internet delen, mission impossible......

Status
Niet open voor verdere reacties.

beaterz

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2010
Berichten
32
Hallo allemaal,

ik zal eerst beschijven wat ik allemaal heb gedaan, dan de vraag stellen:
ik heb een mobieltje (nokia n97 mini) die ik heb aangesloten aan laptop 1 en hierdoor heb ik mobiel internet (ik heb een tmobile abbonement met echt onbeperkt internet, niet de we zeggen onbeperkt maar dat is het niet abbonement.
laptop 1 die dus mobiel internet heeft is via een lan kabel aangesloten op laptop 2 en door internet delen heeft die dus ook internet. dit werkt prima, al voor een half jaar :). echter nu wil ik een 3de computer aansluiten op dit netwerk. echter zitten alle lan ingangen van de laptops vol :S. dus na zoeken vond ik dat ik een ad hoc netwerk kon opzetten. dit werkte echter niet (verbinding kwam wel tot stand maar andere laptops kregen geen verbinding met internet :S) dus downloade ik een programma (connectify) dat het zelfde doet als een ad hoc netwerk. dit werkte maar helaas kwam ik er achter dat het mobiele netwerk te sloom is om via wireless te delen. (kon namelijk wel naar andere computer een skype bericht sturen maar google kon hij al niet aan.) de enige optie om de 3de computer in het netwerk te krijgen en wel gewoon redelijk internet te geven (deze 2 computers draaien namelijk redelijk goed. ze kunnen allebij tegelijk op facebook en skype (bellen) zonder problemen) leek mij dus om iets van een lan split te kopen en op deze manier gewoon de 3de laptop aan te sluiten op laptop 1. echter ik las op verschillende sites dat je een "hub" nodig hebt of een router. ik ben niet zo goed met hardware dus heb geen idee of dit allemaal klopt.

dus mijn vraag.
als ik laptop 1 via een lan kabel aan deze split koppel, en dan de split via een lan kabel aan laptop 2 koppel en de split via een andere lan kabel aan laptop 3 koppel, en dan gewoon zoals altijd internet delen op laptop 1 aanzet. hebben laptop 2 en laptop 3 dan ook internet? het lijkt me van wel maar ik wou het zeker weten.
 
nu ik de beschijving zelf lees van die split zie ik al dat je niet bijde uitgangen teglijk kan gebruiken omdat dat problemen geeft... ik wil niet veel geld uit geven, dus wat zou een goedkope goede oplossing zijn? welke hub/switch (geen idee wat het verschil is) zou ik kunnen gebruiken??
 
Die splitter is voor een telefoonlijn. Dat gaat dus nooit werken! Je kunt idd beter een switch kopen en een paar lan kabels (cat5.5e) en die aansluiten. Dan heb je ook de max. snelheid.
-oeps! batterijtjes op van mijn muis-
Een redelijke switch is deze Netgear, een hub is achterhaalde techniek, knappe kerel die nog een nieuwe weet te vinden... :)
 
Laatst bewerkt:
ik heb al een paar lan kabels liggen, geen idee wat voor soort die zijn :S maar ze werden oospronkelijk gebruikt om scanners aan te sluiten op een netwerk. die gebruik ik nu voor internet dus ze zullen wel goed zijn.

maar er is dus geen verschil voor mij tussen hub of switch? en waar kan ik die goedkoop krijgen??

bedankt voor snelle reactie trouwens! top :D
 
Er is wel degelijk verschil tussen een hub (oud!) en een switch. Een switch regelt internet verkeer zelf en op slimme wijze. Een hub was "dom" en rekende op het netwerkprotocol.
Eigenlijk zijn er alleen nog maar switches te krijgen. De link die ik gaf gaat naar een (prijs) vergelijkingssite, keuze genoeg!

Een pc via een andere pc internet laten delen is meestal niet handig, via een switch sluit je elk apparaat met een netwerk aansluiting via de kabel rechtstreeks aan op je router (de internet toegang).
Heeft die router ook Wifi (en welke moderne heeft dat niet) dan kun je het zelfde ook draadloos doen, b.v. voor laptops - die hebben meestal een ingebouwde wifi kaart - en telefoons.
 
Laatst bewerkt:
ok heel erg bedankt voor deze info :) ik zal ook zeker naar die site gaan die je gaf :) echter ik heb een nieuw probleem! :S

ik gaf het voor nu dus even op om de 3de laptop internet te geven en wou alles weer terug naar hoe het was. ik koppelde laptops weer aan elkaar en deelde weer internet. alles leek goed. beide laptops zeggen een internet connectie te hebben. laptop 1 krijgt internet via het mobieltje, laptop zit via de lan kabel aan laptop 2 en laptop 2 zegt gewoon internet te hebben. echter hij zegt het maar er klopt iets niet! laptop 1 kan gewoon op internet skype enz. echter laptop 2 kan op skype, hij kan gewoon berichten versturen en ontvangen van anderen. maar als ik naar firefox (of internet explorer) ga. (dan laat eerst de lege homepage) en ik dan naar google of facebook of welke site dan ook ga dan gaat hij heel lang laden (hij zegt verbinding maken met google.nl) maar na een tijd zegt hij: wachtijd voor de verbinding is verstreken. ook nadat laptop 2 geprobeerd heeft internet te krijgen door naar google te gaan (skype maakt niet uit) heeft laptop 1 ook geen internet meer :S (dit is ook al de 2 de keer dat ik dit over moet typen omdat ik per ongeluk naar internet ging met laptop 2 en deze dus geen internet meer had..:p) ik heb echt geen idee hoe dit nu weer komt en hoe ik het weer oplos want ik heb kennelijk iets verandert...

hier screenshots van laptop 1 (host)
Bekijk bijlage 148923Bekijk bijlage 148925
hier screenshots van laptop 2
Bekijk bijlage 148927Bekijk bijlage 148931

ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen :S
 
Sorry ik krijg bij alle 4 links naar je bijlagen een foutmelding: ongeldige link...

Heeft je laptop waar je internet werkend op hebt een verbinding met de router/internet via de netwerkkabel? Of werkt dat via je mobieltje?
 
Sorry ik krijg bij alle 4 links naar je bijlagen een foutmelding: ongeldige bijlage...

Heeft je laptop waar je internet werkend op hebt een verbinding met de router/internet via de netwerkkabel? Of werkt dat via je mobieltje?

Meestal werkt internet via een kabel verbinding (telefoonlijn of televisie kabel) - daar zit een router/switch aan (soms een router met maar 1 netwerk poort) en daar verbind je (door middel van de switch) met kabels naar elke pc/laptop de computers mee.
De router heeft vaak ook een Wifi mogelijkheid en dan kun je elke laptop een eigen draadloze netwerk verbinding geven.
Er is in principe geen noodzaak om computers aan elkaar te knopen en "internet te delen" als je deze opstelling gebruikt...

Hier vind je een artikel (engels) en een plaatje van hoe het zou moeten zijn: de computer(s), printers en zo zijn verbonden met de switch. Deze is met de router (ook wel modem genoemd) verbonden: rechts in het gekleurde vlak is de functie in tweeën gedeeld: het modem deel wat voor de verbinding zoekt en de ingebouwde firewall die meestal met de switch in een en de zelfde behuizing is gebouwd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan