geen internet meer (ethernet)

Status
Niet open voor verdere reacties.

AndreazZz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 okt 2009
Berichten
3.553
Hallo,
Gisterenavond was ik vrolijk aan het internetten op mijn linux mint 9 pc. Ik zet mijn pc uit, start 'm een uur later weer op en ik krijg geen verbinding meer met het net. Raar, dacht ik. Een beetje aan de kabels morrelen, nog een keer proberen, geen resultaat. Toen heb ik mijn xp pc ernaast opgestart, kabel aangesloten, maar ook daar geen internet! De stekker zag er een beetje zielig uit, dus die heb ik toen maar vervangen. Alleen had dit nog geen effect. Kabel met een tooltje doorgemeten en gaf nog steeds dezelfde foutmelding (4,5,6, branden in een keer), maar de kabel naar de switch is helemaal goed. Vervolgens heb ik de losse kabel geprobeerd op een andere kamer met een laptop (vista) en daar werkte hij wel. Ik probeer het weer op mijn eigen kamer, met mijn xp desktop, geen internet. Wel kan ik pingen naar de router en naar www.google.com Alleen kom ik noch met FireFox noch met Chrome op een enkele webpagina.
Met een XP laptop op diezelfde kamer kan ik echter niet pingen naar google, maar hij geeft wel aan dat de kabel is aangesloten. Ook kan ik geen instellingen ingeven voor IP-adres en Gateway.

Wie kan mij helpen? Ik word hier onderhand toch een beetje gefrustreerd van.

Andreas

spullen:
XP desktop; Linux mint 9 desktop; XP laptop; Vista laptop; Cisco EPC3925 met daarop een Netgear GBit Switch, unmanaged met PoE
 
Heb je al geprobeerd de router helemaal te reseten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, het liefste zou ik dat niet doen, aangezien ik daar nogal wat instellingen op heb staan, maar andere bedrade apparaten (o.a. NAS en pc in woonkamer) werken wel. Wifi heeft verder geen problemen. Ik ga straks even kijken of ik met mijn Vista laptop wel internet krijg op mijn kamer.
 
Laatst bewerkt:
resetten is inderdaad wel drastisch.

Heb je al geprobbeerd om alles uittezetten en dan een voor een weer op te laten starten. Te beginnen met de Cisco.
En even kijken of je provider een storing hreft is soms ook zinvol, hoewel dat wel een lange zou zijn.



Mvg Leo
 
Het probleem is dus eigenlijk: op andere bedrade pc's is wel internet, maar op een plaats niet. Ik heb ook al geprobeerd de kabel uit de switch te halen en in de router zelf te stoppen of op een andere plaats in de switch, maar het werkt niet. Ik ga eerst even de accu opladen van mijn laptop en dan ga ik het eens proberen.
 
zet je switch eens uit en na 10 sec weer aan
en modem/router ressetten blijven toch alle instellingen behouden??
als je maar niet terug gaat naar fabrieks instelling
 
Nou, zal ik eens wat zeggen: ik gebruik op de desbetreffende kamer nu een (zoals het al was) een kabel die uit de muur komt (letterlijk :p) met daaraan een splitter en met nu daaraan een Cat6 kabel. Resultaat met Vista laptop: internet. Even de kabel verwisselen met de oorspronkelijke kabel, resultaat: internet. Het begint voor mij nu heel raar te worden. Ik heb gisteren geen instellingen in de router gewijzigd en 's avonds kan ik plots niet meer op het internet. Ik ga nu eens proberen op te starten met mijn Linux pc en kijken of ik internet krijg.

Nee, werkt met geen van beide kabels, wel knippert/brandt er een oranje lampje bij de eth.-port. Volgens de handleiding staat dat voor en 100MBit/s verbinding (klopt) en zou de led ernaast ook moeten branden. Fijn. Iemand nog ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga nu eerst even proberen met Linux mint 13. In principe zou het natuurlijk kunnen dat de driver in van 1 pc plots niet meer werkt, maar van 2 pc's en een laptop is toch wel raar.
 
Mooi,maar je zegt utp kabel met splitter!!
Wat voor splitter
 
Ehh, ik bedoelde eigenlijk een koppelaar :eek:. Maar het probleem is deels opgelost: ik typ dit nu vanaf een live-usb met Mint 13. Ik zal straks eens installeren en ook bij mijn xp pc proberen.
Kan ik trouwens een 1>2 splitter gebruiken als ik maar 1 pc gebruik? Anders moet ik continu de stekker eruit halen en bij de andere erin stoppen.
edit: nu retesnel internet met Linux Mint 13, binnen 1 seconde laad ik helpmij vanuit een link uit een mail.
 
Laatst bewerkt:
Tjonge jonge,dat doet mijn windows 7 ook.
Niks bijzonders.
Maar je kunt geen splitter gebruiken.
Daarvoor in de plaats heeft men een switch uitgevonden.
 
Nu een tijdje verder heb ik een flink aantal dingen geprobeerd, waaronder homeplugs (die ik voor iemand anders had gekocht). Dat werkte om een of andere rare reden wel. En nog steeds heb ik over dezelfde lijn internet met Linux Mint. Wie o wie kan mij hier nog uit helpen? (schone installatie/herinstallatie wil ik vermijden, aangezien er aardig wat spul+programma's op de pc staat en dat aardig wat tijd kost om te kopiëren)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan