UTP kabel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

helpendehand123

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2011
Berichten
260
Beste forumleden,

Sinds kort kunnen wij in ons dorp ook digitale televisie ontvangen. Ik hoor jullie al denken dat heeft niks met netwerk te maken. Toch wel. Want de digitale televisie bij tele2 gaat via de internet kabels.
Nu vraag ik me af. Welke kabel kan ik daar het beste voor gebruiken. Op internet lees ik over FTP en UTP en Cat 5 en Cat 6. Dat zegt mij helemaal niets. Maar wat kan ik nu het beste gebruiken om tv te kijken. Het is voor een afstand van ruim 30 meter en het gaat langs allerlei stroom kabels.
Bij de tele2 ookal geinformeerd maar die zeggen dat ik twee powerplugs moet aanschaffen voor zon afstand. Maar dan gaat de kwaliteit en de snelheid achter uit.

EDIT: De internet kabel kan door een pvc pijp die al gelegt is. (misschien maakt dat nog verschil)

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen.

Alvast bedankt.

Sjors.

p.s ik heb het bericht hier neergezet omdat ik niet wist waar het anders zou moeten.
als het ergens anders hoort. graag even verplaatsen als dat nodig is. bvd
 
Laatst bewerkt:
Beste Chopra,

Dat kan maar dat kan dan via die powerplugs van tele2. veder zit er geen draadloze ontvanger in de decoder. Ik verwacht dat draadloos ook een stuk langzamer is en een slechtere kwaliteit.

bedankt voor je snelle reractie
 
Nu heb ik geen Tele2 maar Ziggo en m'n draadloze verbinding is zonder uitzondering snel en puntgaaf. Dit even m.b.t. je opmerking over de kwaliteit en snelheid van draadloos.
Klinkt wel als meer werk en onderdelen plus onzekerheid, dus terecht dat je het eerst bedraad zoekt.

i.i.g. succes!
 
ik denk dat je met goede Cat5e kabel prima uit bent. je zou voor gemakzucht wel een powerlineadapter kunnen gebruiken, maar als je het geen probleem vind om een utp kabel erdoorheen te trekken, hoezo dan meer betalen voor een powerline adapter.

misschien is het een idee om twee kabels te trekken, dit uit voorzorg: stel er raakt er een defect hoef je niet alles eruit te halen. je pakt de andere kabel en je probleem is opgelost.

ik denk niet dat het een probleem is dat ze langs stroomkabels lopen op 30 meter utp kabel. je zou voor Cat6 kunnen gaan of een sftp kabel, deze zijn beter bestand tegen (elektromagnetische) stralingen van buitenaf.
ik denk trouwens niet dat de kwaliteit van je interactieve tv erop achteruit gaat waneer je een powerline adapter gebruikt. deze hebben vaak een doorvoersnelheid welke vele malen groter is dan de bandbreedte vereist voor jouw televisie beelden.
 
STP heeft alleen zin als het hele traject ook afgeschermd is. Dus de apparaten aan de uiteinden van de kabel moeten ook afgeschermd zijn. En de connector geschikt voor STP. Meeste routers e.d. hebben dit niet.

Cat. 6 is juist slechter beschermd tegen invloeden van buitenaf.
 
Cat 5e werkt prima. Cat 6 zou ik als beginner niet aan beginnen voor zelfbouw.

Let wel op dat als je de connectors zelf aan gaat brengen je ze op de juiste manier aanknijpt met de voorgeschreven volgordes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan