VirtualBox netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mystis

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2007
Berichten
49
Dag allemaal,

Tijdens het werken aan mijn schoolopdracht, zit ik vast met een netwerk probleem binnen Virtualbox.

Met virtualbox heb ik 3 keer windows server 2008 en 1 keer windows xp professional. In de virtualbox instellingen staan ze allemaal geconfigureerd met Intern Netwerk. Ze zijn allemaal aangemeld bij dezelfde werkgroep en hebben allemaal een unieke IP adres (in ipv4 waarvan ipv6 natuurlijk uitgeschakeld is). Voor het geval dat ik het mis heb, heb ik ze allemaal een unieke naam gegeven. In de network & sharing center heb ik de network discovery & file sharing aangezet. Ook heb ik daar de location type naar private ingesteld...

Met de veranderingen die ik hierboven heb gedaan zou dat inprincipe voldoende zijn om elkaar te kunnen zien in de netwerk.

Maar nu heb ik nogsteeds een gele uitroep teken bij mn netwerk icoon rechtsonderin met de melding: Unidentified Network & Limited Connectivity.

Wat doe ik hier fout?
 
Hoeveel netwerkverbindingen zijn er zichtbaar op de guest vm's?
Kunnen de guest vm's wel met elkaar communiceren?
 
Hoi Eagle Creek,

Als het om de verbinding gaat tussen de windows 2008 servers, dan is die er niet. Naar elkaar pingen wilt namelijk niet lukken. Ze hebben allemaal maar 1 netwerkverbinding en die zijn bij alle servers ingesteld als Intern Network.

Sorry, ik begreep het niet helemaal wat je bedoeld met 'guest vm's'. Hopende dat ik jouw vraag hiermee heb beantwoord?
 
Uh... wel aan gedacht dat servers een vast ip-adres moeten hebben? Ik neem aan dat ze nu allemaal op "Automatisch ip-adres verkrijgen" staan, maar er zal geen DHCP server zijn op "Intern netwerk", vermoed ik. Stel dus (unieke) ip-adressen in dezelfde ip-reeks in op de servers, en kijk of er onderling te pingen is.

Tijs.
 
Beste Tijs,

Zoals in de eerste post, heb ik ook aangegeven dat ze allemaal een unieke ip-adressen hebben:
"Ze zijn allemaal aangemeld bij dezelfde werkgroep en hebben allemaal een unieke IP adres (in ipv4 waarvan ipv6 natuurlijk uitgeschakeld is)."
 
Dat had ik er niet uitgehaald, maar mooi dat je het even hebt toegelicht.
Als je mijn vorige posting goed gelezen had: Stel dus (unieke) ip-adressen in dezelfde ip-reeks in op de servers, en kijk of er onderling te pingen is.
De vraag is dus: Staan ze allemaal in hetzelfde ip-netwerk? En is het subnetmasker overal gelijk?
En dan nog iets: Heb je nog dingen veranderd in de NETBIOS ondersteuning? (Knop Geavanceerd in de Eigenschappen van IPv4, tabblad WINS)? Indien op Default of Aan, dan zou het kunnen/moeten werken, vooropgesteld dat de ip-adressen in hetzelfde netwerk zitten en het subnetmasker overal gelijk zijn.

Vermeld hier eens de ip-adressen die je hebt ingesteld op de diverse virtuele computer en het subnetmasker en wat er in dat tabblad Wins staat?

Tijs.
 
Waarom is IPv6 "natuurlijk" uitgeschakeld?

Welke IP-adressen hebben je servers en clients?
 
Het is een simpele school opdracht dat uit 3 servers en 1 XP client bestaat.
..ik zal ervan uitgaan dat ik IPv6 daarvoor niet hoeft te gebruiken.
Verder wordt dat ook in mijn boek geadviseerd.

De servers zitten uiteraard in dezelfde netwerk-range, namelijk:
192.168.22.101
192.168.22.102
192.168.22.103

Het grappige is dat ik nu handmatig iedere server moet activeren met de cd-key terwijl ik dat op de main-server (waarvan werd gebruikt voor het maken van kloons) al geactiveert is...
Ik ben alles opnieuw aan het installeren om te controleren waar de fout precies aan zit.

p.s. de subnet zijn allemaal standaard ingesteld, oftewel 255.255.255.0.
waarschijnlijk ligt het probleem aan mijn virtualbox...
 
Laatst bewerkt:
In ieder geval ook eens de servers laten pingen naar hun eigen ip-adres. Dat garandeert dat de netwerkkaart werkt en ook de TCP/IP stack.
En daarna laten pingen naar de ip-adressen van de andere servers.

Subnetmasker is goed (255.255.255.0) op alle servers.

Tijs.
 
Beste Tijs,

Het is mogelijk om de servers te laten pingen naar hun eigen IP-adres, maar naar anderen is dat niet mogelijk.
Alle pakketjes ben ik dan kwijt en krijg ik de melding "Destination host unreachable".
 
Is een raar verhaal: Met keuze "Internal network" had onderling verkeer mogelijk moeten zijn.
Kijk nog eens na of de VM's allemaal in hetzelfde internal network van VirtualBox zitten?

Tijs.
 
Beste Tijs,

Ze staan alle drie op de intern netwerk en hebben alle drie de standaard naam intnet. Voorheen stonden ze op NAT waarvan ze wel verbinding hadden.
Daar kan ik en zou ik mijn opdrachten niet op kunnen uitvoeren. Na het instellen van NAT naar Intern Netwerk ging het mis.

NAT, Netwerk Bridge adapter, Intern Netwerk, Host-Only adapter, Generic Driver. Dat zijn alle opties die ik kan kiezen om de server aan kan koppelen. Naast NAT is Intern Netwerk toch de enige die ik zou moeten kunnen gebruiken? Ik zou niet durven om de anderen aan te raken zodra ik de roles begin te installeren..
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd het het met Internal network moeten werken. Je begrijpt dat ík geen idee meer heb wat er aan de hand zou kunnen zijn met Internal network.
Hopelijk komen anderen nog met tips. Overigens vind ik NAT nog geen slechte optie, vooropgesteld dat je in NAT de DHCP server functionaliteit in VirtualBox uitschakelt én de servers een ip-adres geeft in het geNATte netwerk (incl. de juiste subnetmasker en standaardgateway instelling) zodat ze wel hun eigen netwerk hebben, maar ook op Internet kunnen via NAT (voor updates etc.).
Wil je niet hebben dat ze op welke manier dan ook Internet etc. kunnen bereiken, dan kun je natuurlijk de standaardgateway instelling gewoon leeg laten in de ip-instellingen van de VMs.

Tijs.
 
update: ik was bezig met mijn XP client en had de instellingen direct uitgevoerd. Hij staat op Local en had de ip-adres 192.168.22.10/24.
Het was mogelijk om daarvan uit te pingen naar mijn servers...
 
Dan neem ik aan dat pingen vanuit de servers naar de andere servers ook zou (moeten) werken...

Tijs.
 
Netwerkprobleem

Beste,

Ik volg ook netwerkbeheer op de avondschool en ik heb het zelfde probleem niet kunnen pingen.
Heb jij al een oplossing gevonden

Vriendelijk groeten

Bart
 
Normaal mogen vragen ouder dan 3 maanden met rust gelaten worden maar gezien de aard van je vraagstelling wacht ik even af of er geantwoord wordt. Zo niet dan sluit ik hem alsnog.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan