Zoeken waar het probleem zit, router of modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

feint

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2008
Berichten
273
Hallo allemaal,


De laatste tijd is mijn router en/of modem raar aan het doen. Om de zoveel tijd vliegt het internet eruit,
krijg ik een onbekend netwerk met een 169 ip.
Ik heb dit proberen na te bootsen wanneer ik alleen op de router of alleen op de modem zat maar zonder succes.

Ik wil erachter komen waar het probleem zich bevind in het netwerk.

Ik heb een Copperjet van alice en een Sitecom wireless media 300n router.

Ik gebruik de router voor het draadloos netwerk maar zit met 1 computer bekabeld.
Zowel het draadloos als de bekabelde verbinding vliegt eruit.

Ondanks dat ik binnenkort overstap van internet leverancier waarna de nieuwe leverancier alles goed insteld wil ik voor die tijd wel normaal internet kunnen gebruiken zonder elke x minuten de apparatuur te resetten.

Heeft iemand een idee hoe ik erachter kan komen waar het probleem zich bevind? een progje of een test manier?

Alvast bedankt.
 
Het IP-adres dat je krijgt komt omdat hij geen geldig ip-adres krijgt uitgedeeld. Dan zet hij zelf een 169.x.x.x adres neer. Het duid er dus op dat de DHCP service niet goed werkt, of niet aanwezig is. Het lijkt mij dus voor de hand liggen dat dit aan de Sitecom router ligt.

Voor mijn inzicht, jouw situatie is als volgt verbonden?: Computer --- Sitecom -- Copperjet -- Internet

Afhankelijk van hoe vaak de verbinding wegvalt kun je misschien het volgende proberen om zeker te weten welk apparaat het probleem geeft:
  1. Open de commandprompt
  2. Typ hier: ping 192.168.1.1 -t (hier moet je 192.168.1.1 vervangen door het ip-adres van je Sitecom router)

Nu gaat hij ongeveer elke seconde controleren of hij verbinding heeft. Laat dit doorlopen en kijk of alle pakketjes aankomen of dat hier onderbrekingen in zijn. Als dit lang genoeg goed gaat ga je door naar de volgende. Dan vul je voor het IP-adres het adres in van de Copperjet. Als ook dit weer lang genoeg goed gaat ping je een adres op het internet. Een goeie hiervoor is 8.8.8.8 (Google DNS)

Zo kun je wegstrepen waar het probleem zit. Zodra je wel onderbrekingen krijgt in het pingen weet je dat daar het probleem zit. Dan kunnen we verder kijken.

ps: Als het normaal gesproken maar af en toe gebeurd dat de verbinding weg valt kun je ook Ping 192.168.1.1 -t > c:\ping.txt gebruiken. Dan zet hij de resultaten in een tekstbestandje op de C: schijf. Dan hoef je niet constant het commandprompt schermpje in de gaten te houden. (Deze moet natuurlijk wel open blijven staan om te kunnen werken)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie.

Vandaag viel internet weer weg, ik heb de router benaderd en dit lukte wel (heb niet proberen te pingen maar kan ervanuit gaan dat als ik de router kan benaderen deze ook te pingen valt).

Het is inderdaad zo dat mijn netwerk pcs -> sitecom -> copperjet -> internet is.

Als die er weer uit valt zal ik eens proberen te pingen naar alle 3 om te kijken welke die wel of niet doet en dan laat ik weer wat weten.
uitgaande van de laatste tijd zal dat niet al te lang duren denk ik zo.
 
Klopt inderdaad, als deze te benaderen is zou je deze ook moeten kunnen pingen. Maar op welk apparaat krijg je het 169.x.x.x adres? Op je computer of in je router?
 
Dan zou het toch eigenlijk niet moeten kunnen dat je de router kon bereiken. Hiervoor zal je toch echt een goed ip-adres moeten hebben, dus op dit moment lijkt het mij dat het probleem in de Sitecom zit.

Als het geen probleem in de hardware is kan je nog kijken of er een firmware upgrade te vinden is en deze erop zetten. Mocht dit het niet verhelpen kun je als laatste poging het apparaat terugzetten naar fabrieksinstellingen en alles opnieuw instellen. Als er dan nog problemen optreden is denk ik de enige optie reparatie of een nieuwe kopen.

Als de draadloze verbinding namelijk ook helemaal wegvalt lijkt met mij een storing in de router. Als de draadloze verbinding wel blijft bestaan, maar alleen het ip-adres valt weg dan zal dit in de DHCP service zitten van de router. Dit is misschien nog te verhelpen door een nieuwe firmware.
Mocht het idd de DHCP service zijn, kun je altijd nog proberen om het ip-adres handmatig vast te zetten op de computers zodat deze niet meer afhankelijk zijn van de router. Geen mooie oplossing, maar het zou dan kunnen werken.

Ik hoop dat je hiermee verder komt. Succes!
 
Bedankt voor je hulp MCrijst,

Ik heb ondertussen het probleem gevonden. Het zat niet in de router of de modem. Ik heb gemerkt dat elke keer als ik een specifiek programma opstart (of iemand anders in mijn netwerk) dat mijn internet crasht. Heb het opgezocht en ben niet de enige dus gelukkig is het niet aan mijn kant.

Jammer dat het een programma is van een miljoenen bedrijf.

Toch bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan