Thuisnetwerk, ARP Cache en identieke ip adressen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hugo75

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2012
Berichten
7
Hallo allemaal,

Ik ben net verhuisd en heb een heel plan opgezet voor mijn huisnetwerk. Om het verhaal kort te houden heb ik er even een tekening van gemaakt:
foto.jpg

Settings:
1 x router (linksys - dhcp: .100 - .199)
2 x switch via dhcp (linksys)
NAS (Synology DS412+ met 2 x utp: .002 en .003 dus buiten de dhcp)
Tv (buiten de dhcp .004)
versterker (buiten de dhcp .006)
PS3 (in de dhcp)
Apple tv2 (buiten de dhcp .005)
Homewizard (in de dhcp)
Range extender (linksys in de dhcp)
PC (in de dhcp)
2e tv (in de dhcp)

Nu ervaar ik op mijn pc steeds de melding van mijn firewall met:

Identieke IP-adressen gedetecteerd op het netwerk 192.168.1.2 ---> 192.168.1.120
Identieke IP-adressen gedetecteerd op het netwerk 192.168.1.3 ---> 192.168.1.120

en:

ARP Cache Poisoning-aanval gedetecteerd 192.168.1.2 ---> 192.168.1.120
------------------------------------------------------------------------

De firewall die ik gebruik is van Eset.

Mijn vraag is nu: bouw ik op de juiste manier mijn netwerk op en hoe kom ik van de vervelende meldingen af op mijn pc. Soms kan ik de Synology niet bereiken vanaf mijn pc en moet ik de firewall uitzetten om alles weer te activeren.
 
Sluit de Synology eens met 1 kabel aan het netwerk. Ik vermoed dat er daar iets mis gaat.

Het heeft ook geen enkele zin om 2 netwerkkabels in hetzelfde netwerk te steken met telkens een ander IP adres. Sommige apparatuur zal daarvan in de war raken.
 
Hoi RogerS,

Dank voor de tip. De vervelende meldingen van mijn firewall zijn weg en de netwerkschijf is weer goed te benaderen. Het is mij dan alleen niet helemaal duidelijk waarom er 2 utp kabels aan de NAS zitten (ik dacht, 2 is sneller dan 1). Ik had beide aansluitingen op een statisch ip gezet buiten de dhcp zone om zo problemen te voorkomen, maar helaas.

Verder ben ik ook nog benieuwd of er tips zijn op de manier zoals ik nu mijn netwerk heb opgebouwd.
 
Met die 2 netwerkaansluitingen kun je

a)Je Synology in 2 netwerken koppelen
b)De 2 poorten in hetzelfde netwerk koppelen. Echter moet je switch dan wel port trunking ondersteunen. Dat is een functie die je niet op een switch van Mediamarkt gaat vinden.
 
Nu een aantal dagen verder en de oplossing blijft helemaal stabiel. Alles is goed te benaderen en ik krijg geen foutmeldingen meer :)

Dankje RogerS
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan