movie cube van emtec

Status
Niet open voor verdere reacties.

dekleinewitte

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2002
Berichten
552
Ik heb een movie cube van emtec. Ik kan er perfect films mee afspelen maar volgens ik in de handleiding lees zou ik ook tv programma's moeten kunnen opnemen. Raar vind ik dat er geen enkele scartaansluiting is voorzien om deze aan te sluiten op de tv. ik heb enkel 4 series van 3 tulpstekkers. er zit wel een coaxaansluiting op. wie weet hoe ik dit apparaat juist moet aansluiten? volgens mij heb ik volgende emtec:

Emtec Movie Cube -R 500GB moviecube.jpg
 
Scart is al heeel oud... Bovendien is zo'n aansluiting nogal groot voor een dergelijk kastje.
Ik denk dat je de volgende aansluitingen kan gebruiken:

3+4+12 is video in plus audio L+R in.

5+6+11 is video uit plus audio L+R uit.

Plug 3 en 5 werken denk ik met een analoog composite videosignaal en dat zou je zo in je tv moeten kunnen prikken. Het ziet er uit als een standaaard RCA aansluiting (video en audio) met een gele stekker voor video, een rode voor geluid rechts en een witte voor geluid links.

Audio/video in kun je op een tuner (settop box) of op de A/V uitgang van je tv aansluiten.
En de A/V uitgang kun je op de ingang van je tv aansluiten, beide met de genoemde RCA kabel.

Als alternatief (misschien zelfs beter) voor het gele videokabeltje zou je de rood-groen-blauwe aansluiting kunnen gebruiken met de juiste kabel.
Ik vond hier een plaatje van naar alle waarschijnlijkheid jouw aansluitingen. De bovenste drie horen bij elkaar en de onderste drie ook, audio kun je altijd apart gebruiken. In dit voorbeeld is het een uitgang. Links zie je nog net een (halve) s-video stekker en daarboven een -oranje- digitale versie..
Hoop dat het hiermee lukt.
 
Laatst bewerkt:
ik was al zover dat ik dus kon afspelen met de movie cube.Als ik nu een tv programma wil opnemen moet ik dan coaxverbinding van de moviecube gebruiken? is dat niet om de kabel van telenet in te pluggen? zo ja hoe krijg ik dan beeld op mijn tv? als ik bv vroeger met een videorecorder speelde had je 2 coax verbindingen.je verbond de 1ste met de kabelmaatschappij en de andere ging naar je tv en de scart ging eveneens naar je tv. hoe zou het dan bij de moviecube moeten? of heb ik daarvoor een tuner ofzo nodig? volgens de beschrijving van de moviecube zou het zo moeten werken met enkel een tv en de moviecube.Ik zit vooral verveeld met waar ik dus de kabelmaatschappij moet insteken in de tv of in de moviecube?
 
Je tv heeft meestal een ingebouwde tuner. De uitgang van je tv sluit je aan op de ingang van je moviecube om op te nemen. De uitgang van je MC sluit je aan op de ingang van de tv om af te spelen.
Een eventuele decoder/kaartlezer enzo moet dan op te tv aanwezig zijn.
Heeft je tv dat niet dan kun je alleen tv kijken als je een los kastje hebt: de settopbox of tuner.
Daar gaat de tv kabel of de (digitale) netwerkkabel in. Dat is vergelijkbaar met de coax- "antenne in" van vroeger.
Hoe zit dat nu bij jou aangesloten dan?

Heeft je tv 2 tuners dan kun je het ene programma opnemen en het andere kijken.
Heb je voor je tv een settopbox of losse tuner dan kun je de uitgang daarvan op de ingang van je MC aansluiten en de uitgang van de MC op de tv.
Vaak heeft een settopbox of losse tuner 2 uitgangen - dan kun je er een rechtstreeks op je tv aansluiten.

Het analoge tijdperk ligt een beetje achter ons. De coax-in en uitgangen zijn er soms nog wel maar gebruik die beter niet; de beeldkwaliteit van s-video, scart en nu dus composite video is veel beter.

De coax aansluiting die jij ziet (nr 7 zeker) is voor digitaal geluid.
De digitale pulsjestrein wordt elektrisch doorgegeven via connector 7 en optisch via connector 9. Heeft je versterker een bijpassende ingang dan is dat zeker het overwegen waard, de geluidskwaliteit is uitstekend en - zeker met optisch - er is minder kans op brom in het geluid.

Kortom; de aansluitingen van tegenwoordig lijken niet erg meer op die van pak-hem-beet 10 jaar geleden... :)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben namelijk nog een beetje ouderwets denk ik. Mijn tv is een jvc van 10 jaar oud en heeft enkel 2scart aansluitingen van achter en de oude antenne ingang(coax dus) de kabel van de maatschappij zit daar in.hoe kan ik dus nu mijn MC aansluiten he? Ik heb ondertussen van een vriend een DVD recorder van samsung gekregen en daarmee lukt alles prima.deze heeft dus ook gewwon de antenne io en uit zodat ik de kabel van de maatschappij in de DVD recorder stop en de andere van de DVDrecorder naar de TV. Vervolgens een scart van de DVDrecorder naar de TV en klaar is kees. Van de MC snap ik voorlopig dus nog steeds niet hoe ik deze kan aansluiten zodat hij werkt zoals de DVDrecorder.alle hulp is dus welkom want ik zou hem wel graag aangesloten krijgen. Pittig detail mischien:ik heb nog gewoon analoge kabel en niet digitaal he.
 
Het is allemaal al opgeschreven door Solaris. Je kunt hetzelfde beeld als de TV laat zien opnemen met de Moviecube door een scart naar tulpkabel te gebruiken, en die aan te sluiten op poorten 3 & 4 & 12. Poorten 5 & 6 & 11 gebruik je om opgenomen beeld & geluid terug naar de TV te leiden.

In tegenstelling tot een DVD recorder heeft een Moviecube geen tuner en geen antenne ingang, alleen video- en audio aansluitingen.
Met een Moviecube kun je dus alleen opnemen wat de TV op dat moment laat zien.

0c720968109e192083cfc33d748810a6_5.jpg
 
He wat een duidelijke antwoorden krijg ik hier zeg. Nu is mijn probleem volledig opgelost. Bedankt ook voor het fotootje van de kabel. Ik had enkel een scart met 3 pluggen(wit,rood,geel) dus zal ik een ander kabeltje gaan halen. Toch ben ik blij met de DVD recorder want het is de bedoeling dat ik kan programeren zoals met mijn oude videorecorder. Alles is dan uiteindelijk toch goed gekomen.groetjes en nogmaals bedankt allen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan