meerdere speakers ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vinootje

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2011
Berichten
153
in een auto zie je vaak dat op 1 auto radio met 4 kanalen meer speakers op zitten.
zoals bij ons in de auto hebben wij in de deuren een grotere speakers onder zitten en bij de deur klnik zeg maar zit een kleinere 4 deuren zijn al 4 grotere speakers + 4 kleinere zitten we al op 8.

nu is mijn vraag het geluid wordt toch gehalveerd als je 8speakers op 4 kanalen hebt ?
en ik had nog 1 vraagje

ik heb hier t huis een boschmann PR 3300 liggen en er zit 1 mid woofer in 1 mid range en een tweeter
zeg maar de mid woofer kan ik er zo uit halen maar de midrange en de tweeter zijn aan elkaar verbonden geld dat als 1 speaker ?
of als ik die zeg maar op een radio met 4 kanalen aan sluit dus dan heb ik 1 kanaal met 1 midrange en een tweeter kan dat ?
 
Het geluid over meerdere speakers zal verdeeld worden. (niet zachter zijn maar meer verspreid)
Wel moet je opletten dat je de boel goed aansluit zodat je versterker ze allemaal goed kan aansturen.
Aanvulling: Speakers in serie aangesloten zal volume halveren per speaker. (Totaal is het de zelfde.) parallel zal het volume (dB) toenemen, echter je versterker moet dit wel aankunnen.
(Twee speakers van 8ohm parallen is 4 ohm)

Even wat tekst en uitleg over kanalen en speakers.
Kanalen leveren elk een appart signaal. (Zeg maar links of rechts, en bij de radio nog een keer voor achter links en rechts.)
Elk kanaal bevat alle frequenties (tonen) van het muziek. Van laag naar hoog.
Een speaker met een mid woofer mid range en tweeter is gebouwd zodat elk speaker de toon welke hij het beste kan weergeven wordt gebruikt. (Voor 1 kanaal)
De mid en tweeter zijn met elkaar verbonden waarschijnlijk door een z.g. scheidingsfilter. Deze haalt de frequenties uit het signaal welke deze speakers het beste kunnen weergeven.
Als je nu een Woofer op kanaal 1 aansluit en de rest op kanaal 2 dan zal de woofer alleen de laag van kanaal 1 (b.v. links) weergeven en de rest de miden en hoog van kanaal 2 (b.v. rechts weergeven) kortom je mist mid/hoog van kanaal 1 en laag van kanaal 2.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan