Mappen synchronisatie in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

goedlichtJoost

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2012
Berichten
477
Hallo allemaal,

Bij voorbaat excuses wanneer dit bericht niet in het juiste forum staat! Ik weet niet precies waar dit thuis hoort.

Bij ons op het bedrijf werken we met een 3d-teken programma: Tekla Structures. Nu zijn er drie computers aangesloten op een netwerk met bijbehorende gedeelde hardeschijf.
Nu komt het probleem. we hebben dus drie tekenaar die elk de map van tekeningen bewerkt (tekeningen wijzigen/toevoegen) maar dit werkt enkel erg goed wanneer je de gewenste tekening (map) naar je locale hardeschijf kopieert.
Het probleem hiervan is dat er 1000en1 versies van elk model zijn (je vergeet het wel eens terug te kopiëren etc).

Mijn vraag is nu: (ik ben een leek op dit gebied!) hoe kun je dit nou ordenen?
We zaten te denken aan 1 centrale map (netwerk hardeschijf) en op elke computer een locale map (directe kopie) welke elke dag gesynchroniseerd wordt. Hierdoor is er altijd centraal een laatste versie van de tekening, en sochtens haalt de locale map de centrale map weer op zodat ook de wijzigingen van andere tekenaar zijn doorgevoerd (iets in de trend van laatst gewijzigd ofzo?). Natuurlijk dienen er dan afspraken gemaakt te worden over het niet tegelijkertijd wijzigen van een model (misschien dient er wel meer dan 1x per dag een sychronisatie plaats te vinden?).

Daarnaast is het misschien gemakkelijk als je een paar dagen terug in de tijd kunt (zeg de mappen worden 10 dagen terug bewaard). Ik snap dat hiervoor een grote ruimte beschikbaar nodig dient te zijn maar dit is in principe geen probleem.

Mijn vraag aan jullie: wat adviseren jullie ons hier te doen? En kunnen we dit zelf "ontwikkelen/instellen"?

Graag jullie advies in deze,
Alles is welkom!

Met vriendelijke groeten,

Joost
 
Beste Joost,
Ten eerste een vraag: met welk besturingssysteem werken jullie? Windows 7/Linux of een netwerk besturingssysteem? In Windows 7 kan je namelijk heel makkelijk bestanden bewerken (dan niet allemaal hetzelfde bestand tegelijkertijd natuurlijk) die op een server staan. Ik denk dat je dat al had gedaan, maar dan moet je een netwerklocatie toevoegen in Computer, en dan naar de NAS (netwerk harde schijf).
 
Ten eerste moet ik duidelijk vermelden dat een dagelijkse auto-sync op 3 verschillende PC's je probleem NIET oplost...
Als Persoon A bestand X wijzigt om 12:00u en Persoon B wijzigt hetzelfde bestand om 13:00u dan zal alleen de versie van Persoon B op de server komen te staan en de veranderingen van Persoon A zijn dan verloren.
Waarom? Omdat ze lokaal allebei het bronbestand hebben en het bestand bij Persoon B verandert niet mee als persoon A wat verandert... dat gebeurt pas om 5 uur in je voorbeeld.

Het kan alleen als je de synchronisatie zo instelt dat er bij IEDERE verandering meteen live een sync uitgevoerd wordt.
Dit kost echter enorm veel vermogen qua prestaties van de PC's en het genereert veel netwerkverkeer omdat er continue een sync-check gedaan wordt en meteen 3 kopietjes maakt van het veranderde bestand.

Wat betreft 10 dagen terug kijken: Op de server kun je (vanaf Server 2000/2003) bij diskmanagement de optie "Shadowcopies" op een harddisk aan zetten en daar een max. aan verbinden qua grootte.
Bij de eigenschappen van de betreffende map zie je dan bij het tabblad "Previous Versions" een tijd en datum van de laatste schaduw kopie.
Deze kun je zo vaak instellen als je wilt.

Enige wat ik kan aanraden is zorgen dat die drie computers op een 1 Gbps netwerkje zitten met de betreffende fileserver en de bestanden alleen centraal te houden.
Goedkoper is waarschijnlijk om een losse NAS te kopen en die in een exclusief netwerkje te hangen met de 3 PC's op 1 Gbps...
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan