Hardnekkig probleem met thuisnetwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Sinds een aantal dagen functioneert (ogenschijnlijk zonder aanwijsbare oorzaak) mijn thuisnetwerk niet meer goed. Heeft daarvoor enkele jaren prima gewerkt.

Er hangt een desktop, een laptop en een media-player (ac-ryan) aan. Op de desktop en laptop heb ik een gedeelde map, die tot voor kort dus perfect werkte. Onderling bestanden uitwisselen verliep prima. Ook vanuit de media-player kon ik de gedeelde mappen probleemloos bereiken (WORKGROUP); lange tijd via de gedeelde map films naar de media-player gestreamt. Kortom, het spul heeft lange tijd prima gewerkt.

Omdat ik in eerste instantie dacht dat het aan de media-player lag, heb ik dit op het forum van ac-ryan voorgelegd. Met een deskundige medewerker alle mogelijke instellingen geprobeerd, echter zonder resultaat. Inmiddels meerdere malen de instellingen van ‘Geavanceerde delen’ bekeken, maar dit lijkt allemaal goed te staan.

Ten einde raad maar een image (van Acronis) van een maand oud, dus ver vóór de problemen begonnen, terug gezet. Maar helaas…..

Ik heb wel inmiddels een nieuwe tv, waarop ik de mediaplayer van de desktop gedeeld heb, maar dit lijkt mij geen invloed te hebben.

Ik hoop dat iemand mij met dit hardnekkige en vervelende probleem (op weg) kan helpen.

George
 
een heel verhaal maar de fout is mij onduidelijk.
je vertelt namelijk niet wat het probleem is.
 
Sorry, ik dacht dat het er wel uit af te leiden was, maar kennnelijk ben ik onduidelijk geweest...

Ik kan vanuit de de desktop niet de gedeelde map op de laptop (en vice versa) benaderen evenals de media-player (gedeelde mappen zijn niet zichtbaar). Normaal kan ik dus op de media-player naar de betreffende gedeelde map gaan (van de desktop, of laptop) en dan vanuit de diverse submappen, bijvoorbeeld een film afspelen (dus streamen van de desktop naar de player).

Ik hoop dat e.e.a. nu duidelijker is...
 
ja het is duidelijker.
met welk besturingssysteem?
 
kun je wel andere apparaten binnen het netwerk pingen?
werken de apparaten nog in hetzelfde netwerk? laat je alle apparaten het ip adress ophalen via dhcp?
Zijn alle apparaten nog wel met internet verbonden?
 
kun je wel andere apparaten binnen het netwerk pingen?
werken de apparaten nog in hetzelfde netwerk? laat je alle apparaten het ip adress ophalen via dhcp?
Zijn alle apparaten nog wel met internet verbonden?

Bedankt voor je reactie...

Pingen van laptop (eindgetal 22) en desktop naar media-player (eindgetal 32) gaat goed, 0% verlies. van desktop (eindgetal 31) naar laptop en vice versa gaat niet goed, 100% verlies. Merkwaardig; op beide staat dat alles gedeeld moet worden, en 'met wachtwoord beveiligd delen' is uitgeschakeld.

De dhcp vraag begrijp ik niet. Misschien helpt de volgende uitleg: in de router, een Fritzbox van Xs4all, staat een dhcp-range van 20 tot 200.
Op verzoek van de behulpzame man van ac-ryan, heb ik de speler handmatig gezet op 10 (zou buiten de range moeten vallen). maar als ik de speler automatisch een ip adres laat zoeken, dan wordt het 32 (dus in de range). dat begrijp ik niet goed. Eindcijfer 10 werkte, voor de duidelijkheid, dus ook niet.

Zowel de laptop en de desktop hebben een prima internetverbindig. zelden of nooit problemen hiermee.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk was.

George
 
wanneer je speler automatisch zijn ip laat ophalen werkt het zooitje dus ook niet? wel ip adress hebben ze? voor het 'eindgetal' is alles hetzelfde op ieder apparaat?
 
Klopt, werkt dan inderdaad niet.

Hier de ip-adressen. Ik heb altijd begrepen dat ze verschillend van elkaar moeten zijn, anders krjg je conflicten.

Laptop: 192.168-178.22
Desktop: 192.168-178.31
Mediaspeler: 192.168-178.32

Het is een hardnekkig en lastig probleem. Waarom kan ik nou wel pingen met de speler en niet met de laptop naar de dektop en andersom!En als ik dan kan pingen naar de speler, waarom zie ik hem dan niet in het overzicht. zeer merkwaardig. Heb ook nog wat gegoogled op de melding 'kan netwerkpad niet vinden 0X80070035', die na het zoeken van een oplossing door Microsoft getoond wordt. Maar daar kom ik ook niet verder mee. Ik hoop nog steeds dat ik iets eenvoudigs over het hoofd zie, maar die kans wordt wel steeds kleiner...
 
Mag ik veronderstellen dat er een windows 7 is bijgekomen onlangs of zo dan moet je kijken dat je netwerk op thuisnetwerk staat indien hij op public staat wordt alles geblockeert

Dit vindt je bij

netwerkcentrum=>de actievenetwerken weergeven=>
of
netwerk in internet=>netwerkcentrum=>de actievenetwerken weergeven=>

hieronder ziet u een icoon met een bankje,huisje,fabriekje
klik op de tekst recht onder en selecteer het huisje.
dan ga je naar geavanceerde instellingen en kan je dan wat je wil laten zichtbaar maken (globaal)
zoals onderander printers ectra (bij printers delen maakt dat je geen driver dient te installeren omdat de betreffende computer het voor zijn rekening neemt dus kan je hierdoor compactibiliteits problemen oplossen).
 
het ip adres bestaat uit een netwerk portie en een hosts portie, binnen een netwerk moet iedere host een uniek ip hebben waar alleen het host gedeelte verscheeld, het netwerk gedeelte moet dan dus hetzelfde zijn.

dit lijkt het probleem niet te zijn, de reden dat je laptop niet met je desktop kan pingen is hoogstwaarschijnlijk windows firewall.
waarop krijg je precies die melding te zien? op de mediaspeler?
 
dat zou best kunnen maar eigenlijk moet hij niet af om je computer te berkijk
moet je eens verkenner openen (rechtsklikken op start => verkenner of explorer klikken) vervolgens naar benenden kijken naar het plusje voor je netwerk
openbladeren compter klikken (indien je de computers kan zien maar niet kan connecteren) wil zeggen dat je windows het nog tegen houd indien de computer niet zichtbaar is met je eens een ander kabel proberen
 
nee, de firewall hoeft er niet af. een enkel vinkje laat icmp (ping requests) weer toe.
 
Mag ik veronderstellen dat er een windows 7 is bijgekomen onlangs of zo dan moet je kijken dat je netwerk op thuisnetwerk staat indien hij op public staat wordt alles geblockeert

Dit vindt je bij

netwerkcentrum=>de actievenetwerken weergeven=>
of
netwerk in internet=>netwerkcentrum=>de actievenetwerken weergeven=>

hieronder ziet u een icoon met een bankje,huisje,fabriekje
klik op de tekst recht onder en selecteer het huisje.
dan ga je naar geavanceerde instellingen en kan je dan wat je wil laten zichtbaar maken (globaal)
zoals onderander printers ectra (bij printers delen maakt dat je geen driver dient te installeren omdat de betreffende computer het voor zijn rekening neemt dus kan je hierdoor compactibiliteits problemen oplossen).

De instellingen bij 'Thuis of werk' heb ik inmiddels vele malen gecontroleerd. Dit zou echt goed moeten staan....
 
het ip adres bestaat uit een netwerk portie en een hosts portie, binnen een netwerk moet iedere host een uniek ip hebben waar alleen het host gedeelte verscheeld, het netwerk gedeelte moet dan dus hetzelfde zijn.

dit lijkt het probleem niet te zijn, de reden dat je laptop niet met je desktop kan pingen is hoogstwaarschijnlijk windows firewall.
waarop krijg je precies die melding te zien? op de mediaspeler?

Ook de Firewall (van F-secure) diverse malen uitgezet, maar dit heeft geen effect. Merkwaardig blijft dat het thuisnetwerk 'voor' de problemen vele maanden probleemloos heeft gewerk met dezefde virisscanner en dezelfde instellingen. Het lijkt echt een onoplosbaar probleem te zijn. De enige optie is wellicht opnieuw installeren, maar dat gaat dan wel heel erg ver. Ik hoop nog steeds op een of andere slimme oplossing.....
 
dat zou best kunnen maar eigenlijk moet hij niet af om je computer te berkijk
moet je eens verkenner openen (rechtsklikken op start => verkenner of explorer klikken) vervolgens naar benenden kijken naar het plusje voor je netwerk
openbladeren compter klikken (indien je de computers kan zien maar niet kan connecteren) wil zeggen dat je windows het nog tegen houd indien de computer niet zichtbaar is met je eens een ander kabel proberen

De apparaten zijn op de door jou genoemde plek niet zichtbaar... Ook inmiddels met een andere kabel getest. Heb de cat6e van de tv even verwisselt met de cat5e van de speler, het resultaat laat zich raden....
 
Laatst bewerkt:
Kunt u bevestigen dat u geen macfilter hebt geplaats in je router(heb je dhcp mogelijks wel)maar het kan zijn dat je telenet hebt en zou je zonder kunnen werken maar weet dat je beter dan een router gebruikt.
 
Ok, ik zit al een tijdje tegen dit onderwerp aan te kijken, & nu toch maar even eerst een hele simpele vraag ter uitsluiting:

Hebben alle systemen in ieder geval 1 Gebruiker (hoeft echt geen Beheerder te zijn) MET wachtwoord?
Windows accepteert nl. standaard nooit een externe aanmelding zonder wachtwoord (wachtwoord=leeg= geen toegang).
 
Bedankt voor je reactie...

Feitelijk ben ik de enine gebruiker van alle systemen, en staat alles op 'toegang voor iedereen', 'lezen en schrijven' enz...

Mede om deze reden gebruik ik ook nooit wachtwoorden. Heb ook geen extra accounts....

Hoop dat dit je vraag beantwoord....
 
Kunt u bevestigen dat u geen macfilter hebt geplaats in je router(heb je dhcp mogelijks wel)maar het kan zijn dat je telenet hebt en zou je zonder kunnen werken maar weet dat je beter dan een router gebruikt.

Ik wist niet een dat je dat kon filteren. Nee, ik heb absoluut nooit iets gedeen met een Mac filter.... En sorry, ik weet niet wat je bedoelt met dhcp en telenet....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan