Windows xp instellen prioriteit tussen 2 internetverbindingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

marius1993

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
58
Hallo allemaal,

Ik heb een windows xp (pro) machine met 2 internetverbindingen. Maar dit werkt niet goed. Windows gaat heel de tijd staan switchen tussen die twee verbindingen, en dan valt internet vaak weg. Is het mogelijk om in te stellen dat windows alleen verbinding met internet maakt via bijvoorbeeld alleen lan verbinding 2?

P.S. Deze 2 verbindingen zijn nodig, omdat ik 2 virtuale machines op deze pc heb draaien.
 
Sinds wanneer heb je 2 verbindingen nodig terwijl omdat je virtuele machine(s) hebt?
Je kunt kiezen voor een NAT-setup voor je virtuele machines in zo'n geval...

Tijs.
 
Op het ene lan host ik virtueel server 2008, dit heeft verder niet met het internet te maken. Dit hoeft alleen lokaal te werken. Deze heb ik gebridged met lan verbinding 1.
Op het andere lan host ik virtueel windows xp, hierop draait een gameserver die wel internet nodig heeft. Hiervoor heb ik een virtuele machine draaien met windows xp. Deze adapter staat gebridged met lan verbinding 2.
Dat is over de gast besturings systemen.

De host draait ook met windows xp. Het host os kan met lan verbinding 1 en met lan verbinding 2 het internet op. Nu wil ik het zo instellen dat het host os (win xp), alleen verbinding met internet maakt via lan verbinding 2.

Zou je nog wat meer over NAT kunnen vertellen, daar weet ik nog niet zoveel van. Heb al wel op wikipedia zitten kijken, maar het is me niet duidelijk wat ik met NAT kan doen in deze situatie.

Alvast bedankt!
 
Je had de informatie van je laatste posting eigenlijk in je eerste posting moeten zetten.
Ok, ik ga NAT niet uitleggen, maar ik zal je wel zeggen hoe je het probleem kunt oplossen:
Ken aan Lan verbinding1 een vast ip-adres toe (dat zul je nu wel al hebben), maar maak het standaardgateway vakje leeg
Bij Lan verbinding2 laat je wél een standaardgateway ip-adres staan.

Ik neem aan dat Lan verbinding1 en Lan verbinding2 2 verschillende ip-netwerken zijn, bijv.
Lan verbinding1 = 192.168.126.9
Lan verbinding2 = 192.168.1.33

Vertel anders eens welk ip-adres Lan verbinding1 heeft, welk subnetmasker en welke standaardgateway daar geldt. Geef die informatie ook voor Lan verbinding2.

Tijs.
 
Beide lan verbinding heb een static ip.

De ip adressen van de twee netwerken zitten wel in dezelfde range.
Lan verbinding 1 is nu zo ingesteld:

Ip: 192.168.1.105
Sub net mask: 255.255.255.0
Gateway: - (was 192.168.1.1)
Dns server: - (was 192.168.1.1)

Via deze verbinding draait server 2008, deze heeft geen internet nodig, ik verwacht dat dit zo goed gaat.

Lan verbinding 2:

Ip: 192.168.1.2
Sub net mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.1
Dns server: 192.168.1.1

Via deze verbinding draait mijn gameserver, het lijkt dat nu de server in de lucht blijft.
 
Op zich geen goede setup (zie vorige posting: Beter was geweest 2 verschillende ip-netwerken te hebben), maar dat het verwijderen van de Gateway-instelling op Lan verbinding1 je zou helpen is uitgekomen.

Als het goed blijft (en dat verwacht ik), dan kun je de vraag verder afsluiten.

Tijs.
 
Ja ik weet het, maar mijn modemrouter vereist een ip adres in deze range: 192.168.1.x
Ik heb 2 x een linksys wag 120n. Verder ben ik goed te spreken over deze apparaten.
Ik had ook liever 2 verschillende ip ranges. Maar als dit werkt ben ik verder wel tevreden, ik kan nu mooi twee servers draaien op één pc.
Dat was hoofdzakelijk de bedoeling, het scheelt nogal in energieverbruik, en dat tikt behoorlijk aan als de pc 24/7 aanstaat..
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan