Externe HDD of NAS of SAN?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elkana

Gebruiker
Lid geworden
12 sep 2008
Berichten
170
Goedenavond allen!

Mijn man en ik zijn op zoek naar de perfecte oplossing voor ons 'dataprobleem'.

We hebben thuis het volgende opgesteld staan:
Een HP pc met Windows 7, een iMac met OS X Lion 10.7.2, een Onkyo TX-NR609 receiver en een Netgear N600 WIRELESS DUAL BAND GIGABIT ROUTER (WNDR3700) met USB aansluiting.

Nu willen we graag op zowel de pc, de iMac en de Onkyo muziek af kunnen spelen. De Onkyo doet dit via DLNA (werkt goed).
Ook zouden we graag via de pc, iMac, Onkyo Blue-Ray speler en iPad foto's af willen spelen. Dus eigenlijk via al onze apparaten onze mediabestanden kunnen benaderen.

Wat kunnen we het beste doen volgens jullie? We zitten namelijk te twijfelen tussen a) een NAS of b) gewone externe HDD op de router aansluiten via USB. Ook heb ik al eens iets gelezen over een SAN maar dat is volgens mij weer wat anders?

We gaan puur voor veel opslag en snelheid. Een automatische backup zou prettig zijn (anders heb je de belangrijkste data maar op 1 schijf staan) maar is niet noodzakelijk. Dit kunnen we ook een keer in de maand handmatig doen.
We zagen trouwens ook een externe HDD van 3TB, die zouden we dan ook in tweeën kunnen delen? Een deel voor gebruik en een deel voor backup?

Wat raden jullie ons aan?
 
hallo elkana,

zoals je al aangaf is een SAN inderdaad iets anders, en is voor jullie situatie ook niet geschikt.

in feite is een usb schijf aan je router koppelen ook een vorm van nas (network attached storage), alleen is het bij een 'echte' nas over het algemeen zo dat deze via een normale internetkabel aan je router wordt aangesloten ipv een usb aansluiting. daarnaast heeft een nas in veel gevallen meerdere schijven zodat automatische backup makkelijker in te stellen is, en je vaak meer ruimte hebt.

in jullie geval is een nas denk ik de betere oplossing, deze heeft namelijk meer mogelijkheden en vaak ruimte voor meer capaciteit. het nadeel is echter weer dan ze in de meeste gevallen wat meer kosten. daarnaast worden de schijven in een nas vaak gecontroleerd door een soort klein besturingsprogrammaatje waarin ook allerlei instellingen en bijvoorbeeld externe toegang (dus vanaf elke locatie je bestanden kunnen zien) mogelijk zijn.

het grootste nadeel zal denk ik de ipad zijn, omdat ik persoonlijk nog geen manier heb gevonden om een nas (of een harddisk die op de router is aangesloten) aan een ipad te koppelen.

qua snelheid zal het weinig uitmaken, tenzij je complete netwerk ingericht hebt met gigabit bekabeling en dual band, in dat geval zal de nas sneller zijn. voor opslag zit je dus met een nas vaak beter.

"We zagen trouwens ook een externe HDD van 3TB, die zouden we dan ook in tweeën kunnen delen? Een deel voor gebruik en een deel voor backup?"
dit is volgens mij niet mogelijk aan je hem aan de router aansluit.
 
Als ik jullie was zou ik voor een NAS gaan.
Vaak is de snelheid van een externe harde schijf aan een router erg traag!

En met een NAS kun je ook veel meer.
 
Hebben eens even gekeken naar zo'n NAS, bijvoorbeeld eentje van Synology. Maar die lijkt me haast iets te veel van het goede te hebben. We hebben prachtige systemen staan die kunnen downloaden enzo. Het gaat ons puur om het -via alle apparaten hier in huis- bereiken van onze mediabestanden. Niet meer en niet minder. Die backup kunnen we best handmatig 1x in de maand doen.

Ik begrijp dus dat een gewone externe HDD aansluiten op onze (gigabit) router 'te' langzaam is om echt lekker mee te werken.

We zijn nu terecht gekomen op de Wester Digital My Book Live 3TB. Dit is volgens mij het beste als we geen NAS en geen gewone externe HDD willen. Wat vinden jullie daar van? Die fungeert toch ook als NAS? Deze zit tevens aangesloten op de router via een ethernet kabel, dus niet de 'trage usb'.
 
Laatst bewerkt:
Nou, BINGO! We waren toch terecht gekomen op de Wester Digital My Book Live 3TB? Dit ding sturen we linea recta weer terug. Verschrikkelijk traag, ondanks dat deze direct via ethernet is aangesloten op onze Netgear N600 WIRELESS DUAL BAND GIGABIT ROUTER (WNDR3700) en deze router weer direct via ethernet aan onze PC en iMac. Nu toch maar verder zoeken naar een goed product! Dus, nog steeds alle tips welkom!
 
Ik heb zelf een NAS staan en wel de Synologic DS210J. Deze is zeer geschikt voor jullie doeleind. Hij kan idd veel meer dan alleen maar data opslaan. Maar is wel zeer betrouwbaar.(hij staat hier 24/7 aan en is in 2 jaar tijd nog niet down geweest)

Stop daar twee grote schijven in en dmv raid heb je altijd een backup.(mirror)
Ik persoonlijk vind dat je een backup altijd op een aparte schijf moet zetten , dus niet op één harde schijf met twee partities.

Sinds kort ben ik in het bezit van een TV met netwerkaansluiting en gebruik mijn NAS nu nog veel meer. Lekker films kijken en muziek luisteren vanaf de NAS.
 
Ik ben niet zo'n voorstander van Lacie. Deze zijn niet zo makkelijk in het gebruik als Synologic.
Mijn vader heeft een Lacie en we hebben daar veel problemen mee gehad. Die zijn uiteindelijk wel opgelost maar toch.

Wacht nog even wat reakties van anderen op dit forum af, want 1 slechte ervaring wil nog niet zeggen dat het een slecht product is.:d
 
Mooi zo, veel plezier met kijken en luisteren!!:d:d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan