Examorgana 13

Status
Niet open voor verdere reacties.

BEEE

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2011
Berichten
62
Hallo

Ik heb een programma gemaakt, namelijk Examorgana 13.

Wat doet het?
Met Exa 13 kan je eenvoudig woordjes leren, chemische symbolen, ...
Het is dus een programma waarmee je jezelf kan overhoren.
Hoe werkt het nu precies? Je maakt een lijst: je vult de tabel in. Je kan deze tabel opslaan en overhoren door op 'oefeningen' -> starten te klikken.
Je kan kiezen tussen drie oefeningen. Meerkeuze, invullen, training (juist/fout). (Later kan dit uitgebreid worden)

Installatie?
Installeert m.b.v. een setup. (32-bit)

Benodigdheden?
.NET framework 4.0

Website
Ik heb ook een website gemaakt deze is http://home.euphonynet.be/b-enterprise/.
Deze is nu nog niet afgewerkt, maar het is de bedoeling dat er hier info op komt.

Updates?
Het programma controleert automatisch op updates.

Registratie?
Als je het programma voor de eerste keer opstart vraagt het om te registreren.
Het programma vraagt naar: Naam, Geboortejaar, OS, Versie Examorgana (programmaversie) en je E-mail.
-> Ik doe niets met deze gegevens, dit is enkel om te weten hoeveel mensen mijn programma geïnstalleerd hebben en wat het 'doelpubliek' is.

Talen
Het programma is gemaakt in het Nederlands. Ik heb ook een functie om verschillende talen te gebruiken ingesteld. Momenteel Nederlands, Engels, Frans en Duits. Enkel Nederlands werkt voor heel het programma. De andere talen zijn maar gedeeltelijk beschikbaar en worden aangevuld met Nederlands.

Waarom testen?
Ik zou graag weten of het op andere computers werkt, op mijn computer en die van me ouders werkt het alvast.
Zou ik graag weten of het op Windows XP/Vista werkt.
Alsook of 'feedback' (te vinden in het lint bij help) werkt.
Het is ook altijd handig om te weten of er ergens bugs zitten. (Waarschijnlijk wel)
(Spelling is niet mijn beste vak, als je fouten vind in de spelling mag je dat gerust melden)
En natuurlijk wil ik ook weten wat jullie er van vinden en wat je zou veranderen.
Het is ook handig om te weten welke ‘error-vensters’ je krijgt. “… is mislukt”.

Als u het programma wilt testen kunt u uw mening zeggen via Feedback in het programma (of natuurlijk hier op het forum).
Dit is terug te vinden in het lint onder ‘help’, het stuurt een tekstbestandje naar mijn website waar ik het kan lezen en ook antwoorden).

Waar downloaden?
Het is hier te downloaden.

Hier is de zip te vinden.


Super bedankt als je de moeite wilt nemen om mijn programma te testen!

Alvast bedankt
BEEE

Enkele screenshots.
 
Laatst bewerkt:
Als je het programma zónder installatie post, wil ik wel een gokje wagen ;)
 
Hallo,

Ik heb Examorgana 13, de 'debug'-bestanden, in een gecomprimeerde map gestoken, ik hoop dat het zo werkt aangezien het met 'settings' werkt. Als ik het test op mijn pc doet hij het nog.

Hier is de zip te vinden.



Alvast bedankt als je Examorgana wilt testen!
Ik hoor graag uw opmerkingen.

BEEE
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de volgende verbeterpunten:

  • Dit scherm is misschien een beetje oversized. ;)
    55874002.png

    Beter iets bescheidener:
    87060725.png
  • Waarom moet ik mijzelf registreren? :confused: Bovendien zijn de TextBoxen (zie geboortejaar) niet goed te zien wanneer je ze niet hebt geselecteerd.
    81581829.png


  • Waarvoor dient dit label rechtsonderin het scherm?
    16933156.png

  • Hier kun je beter een link plaatsen naar de gebruikersvoorwaarden.
    47619357.png

  • Als ik een nieuwe lijst wil maken, hoe kan ik dan terug naar het hoofdmenu?
  • Als ik op Toevoegen klik, bij het maken van een lijst, dan komen er ineens 20 rijen? :confused:
 
Eerst en vooral wil ik je nogmaals bedanken dat u de moeite wilt nemen om het te testen.

Ik heb de volgende verbeterpunten:

  • Dit scherm is misschien een beetje oversized. ;)
    Beter iets bescheidener. Daar heb je inderdaad wel gelijk in.
  • Waarom moet ik mijzelf registreren? :confused: Bovendien zijn de TextBoxen (zie geboortejaar) niet goed te zien wanneer je ze niet hebt geselecteerd.Ik dacht dat het geen probleem was dat de textboxen niet zichtbaar zijn, maar dit is waarschijnlijk omdat ik zelf weet dat deze er zijn. Het is inderdaad niet duidelijk voor de gebruikers.
    Waarom registreren? Welja, het is leuk als je weet hoeveel mensen je programma geïnstalleerd hebben. Bij de registratie wordt er namelijk een bestandje geplaatst op een 'ftpserver'. Bovendien leer ik op deze manier werken met een ftp-server en deze te linken met een programma.
    Wat gebeurt er als je registreert? Enkel de gegevens dat je invult (of worden weergegeven, zoals besturingssysteem) worden in een bestandje gezet op de ftp-server. Deze kan ik met een programma, dat ik zelf gemaakt heb ophalen en zo kijken wie het gebruikt.
    Ik denk niet dat het een probleem vormt voor de gebruikers? Je kunt namelijk gewoon een 'fake' naam en email ingeven (evenals een geboortedatum), dan nog weet ik nog hoeveel mensen het programma geïnstalleerd hebben.
    Ook heb ik een functie: 'Feedback' (te vinden bij het lint onder 'help'). Dit stuurt ook een ftp-bestandje op de server, het is dus de bedoeling dat je op deze manier kan opmerkingen geven over bugs of andere problemen. Bij dit feedback-bestand wordt de product-id meegegeven waardoor ik kan kijken hoe oud de gebruiker is en/of aanspreken met zijn/haar naam.
    Als ik de gebruiker niet laat registreren en deze gaat spammen via de feedbackfunctie, dan gaat de ftp-server, die ik gratis krijg van de provider is slecht tot 100MB, ongewenst vol raken. Door het registreren kan ik gebruikers 'blokken' (enkel voor de feedbackfunctie, ze kunnen het programma wel nog gewoon gebruiken). Wanneer er feedback wordt gestuurd werd er gekeken of de product ID geblokkeerd is of niet.
  • Waarvoor dient dit label rechtsonderin het scherm?Daarop kan je zien hoelang het programma al open staat. Dit is vooral bedoeld voor kinderen/jonger dat studeren en willen weten hoelang ze al bezig zijn. (Bij de oefeningen wordt komt er nog een 2de teller bij die ook weergeeft hoelang je effectief oefent).

  • Hier kun je beter een link plaatsen naar de gebruikersvoorwaarden.
    Bedankt voor de tip.
  • Als ik een nieuwe lijst wil maken, hoe kan ik dan terug naar het hoofdmenu?Het menu is eerder een pagina voor het opstarten, opstartpagina. Wel is het inderdaad gemakkelijk omdat je er snel naar meerdere dingen kan schakelen.
    Je kan het 'menu' terug openen door linksboven op het 'oranje' huisje te klikken 'homepagina' logo. Vroeger had ik dit ook op het lint gezet maar vond het wat vervelend staan daar. Ik zal nog eens denken waar ik het wat handiger kan plaatsen, dan denk ik aan de statusbar.
  • Als ik op Toevoegen klik, bij het maken van een lijst, dan komen er ineens 20 rijen? :confused:Dit is bedoeld als u een lijst maakt en gebruik wilt maken van 'tab' dan kunt u deze enkel als er al rijen zijn, anders dient u te werken met pijltjes, louter praktisch nut, deze knoppen zal ik ook nog in het lint zetten.

    Misschien moet ik nog wat meer info geven over hoe ik het lijsten-werken zie. Klik je op 'lijst toevoegen' dan voeg je aan de huidige lijst nog een tweede/3de... lijst, zodat je meerdere lijsten in 1 keer kunt oefenen/overhoren.
    Klik je op nieuwe lijst of op lijst openen dan zal er een nieuw venster openen waar je enkel deze lijst geopend ziet.

Groeten
BEEE
 
Laatst bewerkt:
OK, duidelijk :)

Alleen heb ik nog wat op te merken over de registratie:

Je zegt dat je verbinding maakt met een FTP-Server.
Als je wilt dat niet iedereen zomaar je wachtwoord kan zien, zou je je programma eens moeten beveiligen...

Dit is een handig programmaatje: http://software.helpmij.nl/index.php?action=detail&id=773

Verder houden de meeste mensen niet zo van registreren ;)
 
Ok bedankt,
Hoe gaat dat in zijn werk dat beveiligen? (Dan bedoel ik, hoe beveiligd dit programma mijn 'code'?)
Ik stelde al eens de vraag op dit forum i.v.m. een disassembler, toen ik dat programma op mijn programma los liet kon ik mijn wachtwoord niet vinden, maar toch is het niet veilig? Kunt u soms uitleggen waar je dat wachtwoord dan kan vinden?

Versie met de aanpassing dat u voorstelde, Examorgana 13 build 2 (als u Exa 13 zonder installatie gebruikt, zal je bij updates de 'Setup' downloaden, dus niet doen als je dat niet wenst ;))




Verder houden de meeste mensen niet zo van registreren ;)

Dat is inderdaad zo,
toch, (a), wil ik bijhouden hoeveel maal Exa 13 geïnstalleerd is. Ik kan dit hoogstwaarschijnlijk doen door te kijken hoe vaak het van de site gedownload is, maar dit vindt ik een wat vergezochte manier. Ook kan ik 'verborgen' automatisch laten registeren met bijvoorbeeld de computernaam als uniek gegeven van de gebruiker, maar dat vindt ik/is bedrog dus doe ik het liever met registratie.

En verder is het jammer als er niemand mijn programma zou wilt gebruiken wegens de registratie, maar het is nog steeds het plezier van het programmeren dat telt :p.
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier eens naar: http://www.youtube.com/watch?v=snppG7FyBgI, een tutorial over Eazfuscator.

Ik gebruik .NET Reflector, waarmee ik je code kon zien.
In principe zou ik dan ook je wachtwoord kunnen lezen, maar daar heb ik maar niet naar gezocht ;)
 
Ik gebruik mijn wachtwoord niet telkens maar verwijs naar de string 'wachtwoord'

dat ik declareer in de MainClass. (Dim wachtwoord as string = "wachtwoord")

Als ik met .Net Reflector de Mainclass open en daar 'wachtwoord' opzoek dan krijg ik te lezen dat het een variabele is met het type string maar niet welke waarde het heeft. Is dit omdat ik de 'gratis 30 dagen'-versie gebruik of kan je dit nooit lezen als je een variabele/constante declareert in een mainclass?

BEEE
ps: Bedankt om me te laten weten dat je je programma moet beveiligen.
 
@BEEE: Die kun je ook uitlezen ;)
 
@BEEE: Als je niet wilt betalen voor .NET reflector, dan kan je ook ILSpy gebruiken.

Let op: Gebruik deze programma's alleen voor het checken van de veiligheid van je eigen code. Gebruik deze programma's niet om codes/wachtwoorden/etc van iemand anders te bekijken. Dit is illegaal en als dat bij jou zou gebeuren zou je dat ook niet leuk vinden.
Wat gij niet wilt dat U geschied, doe dat ook een ander niet.


En in princiepe, als je wachtwoord hardcoded is, dan is die altijd uit te lezen... Als ik jou was, dan zou ik het beveiligen en de oude versie offline halen. Of misschien ook het wachtwoord van je FTP-server veranderen. Wij zullen er niks mee doen (en niet naar het wachtwoord zoeken) maar anderen misschien wel. En omdat de namen van programma's die daarvoor te gebruiken zijn nu toch al zijn genoemd, is het voor velen misschien wel juist een uitdaging geworden. Ik zou je ook echt aanraden om heel voorzichtig met wachtwoorden om te gaan. Eventueel eerst nog coderen voordat je ze in een string zet. Dan daarna 1x het gedecodeerde in een string zetten als het programma opgestart word en dat gebruiken. Ook dit zal nog niet 100% veilig zijn, maar tegenwoordig is helaas bijna niks (op de computer) dat meer...:(

Sowieso zou ik altijd je code beveiligen, gewoon omdat niemand jouw code dan nog kan 'stelen'.



Ik heb je programma verder niet getest, door eigenlijk 2 redenen:
  1. Er is zo'n zelfde iets online: http://www.wrts.nl/
  2. Ik gebruik het eigenlijk nooit. Ik hou het altijd dicht met een schrift en schuif het schrift op als ik het antwoord heb opgeschreven (of als ik het niet weet :p)


Succes!:thumb:
MartinJM
 
Laatst bewerkt:
Eventueel eerst nog coderen voordat je ze in een string zet. Dan daarna 1x het gedecodeerde in een string zetten als het programma opgestart word en dat gebruiken.
-> Dan kan je toch eenvoudig kijken op welke manier het gedecodeerd wordt en dan toch terug aan het wachtwoord raken? (Ik weet dat je zij dat het nooit 100% veilig is)
--> Je kan dus eigenlijk enkel met een ftp-server werken als je een 'gebruiker' maakt dat enkel is toegestaan om bestanden te uploaden en geen rechten heeft om bestanden te wijzigen? (als je alles wilt veilig houden?)

2.Ik gebruik het eigenlijk nooit. Ik hou het altijd dicht met een schrift en schuif het schrift op als ik het antwoord heb opgeschreven (of als ik het niet weet )--> Ik ook niet, maar ik ken wel iemand die op zulke manier studeert, dus bracht het me op een idee om een programma te maken, ik heb namelijk nooit inspiratie wat ik kan gaan programmeren, en 'rekenmachines' maken is nu eenmaal saai :p.

Bedankt voor jullie reacties,

Het is blijft natuurlijk leuk als er nog mensen testen/feedback geven, maar ik zet deze vraag dan maar op opgelost (je kan toch nog altijd reageren op een opgeloste vraag hé?).

ps: Ik laat mijn programma online staan, alleen heb ik het wachtwoord van de ftp-server gewijzigd, aangezien ik het wachtwoord voor niets anders gebruikt kan het dus geen kwaad dat het online staat.
 
Laatst bewerkt:
Wat ook een probleem kan zijn bij een FTP server die praktisch openbaar is (iedereen kan erop...) is dat die FTP server snel vol raakt en dat mensen op het idee zouden kunnen komen om er virussen op te zetten.

Dan nog over het coderen: Als de manier waarop het gecodeerd word maar moeilijk genoeg is, dan is het al vrij snel heel moeilijk om het te begrijpen. Maak dan nog eens een heleboel verschillende variablen aan en gooi het door Eazfuscator en het is bijna niet meer te volgen... Probeer maar eens een (ingewikkelde) code van iemand anders (online) te begrijpen als je niet naar de uitleg kijkt. Dat is ook al praktisch onmogelijk.
Daarbij komt dan ook nog eens dat het de 'huis-tuin en kuiken'-hackers (mensen die snel en makkelijk willen doen alsof ze hacken) waarschijnlijk wel afschrikt. Die begrijpen dan wel simpele codes, maar zodra je ze moeilijker gaat maken, haken ze al vrij snel af.

Nog even uitleg over het aanmaken van veel variablen en dan Eazfuscator gebruiken:
Als je Eazfuscator gebruikt, dan is het (met ILSpy) zo dat er (ik dacht) iets van 7 verschillende namen zijn die variablen en subs gebruiken. Als je dus 10 strings hebt, dan zijn er (in ILSpy) daarvan meerdere met dezelfde naam. Dan is het dus ook weer moeilijker om uit te zoeken welke nou wordt gebruikt. Met een beetje slim nadenken gaat dat alleen nog wel.

Wat ik trouwens ook wel eens heb gedaan, is dat ik een Try..Catch-blok heb gebruikt waarbij ik in het Try gedeelte expres zorgde voor een error waardoor de code in het Catch gedeelte gebruikt werd. Dat is natuurlijk ook wel (een beetje) verwarrend.


Op die manieren kan je het hackers toch wel vrij moeilijk maken om je codes te lezen, maar vooral begrijpen. Want daar draait het eigenlijk allemaal om.

Succes, MartinJM


PS: Wachtwoord FTP wijzigen betekend dat je het ook in het programma moet wijzigen...
 
Waarom de moeite doen om een programma uit te pluizen naar een wachtwoord terwijl het FTP protocol gewoon alles plain text over de lijn stuurt. dus even een netwerksniffer erop en de gegevens komen gewoon langs.
 
… -> Bedankt voor de uitleg!
PS: Wachtwoord FTP wijzigen betekend dat je het ook in het programma moet wijzigen...
--> Ben ik me van bewust, ik heb een functie 'info' die wordt weergeven de eerste keer dat het programma geopend word, daar staat nu in de 'feedback' tijdelijk niet werkt. Verder zou alles moeten vlot verlopen. (Registratie zal gewoon telkens opnieuw proberen maar zal verder geen probleem geven)
 
Waarom de moeite doen om een programma uit te pluizen naar een wachtwoord terwijl het FTP protocol gewoon alles plain text over de lijn stuurt. dus even een netwerksniffer erop en de gegevens komen gewoon langs.

Wordt het wachtwoord niet gecodeerd verstuurt bij FTP?
 
Nee, FTP stuurt alles in plain text ;)
 
Je kan dus eigenlijk niets aanvangen met ftp :(, in een programma.
 
Laatst bewerkt:
jawel maar niet hiervoor
als je gewoon een file wil droppen op de ftp kan dat, dan doe je dat met een anonymous account welke niets mag op de server dan een bestand plaatsen (dus echt alle andere rechten dichtzetten (list en dergelijke dus ook)

maar waar jij het voor gebruikt is het niet handig. (registreren voor een programma is sowieso iets waardoor ik een programma niet eens bekijk)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan