Motorgeluid opschonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

dvanderven

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2012
Berichten
8
Hallo,
al jaren maak ik vakantiefilmpjes. Dit doe ik door een camera op mijn motorfiets te maken. Het beeld is heel goed, maar nu het probleem. Op één of andere manier verstoort iets het geluid. Het lijkt op een elektronische storing o.i.d. Het motorgeluid wordt daardoor overstemd door een soort ruis.

Ik heb al op verschillende manieren de "ruis" proberen te verwijderen. Maar dat is mij dus niet gelukt. IK ben daarom op zoek naar tips. Ik moet erbij zeggen dat ik geen verstand heb van geluid. Ik kan het geluid uit en filmpje halen en die audiotrack vervolgens bewerken. Wat ik niet kan is in de audiotrack herkennen wat de storing is, en hoe ik die kan verwijderen of verminderen. De termen in de audiosoftware begrijp ik absoluut niet, dat is mij te technisch.
De filmpjes zouden natuurlijk een stuk beter worden als ik ze kan voorzien van het opgeschoonde originele geluid.
 
Hallo,
Je zou op YouTube kunnen zoeken naar het model camera dat je hebt en daar de resultaten eens beluisteren. Je schrijft er niet bij wat je al geprobeerd hebt, komt het door de wind bij hogere snelheden - dan de camera uit de wind houden of de microfoon helemaal afdekken. Post eens een link naar jou video's. Behalve zelf rijden kijk ik graag naar dit soort kunsten. Het is dan gemakkelijker oordelen. Als je het geluid zo af en toe laat horen, afgewisseld met muziek bijvoorbeeld dan is geruis minder ergerlijk en misschien wel spannend. Ik vond dit bij mijn bladwijzers: http://www.youtube.com/watch?v=BaCK7T4Itlg&feature=youtu.be
 
Als ruis het motor geluid overstemd kun je het vergeten om dit "goed" weg te krijgen.
Tip voor als het wind ruis is. Tape je microfoon af (Duktape) geluid van je motor blijft wel goed hoorbaar.
 
Ik weet zeker dat het geen windruis is. De microfoon hebben we al afgeplakt met ductape, helaas geen effect.
Met AVS audio editor, Audicity en nog wat andere programma's heb ik ruisonderdrukking toegepast. Ook dat werkt niet.

Ik heb overigens niets op internet staan, het zijn vakantiefilms van 2 uur. dat is erg lang om op bijvoorbeeld youtube te zetten. Bijpassende muziek voor zo'n "speelfilm" is heel erg moeilijk. Maar dat komt door de lengte van de films. Wat ik nu doe is de film zonder geluid kijken en dan bijvoorbeeld Arrow Classic Rock radio aanzetten. Wat ik zou willen is net als bij de motorraces op tv horen wanneer ik gas geef, terugschakel enz. Dat is toch ook een stukje van de beleving.

Ik heb een klein stukje geluid bijgevoegd. Misschien dat iemand de "ruis" kan identificeren of weet welke frequentie (of weet ik veel wat) ik kan "deleten"
 

Bijlagen

  • voorbeeld.rar
    92,5 KB · Weergaven: 22
Nee, dat is inderdaad helemaal niet goed. De microfoon raakt compleet overstuurd. Heb je bij rust wel een goed geluid? Het zou wat zijn als je alleen zacht geluid kon opnemen. Is er in het menu niet een opname niveau regeling?

Anders zou het gemakkelijkste zijn om de camera terug te brengen vanwege dat die niet doet wat je ervan kunt verwachtten. Soms kan je een externe microfoon aansluiten maar een andere microfoon in de camera monteren zal wel geen optie zijn. Google nog even naar het model en "sound" of "microphone." Best kans dat er door anderen technische oplossingen worden aangedragen of dat je juist hoort of leest dat andere camera's het wél goed doen. Anders is deze camera niet geschikt voor op de motor. Zoals gesteld kan je bij YouTube verschillende camera's zien of horen en vaak bij de commentaren ook lezen of navragen welke camera hiervoor gebruikt werd.
 
Dit is niet te repareren.
Of er mankeert iets aan je camera of aan de contactpunten van je motor. :)
 
Als ik nog op de parkeerplaats sta, is er niets aan de hand. Goed geluid, tot ik ga rijden.
Misschien toch maar eentje "lenen" van Rossi en consorten als ik daar weer eens ben :)
 
Hoe is het geluid als je op de parkeerplaats staat en gas geeft?
Gebruik je voeding van de motor? (12v aansluiting)
 
Op de parkeerplaats hoor je de motor gewoon lopen. Pas bij het wegrijden komt die storing van het geluid er in.
De digitale camcorder heeft een eigen accu. De helmcamera, die is aangesloten op de camcorder, heeft eigen batterijen. De helmcamera wordt aangesloten via de ingang voor de koptelefoon. De camcorder heb ik onderweg in en tas achter op mijn motor of in het kaartvak op mijn tank.
De helmcamera zit met klittenband op mijn kuip, of met klittenband op de achterplecht, maar ook op mijn helm of op mijn jas.
Ik heb ook wel eens de camcorder, zonder helmcamera, in mijn tas laten opnemen om e zien of de storing in de helmcamera zit, maar dat maakte geen verschil.
 
Zit er verschil in toeren van de motor of snelheid welke gereden wordt?
Als hij ook stoort in een tas (dus uit de wind) zonder er iets op aangesloten te hebben moet het haast een eletrisch signaal zijn dat hem stoort.
 
Er mankeert vaker iets aan de bougiekappen dan je denkt. Bij politiecontroles wordt daar ook op gelet. Ik heb op Youtube gezien hoe je die controleert maar heb de link niet meer. Vraag er naar op een motorforum. Anders even aan iemand vragen om de transistorradio aan te zetten terwijl je wegrijdt of voorbijkomt. De ontsteking vond ik ook een goede tip van BikerBill64. De camera kan worden uitgeprobeerd voor de speakers van de muziekinstallatie en terwijl jullie er hard op blazen. Is er geen opnameniveau regeling in het menu van de camera?
 
Eindelijk heb ik bij de fabrikant informatie losgekregen. Heeft maar een paar jaar geduurd. Volgens hen is het jammer, maar helaas.
Ik hoop dus nog steeds dat er iemand slimmer is dan de fabrikant.
 
Wikkel de camera helemaal in aluminium folie om elektromagnetisch storing van de ontsteking uit te sluiten en te verhelpen. Het toestel moet niet te warm worden, gaas is volgens mij ook goed maar het gaat om te kijken of het verholpen zou kunnen worden. Ik ben benieuwd of het daarmee beter gaat. Alfred
 
Bedankt Alfred, dat ga ik zeker proberen. Dat kan ik dan weer niet bedenken.
Maakt het trouwens nog uit welke kant buiten zit (mat of glanzend)? Of gewoon allebei proberen?

Dat gaat trouwens wel even duren. Sinds ik op de fiets naar mijn werk kan, rijd ik eigenlijk alleen nog maar als het +15 is. Sneeuw en ijs kom ik alleen in de vakanties per ongeluk nog tegen in de bergen.
 
Kijk. Daar heb je wat aan. :)
Tja echt motor weer is het niet op dit moment.
ALs je de mogelijkheid heb eens een ander camera proberen. (Zal inderdaad een afscherm probleem van de camera kunnen zijn, Alhoewel ik de alum folie weinig kans geef kun je het wellicht proberen.)
Suc6.
 
Dan gaan we daar voor mijn Honda ook naartoe - maar die is al wel 22 jaar oud... Zullen ze die wel kennen? Ach, mijn twee daarvoor waren ook Honda's en zijn nu inmiddels nog ouder. Van de Waerdt Motors

Ik weet niet alles van aluminiumfolie dus ik denk zo: beide kanten en de binnenkant zijn van aluminium. Als een voorwerp omgeven is door metaal zal die geen signaal meer ontvangen dacht ik. Het is een kooi van Faraday. ik probeerde dat net even met mijn transistorradio en die ontving niets met twee lagen er omheen. Je kan de camera gewoon onder je jas doen en helemaal inwikkelen want het gaat alleen om het geluid. Toch lijkt mij het uitproberen op een andere motor veel gemakkelijker. BikerBill64 zal vast wel gelijk hebben en die van jou jankt misschien verschrikkelijk in het onhoorbare. Groet. Alfred
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan