Netwerksnelheid

Status
Niet open voor verdere reacties.

marc 05

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
227
Hallo, ik probeer zo goed mogelijk mijn situatie en vraag te omschrijven.


Zoals ik het begrijp heb je een internetsnelheid en een netwerksnelheid (100Mbps).
Over dat laatste gaat nu in eerste instantie mijn vraag.
Ik heb een Ip camera aangesloten via WIFI, de camera heeft een max snelheid van 54 Mbps in a/g modus.
Nu vraag ik me af gezien de netwerksnelheid of je evengoed moet rekenen dat de 54Mbps mocht deze gehaald worden door de camera in mindering
wordt gebracht op de netwerksnelheid van 100Mbps - 54Mbps en dat er dan nog over blijft een netwerksnelheid van +/- 46Mbps (puur in theorie dan omdat meestal de 100Mbps niet gehaald wordt).

De reden waarom ik deze vraag stel is dat mijn doelstelling is meerder ip camera`s aan te sluiten.
Nu vraag ik me af of dit haalbaar is lokaal zonder dat ik iets van de Max rate van 54Mbps moet inleveren van de camera.

1 bezoeker zou ongeveer 4Mbps gebruiken.... dus meerdere inloggers in theorie mogelijk... dit ook nog steeds lokaal gezien dan.

Zelf dacht ik dus dat de 54Mbps van de 100Mbps af zou gaan omdat dit dus toch ook via WIFI bij de router uitkomt... of geldt dit pas als het max aantal gebruikers inlogt op de camera
aangezien 1 gebruiker ongeveer de 4Mbps gebruikt?
 
die 54 Mbps is een theoretisch maximum (wat in de praktijk niet eens gehaald wordt maar dat terzijde). Wanneer je een 100Mbps netwerk hebt, wordt er alleen zoveel snelheid gebruikt als dat er door de camera over het netwerk gestuurd wordt. Dus stel dat de camera video stuurt a 10Mbps, dan is er dus nog 100-10=90Mbps over aan bandbreedte op het netwerk ;)
 
K1pje. In theorie wel. Maar met moderne switches is het afhankelijk van waar je verkeer naar toe gaat. Je hebt namelijk een snelheid van 100Mbps per poort.
 
Natuurlijk is alles in theorie, maar dit was dan ook een beetje simpel uitgelegd, aangezien ik een beetje het niveau van de vraagsteller heb proberen in te schatten aan de hand van de vraag. Dus vandaar dit versimpelde atwoord ;)
 
Hallo,

ik begrijp dat wanneer de camera 10Mbps zou zijn ik dan nog 90 over zou houden... dit lijkt me ongeacht of ik nu draadloos of een camera vast aangesloten heb.

Voglens de leverancier zou 1 gebruiker zo`n 4Mbps in theorie afnemen... de snelhied van de camera zou in theorie dus 54Mbps kunnen zijn (meestal lager) dat is wat de router soms hier wel eens aangeeft. Dan zou je dus 100-4Mbps=96 over houden. Voor de camera zou dat beteken als je uit zou mogen gaan van 54mpbs dat je dat kunt delen door +/- die 4 en dan heb je het aantal gebruikers wat gebruik zou kunnen maken van de camera zonder dat het daar fout gaat. Is dit correct zo?


Verder lees ik dat de 100Mbps geldt per poort... dit wil dus zeggen dat ik voor iedere lan en of wifi verbinding 100Mbps mag rekenen?
Is dit wanneer ik homeplug gebruik en aan de andere kant nog een switch aan de adapter hang dan 100Mbps seconde of kan ik dan ook weer voor iedere lan die 100Mbps aanhouden
aangezien dit vanuit 1 poort komt van de router?
 
Je berekening is te zeer versimpeld. Welke belasting dit op je netwerk geeft is moeilijk aan te geven. Zo hebben we onlangs ergens 25 camera's gehangen aan een 100mbps netwerk. Dit geeft echt geen problemen.

In de regel kun je rustig een aantal camera's tegelijk op een netwerk aansluiten.
 
@RogerS,

Hallo ik probeer iets te begrijpen van netwerken... eerder gaf u wel aan dat er per poort zo`n 100Mbps is. Wat ik even probeer te volgen dat wanneer u dat dus gedaan heeft met die 25 camera`s dan zijn deze neem ik aan verdeeld over meerdere poorten?

25 camera`s op 1 lanpoort zal het toch niet zijn?


Maar als ik nu een externe gebruiker mijn camera beeld oproept wil dat zeggen voor mijn systeem dat ik het beeld ga uploaden... wat beteken dat je gebonden bent aan een max. upload van je provider.
Maar als 1 gebruiker inlogt op 1 camera en die camera is b.v. bij mij aangesloten op de lan4 wil dit in theorie zeggen denk ik dat ik dan een upload doe naar het internet voor de gebruiker maar tevens ook het interne netwerk belast waar de camera op staat..de lan4... volg ik het een beejte?


Ik weet dat ik er ver op in ga maar vind het belangrijk hier iets van te weten.... voor mij is het belangrijk te weten hoeveel camera`s op 1 lan verbinding met of zonder switch.
 
Tot zover heb je het correct. Je netwerk gaat het probleem niet zijn. Wel eventueel je upload.
 
Ok, mijn situatie zal dadelijk een homeplug worden en aan de camera kant nog een switch erop voor meerdere camera`s.

Nu komt dit van 1 lan verbinding van de router... maar hoeveel camera`s kan ik dus daar dan op die switch zo ongeveer. De homeplug is 200Mbps. De lanpoort zou dus eigenlijk 100Mbps aan kunnen maar nu wordt het aan het uiteinde dus weer verdeeld naar meerdere aansluitingen en weet ik niet wat daar dan zo ongeveer max. Zou dit graag willen weten in verband met aanschap materiaal voor het maken van een verbinding en anders zou ik meerdere hompluggen nodig hebben wat een kostbaar iets is. Nu heb ik ze met WIFI aangesloten maar levert vaak storingen op. B.v. een ontvangst van 54Mbps in 802.11g valt op een gegeven moment terug naar een 5 Mbps in 80.2.11b.
 
Als je het precies wilt weten moet je eens even goed in de theorieboeken van Cisco gaan duiken. Zoek van elk onderdeel precies de specificaties op en ga dan op zoek naar de zwakste schakel in termen van bandbreedte. Dit bepaald dan je max. aantal camera's.

Laat ik het andersom benaderen. Ik werk dagelijks als systeembeheerder. De reden dat ik niet zo even de voorgaande berekeningen uit mijn mouw schud is dat het niet dagelijks wordt gebruikt. De huidige netwerken zijn dermate snel dat je ze niet al te snel plat legt. In mijn voorbeeld van die 25 camera's heb ik wel serieus gemeten aan de switch. Deze werd eigenlijk nog steeds niet belast. Zelfs de goedkope huis tuin en keuken switches hebben een backplane (zie het maar als het netwerk binnenin de switch) van minstens 1,5 gbps. Kom je een heel eind mee.

De bekende zwakke schakels zijn de upload richting internet en de homeplugs. Neem liefst zo snel mogelijk exemplaren (Devolo 500MB), want de werkelijke snelheid is altijd minder dan op de doos staat. Zorg verder dat ze ook rechtstreeks in een stopcontact kunnen worden aangesloten. Scheelt enorm in snelheid. Voor de rest zit je prima (tenzij je dus ook iets met 25 camera's wenst te gaan doen)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan