet open voor verdere reacties.

standalone

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2009
Berichten
38
Weet iemand hoe ik een brom op het audispoor kan verwijderen zodat alleen de
stem nog goed te horen is?
 
Er zijn verschillende audio-bewerkingsprogramma's waarmee je bepaalde frequenties uit een audio fragment kunt verwijderen. Maar dit is best wel moeilijk en vaak is het resultaat niet zo heel best.

Misschien achteraf gepraat, maar kun je de bron van deze brom bij de camera niet opsporen?
 
Misschien achteraf gepraat, maar kun je de bron van deze brom bij de camera niet opsporen?

Is niet nodig,gebruik deze camera niet meer en het is alleen bij dit specifieke stukje.

Er zijn verschillende audio-bewerkingsprogramma's

Ik heb het al met Audicity geprobeerd maar niet met het gewenste resultaat.
 
50Hz zou niet lastig moeten zijn; gewoon in tegenfase... Maar de praktijk he? Magix claimt dat zij het wel kunnen (voor een prijs!), en voor Audacity is het zoeken naar de juiste plugin.
Een handelswijze die ik vond is deze (Martin):
"In Studio 11 Ultimate zit Bias Soundsoap, die dat zou moeten kunnen doen.
Helaas heb ik dat programma nooit goed werkend kunnen krijgen, waardoor ik steeds weer teruggrijp op externe progjes die dat altijd uitstekend hebben gedaan.
Nero Wave Editor of het gratis Audacity.

Beide programma's werken ongeveer gelijk:
Eerst een profiel laten maken n.a.v. een stukje audio met alleen maar ruis of brom.
Daarna toepassen op het hele bestand waarbij de sterkte van het filteren kan worden aangepast.
Mocht de klank daardoor te veel veranderen probeer ik dit met de equalizer weer wat op te krikken.
In Nero Wave Editor zitten ook wat opties om vaste stoorgeluiden zoals de 50 HZ brom met 1 klik te verwijderen."

Dus een opname maken van de brom die je wil verwijderen, daar een profiel van maken, zodat het programma weet wat er verwijderd/gecompenseerd moet worden. Dan testen en inregelen voor het beste resultaat.
Succes!
 
Dank je wel voor de handleiding.
Ik krijg echter de brom niet weg ook niet met de noch filter
 
Kun je een voorbeeld van brom met stem hier plaatsen?
Het gaat tenslotte om geluid. :)
 
Gebruik Notch Filter op 150Hz en dan 200Hz en zo met stappen van 50Hz totdat je tevreden bent.
Let op verwacht geen wonderen maar iets beter wordt het dan wel.
Suc6

Als het erg "dun" wordt kun je proberen om een stap (b.v. 400Hz) niet (of minder) te "Notchen".
Het is een beetje experimenteren.
 
Laatst bewerkt:
@BikerBill64

Heel erg bedankt voor de hulp.
Zo met stappen kom ik tot een acceptabel resultaat.
 
Fijn dat ik kon helpen standalone.
Zet je status nog even op opgelost?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan