Krijg simpel Vista / XP netwerk niet aan de gang

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haaren101

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 apr 2007
Berichten
3.195
2 computers in een netwerk
1 computer loopt op windows Vista
1 computer loopt op windows XP (MCE)

Ik kan vanaf de een de ander pingen en andersom. Het lukt me niet om ze naar elkaar te laten kijken zodat ze files uit kunnen wisselen. Het heeft in het verleden gewerkt.

Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd ziet maar ik heb geen idee wat. Wie kan mij op het juiste pad zetten.

Ron
 
We sluiten nu even wat uit.

Heb je op beide computers een netwerk geconfigureerd?
Heb je op beide computers de Bestand en printer deling ingeschakeld?
Heb je de documenten in 'Gedeelde documenten'(ookwel 'Shared docs')gezet?
 
Heb je op beide computers een netwerk geconfigureerd?
Hier zit het probleem denk ik; Vista werkt anders dan XP op dit gebied en ik heb geen idee hoe ik dit goed kan zetten. Op XP kan je iets met een wizard doen, op Vista is het niet zo helder.

Heb je op beide computers de Bestand en printer deling ingeschakeld? Ja
Heb je de documenten in 'Gedeelde documenten'(ookwel 'Shared docs')gezet? Ja
 
Heb je op beide computers een netwerk geconfigureerd?
Hier zit het probleem denk ik; Vista werkt anders dan XP op dit gebied en ik heb geen idee hoe ik dit goed kan zetten. Op XP kan je iets met een wizard doen, op Vista is het niet zo helder.

Heb je op beide computers de Bestand en printer deling ingeschakeld? Ja
Heb je de documenten in 'Gedeelde documenten'(ookwel 'Shared docs')gezet? Ja
Dan heb ik hier een link voor je. Het is de site van Microsoft. Die pagina legt uit hoe je met vista een netwerk configureert. http://windows.microsoft.com/nl-be/windows-vista/Setting-up-a-home-network
 
Laatst bewerkt:
SharedDocs is (tenzij ik het verkeerd begrepen heb) voor het delen van bestanden op dezelfde computer tussen gebruikers van diezelfde computer. Dus niet vanaf andere computers bereikbaar.

@haaren101: Mag ik aannemen dat zowel het Vista apparaat als XP volledig zijn bijgewerkt? (dus SP3 op XP en SP2 op Vista)?
Indien ja, dan lijkt het me dat er 2 dingen aan de hand kunnen zijn:
a. Firewall programmatuur blokkeert de verbinding. Kijk na welke firewall-programmatuur je geïnstalleerd hebt staan en kijk daar dan de instellingen van na (hier horen óók de firewall-onderdelen van Norton 360, Kaspersky Internet Suite etc. bij).
b. De rechten zijn niet goed ingesteld. Als je de groep Gasten geen bestandsrechten geeft op de gedeelde map(pen) en (ook) geen deelrechten geeft op de gedeelde map(pen), dan gaat (behalve met gebruik van een aanmeldgebruikersnaam + wachtwoord) geen toegang tot die mappen tot stand komen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@dnties; XP en Vista zijn volledig bijgewerkt

En ik had f-secure 2 weken terug opnieuw geinstalleerd. Na het uitzetten van de firewall werkt het weer... (daarna weer aangezet en nu blijft het wel werken; ik weet in ieder geval waar ik moet zoeken)

Bedankt voor de tip!

Ron
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan