Gigabyte kaart in oudere PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannic

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2004
Berichten
238
Hallo,

Ik heb een oude maar goeide PC staan;
1) intell pentium dual core 3 GH
2) 2,5 GB Ram
3) Windows XP met alle benodigde updates.
4) met een Linksys E4200 router
5) Ziggo alles in een extra.

Er zit een fast ethernet kaart in die niet de snelheid van m'n internet 120MB aan kan. Dus ik heb een Gigabyte PCI kaart gekocht en geinstalleerd. Dus helpt niet. De snelheid blijft hangen op 35MB. Dit terwijl m'n laptop draadloos op 80MB komt.

Moet er nog iets anders geinstalleerd worden?
 
Je kan het volgende als eerste nog proberen:
Enkel voor Windows XP PROFESSIONAL
Windows XP reserveert 20 %van uw bandbreedte voor zichzelf : verander dit als volgt :
Klik op 'START', 'UITVOEREN', en typ gpedit.msc
Klik op 'Beheersjablonen', 'Netwerk' en 'QoS Pakketplanner',
dubbelklik nu in het rechterdeel van je scherm op 'De reserveerbare bandbreedte beperken'
Kies 'Ingeschakeld' en stel de waarde in op 0
Herstart de computer
 
Is maar zeer de vraag of de switch/router waar je de gigabit netwerkkaart op aansluit zélf wel gigabit snelheden aanbiedt(!)

Tijs.
 
Is maar zeer de vraag of de switch/router waar je de gigabit netwerkkaart op aansluit zélf wel gigabit snelheden aanbiedt(!)

Tijs.

De router kan 450MB aan. En op m'n laptop kom ik tot 80MB. Ziggo biedt tot 120 MB aan. De router is het probleem niet.
 
Je begrijpt totaal niet waar ik het over heb: Wat jij bedoelt is dat de router draadloos van alles aan kan.
Waar ik het over heb is of de router bedraad wel gigabit networking aankan, want dat is wat je nu gebruikt op die (oude) computer.

En je bedoelt dat je 80 Mbit/s of 80 Mbyte/s haalt op je laptop? En is die dan bedraad aangesloten?
Als het 80 Mbit is, dan kan het dus makkelijk zijn dat het een Fast ethernet router is (dus tot 100 Mbit/s) ipv. Gigabit ethernet (dus tot 1000Mbit/s)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
De router kan 450MB aan. En op m'n laptop kom ik tot 80MB. Ziggo biedt tot 120 MB aan. De router is het probleem niet.

Even ter correctie, de router die je noemde kan tot 450Megabit, dat gedeeld door gemiddeld 8 om om te reken in MegaBytes kom je uit op 56Megabyte max.
 
Je begrijpt totaal niet waar ik het over heb: Wat jij bedoelt is dat de router draadloos van alles aan kan.
Waar ik het over heb is of de router bedraad wel gigabit networking aankan, want dat is wat je nu gebruikt op die (oude) computer.

En je bedoelt dat je 80 Mbit/s of 80 Mbyte/s haalt op je laptop? En is die dan bedraad aangesloten?
Als het 80 Mbit is, dan kan het dus makkelijk zijn dat het een Fast ethernet router is (dus tot 100 Mbit/s) ipv. Gigabit ethernet (dus tot 1000Mbit/s)

Tijs.

Op de laptop kom ik draadloos tot max 80 Mbit/s volgens de speedtest van Ziggo.
Volgens mij is bedraad altijd een hogere snelheid te halen dan draadloos. Maar dan moet de apparatuur er wel op berekend zijn.
De Router is het laatste model van Linksys en is bedraad en draadloos geschikt voor gigabit internet.
De laptop kwam bedraad tot 90 Mbit/s.
Dus de PC heeft ondanks de gigabit kaart ergens iets dat de snelheid knijpt.
Ik moet dew optie van Jackall nog uitproberen.
 
Je kan het volgende als eerste nog proberen:
Enkel voor Windows XP PROFESSIONAL
Windows XP reserveert 20 %van uw bandbreedte voor zichzelf : verander dit als volgt :
Klik op 'START', 'UITVOEREN', en typ gpedit.msc
Klik op 'Beheersjablonen', 'Netwerk' en 'QoS Pakketplanner',
dubbelklik nu in het rechterdeel van je scherm op 'De reserveerbare bandbreedte beperken'
Kies 'Ingeschakeld' en stel de waarde in op 0
Herstart de computer

Helaas heb ik XP Home. gpedit.msc wordt niet gekocht. Kan dit via een andere manier toegepast worden?
 
Die policy-setting van QoS wordt in de registry weerspiegeld in de volgende (te maken) DWORD registry-waarde:
NonBestEffortLimit
onder de registry-sleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Psched

Oftewel: Start -> Uitvoeren -> regedit.exe
Open de sleutel HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Psched
Maak in het rechtervenster de Dword waarde NonBestEffortLimit en geef die de waarde 0
Herstart de pc voor de zekerheid na het instellen.

Zie o.a.
hier
hier
hier

Ik verwacht er overigens niet veel van, maar hopelijk vergis ik me daar in.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan