server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jensvde

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2010
Berichten
387
hallo iedereen,
ik heb enkele oude pc's staan, zonder hd in.
nu heb ik gelezen dat je met een server netwerk meerdere pc's vanaf een hd kan laten opstarten.
ik heb een redelijk krachtige pc, waar ik windows 2000 server kan opzetten.
kan ik de drie andere pc's vanaf die pc laten opstarten, en zo ja, welke software moet ik dan gebruiken?
ik ken er zelf niet veel van, maar het zou de bedoeling zijn dan er in de woonkamer, de keuken en in de slaapkamer dan pc's komen die allemaal draaien vanaf de pc in de bureau.
alvast bedankt!
groetjes,
jens

PS: Het hoeft niet windows te zijn hoor, als het makkelijker is op linux kan dat ook
 
In theorie kun je inderdaad een pc starten over het netwerk. Ga je daar blij van worden? Nee. Die techniek werd nog wel eens in de Windows 3.11/DOS tijd. Daarna eigenlijk niet meer.

Waarschijnlijk bedoel je het gebruik van terminal services. Maar dat vereist een apart apparaat (zogenaamde terminal, bijv. van Wyse) of een pc (dus met harddisk). Daarvoor heb je ook al een wat zwaardere server nodig. Windows 2000 is daarvoor zeker niet aan te raden, omdat de terminal services in die versie nog niet zo goed waren uitgewerkt.

Wat je wilt, en met jou velen, is nog niet zo eenvoudig. En hoe je het ook aanpakt, het kost redelijk wat geld om dit voor elkaar te krijgen. De oplossing die ik momenteel zelf gebruik is de inzet van een NAS voor centrale opslag van data en backups. Daarnaast laptop voor mobiel gebruik in huis. En verder nog een tablet om even snel iets op te zoeken. Bijv. een recept in de keuken of de TV gids bij de televisie. Dit is flexibel in gebruik en nog enigszins betaalbaar.
 
Het kan mogelijk wel. Dat schreef ik al. PXE is dan de enige manier. Zie o.a. http://www.ccboot.com/pxe-boot-windows.htm . Gaat tot maximaal Windows XP. Dat heeft te maken met het feit dat de huidige Windows OSsen meerdere GB groot zijn. Die info moet eerst allemaal over het netwerk. Op de site van ccboot zie je dat er via iSCSI een manier is om ook Win 7 te booten, maar als je hardware daar mee compatibel moet zijn, kun je beter losse pc's aanschaffen. Is voordeliger.

Wat betreft snelheid van opstarten. Dat kan lang duren. Meer als 10 minuten is normaal voor iets dergelijks. Hou ook rekening met het feit dat het niet eenvoudig is om wijzigingen/updates aan te brengen. Die moet je steeds verwerken in de gebruikte images.

Tegen de prijs en moeite die het zal kosten, zou ik kiezen voor de aanschaf van een paar (tweedehands) harde schijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan